Latviešu valodas monolingvāla un bilingvāla apguve: rīki, teorijas un lietojums (LAMBA)

Latvian language in monolingual and bilingual acquisition: tools, theories and applications

Projekta Nr.  NFI/R/2014/053

Partneri. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija; Latvijas Universitātes aģentūra Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūts; Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultāte; Oslo Universitāte; UiT Norvēģijas Arktiskā universitāte.

Galvenie mērķi, uzdevumi, rezultāti.

Projekts ietver latviešu valodas monolingvālas un bilingvālas apguves sistemātisku un visaptverošu pētījumu, kāds līdz šim nav veikts ne teorētiskajā, ne praktiskajā aspektā. Projekts sastāv no četrām savstarpēji saistītām  daļām:

1. MacArthur-Bates CDI aptaujas rīku adaptēšana latviešu valodai bērna agrīnās komunikatīvās attīstības novērtēšanai un normēšanai. 

2. Ar  normām pamatotu izrunas precizitātes testu izstrāde Latvijas bērniem.

3. Latviešu bērnu valodas anotēta specialā korpusa izveide.

4. Monolingvālu un bilingvālu latviešu valodas lietotāju gramatiskās un (morfo)fonoloģiskās apguves eksperimentālais pētījums.

Projektā tiks izstrādāti vecāku aptaujas rīki agrīnās komunikatīvās attīstības novērtēšanai un izveidota sistēma, kuru brīvā pieejā varēs izmantot pedagogi un vecāki, lai sekotu bērnu valodas attīstībai. Tiks izstrādātas valodas normas, kas balstītas uz vairāku tūkstošu latviski runājošu monolingvālu bērnu un bilingvālu bērnu ar krievu valodas dominanti aptauju rezultātiem. (detalizētāk sk. www.rpiva.lv sadaļu LAMBA).

Kopējās izmaksas: 639 694,00 EUR, no tā Norvēģijas finanšu instrumenta aktivitātes “Pētniecība” finansējums 501 021,00 EUR, Latvijas institūciju līdzfinansējuma nav, līdzfinansējums no Norvēģijas universitātēm – 138 673 EUR .

Kopējais budžets: EUR 639 694

Īstenošanas termiņš: 03.2015. – 04.2015.

Zinātniskais vadītājs: Dace Markus (RPIVA)

LU struktūrvienība : Humanitāro zinātņu fakultāte

Projekta mājas lapa