
Valsts pētījumu programmas "Izglītība" projekts
Projekta nosaukums latviski: Individualizēta un personalizēta atbalsta sistēma skolēnu tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai
Projekta nosaukums angliski: Individualized and personalized support system for students' reading, mathematical and scientific literacy development
Projekta numurs: VPP-IZM-Izglītība-2023/1-0001
Projekta vadošais partneris: Latvijas Universitāte (LU)
Projekta sadarbības partneris: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija (RTA)
Projekta vadītājs: Dace Namsone
Zinātniskā grupa:
- vadošais pētnieks / zinātniskā vadītāja Dace Namsone;
- vadošais pētnieks / galvenais izpildītājs Ilze France;
- vadošais pētnieks / galvenais izpildītājs Ģirts Burgmanis;
- vadošais pētnieks / izpildītājs Baiba Martinsone;
- viespētnieks/izpildītājs Astrīda Cīrule;
- pētnieks/izpildītājs Liena Hačatrjana;
- pētnieks/izpildītājs Pāvels Pestovs;
- vecākais eksperts / izpildītājs Zane Oliņa;
- pētnieks / izpildītājs (studējošais) Kārlis Greitāns;
- pētnieks / izpildītājs (studējošais) Ildze Čakāne;
- zinātniskais asistents / izpildītājs (studējošais) Marta Mikīte.
Projekta īstenošanas periods: 22.12.2023. – 21.12.2026.
Projekta kopējais finansējums: 950 000,00 EUR, tajā skaitā LU projekta daļai piešķirtais finansējums: 777 694,00 EUR
Projekta mērķis:
Izveidot, testēt individualizētu atbalsta sistēmu skolēnu fundamentālo pratību (tekst-, rēķin-, dabaszinātniskā) un caurviju prasmju (problēmrisināšana un kritiskā domāšana; pašvadīta mācīšanās) attīstīšanai etniski, lingvistiski daudzveidīgās klasēs
Projekta kopsavilkums:
Lai mazinātu pieaugošos nevienlīdzības un noslāņošanās riskus Latvijas izglītības sistēmā, par kuriem signalizē starptautiskie salīdzinošie izglītības pētījumi un nevienmērīgā izglītības reformu ieviešana Latvijas skolās un panāktu skolēnu snieguma uzlabošanos, šajā projektā tiks izstrādāta un testēta atbalsta sistēma fundamentālo (tekst-, rēķin- un dabaszinātniskā) pratību un caurviju prasmju (kritiskā domāšana, problēmu risināšana, pašvadīta mācīšanās) attīstīšanai. Izveidotā sistēma iekļaus vērtēšanas instrumentus un automatizētu atgriezeniskās saites sistēmu personalizētām mācībām. Lai izveidotu atbalsta sistēmu, tiks radītas jaunas zināšanas: 1. konceptuāls ietvars pratību attīstībai; 2. atbalsta sistēmas apraksts fundamentālo pratību un caurviju prasmju attīstīšanai un iekļaujošās izglītības stiprināšanai etniski un lingvistiski daudzveidīgās klasēs; 3. sistemātiski, pakāpeniski un starpdisciplināri pratību un caurviju prasmju mācīšanās trajektoriju apraksti. Atbalsta sistēma nodrošinās: atbalstu skolotājiem diferencētu mācību risinājumu izvēlē, iekļaujot didaktiku, metodiku un intervences; skolotāju vajadzībās balstītus pilnveides risinājumus. Projekta ietekme tiks panākta visos izglītības līmeņos: skolēni saņems individualizētu atgriezenisko saiti; skolotāji –atgriezenisko saiti par skolēnu sniegumu, kā arī didaktikas un metodikas mācīšanas plānošanai; skolu vadības komandas un izglītības politikas veidotāji – atbalstu un ieteikumus sistēmas ieviešanai darbināšanai.
Projekta īstenošanas pirmajā pusgadā veikts apjomīgs literatūras apskats, iepazīstot pētījumus par iekļaujošo izglītību, diferencētu apmācību un dažādu skolēnu specifiskajām vajadzībām. Tika noorganizēta ekspertu diskusija, iesaistot pētniekus, kā arī ekspertus no VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīkla ar mērķi apkopot atziņas par izaicinājumiem dažādās skolēnu vecuma grupās. Tika veikta esošās situācijas analīze – esošā valsts līmeņa prakse 3. un 6.klases diagnosticējošo darbu, 9.klases eksāmenu īstenošanā, plānotā monitoringa sistēma, mācību satura dokumenti lasītprasmes, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai.
1.darbība - Konceptuālā modeļa un aprakstoša ietvara izstrāde daudzpakāpju atbalsta sistēmas modelim.
Uzsākts visaptverošs literatūras apskats, pārbaudot pētījumus par iekļaujošo izglītību, diferencētu apmācību un dažādu skolēnu specifiskajām vajadzībām; tiek veikta gadījumu izpētes analīze, lai noteiktu labāko praksi, stratēģijas un reālus piemērus iekļaujošas izglītības un diferencētas apmācības īstenošanai, t.sk. sadarbībā ar Dr. Ilonu Brūveris no projekta starptautiskās konsultatīvās padomes. Tiek noteiktas to pedagogu īpašās vajadzības, kuri strādā etniski un lingvistiski atšķirīgās klasēs. Iesaistot gan pētniekus, gan ekspertus no VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīkla, noorganizētas ekspertu diskusijas, t.sk. sadarbībā ar Dr. Psych. Baibu Martinsoni, lai apkopotu redzējumus par izaicinājumiem dažādās klasēs, meklētu atbildes uz pētījuma jautājumiem - kādas ir dažādu izglītojamo īpašās izglītības vajadzības; - kādas mācīšanas un mācīšanās stratēģijas ir izrādījušās efektīvas dažādās klasēs.
2.darbība - Skolēnu mācīšanās progresa diagnostikas rīka izstrāde.
Veikta esošās situācijas analīze – valsts līmeņa prakse 3. un 6.klases diagnosticējošo darbu, 9.klases eksāmenu īstenošanā, plānotā monitoringa sistēma, mācību satura dokumenti lasītprasmes, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai. Ir uzsākts darbs pie padziļinātas izpratnes veidošanas par esošajiem pētījumiem, teorijām un paraugpraksi saistībā ar fundamentālo pratību (tekstpratība, rēķinpratība un dabaszinātniskā pratība), kā arī caurviju prasmju novērtēšanu - tiek veikta pasaules labā prakses izpēte, analizējot citu valstu mācību dokumentus un vērtēšanas praksi.
Ekspertu grupas ir izveidojušas sākotnējo ietvaru katrai no fundamentālajām pratībām, lai būtu iespējams veikt snieguma diagnostisko vērtēšanu, lai identificētu mācīšanās vajadzības; ir radīta sākotnējā versija konstruktam, lai diagnosticētu skolēnu sniegumu mācīšanās vajadzību noteikšanai un mācīšanas un mācīšanās trajektoriju izveidei.
Ir veikta esošās situācijas analīze un aprakstīti mācīšanās mērķi tekstpratības apguvei 1.-6.klašu posmā; izstrādes procesā ir mācīšanās mērķu izstrāde matemātiskās un dabaszinātniskās pratības apguvei 1.-6.klašu posmā. Ir uzsākta piemēru izstrāde diagnosticēšanas vajadzībām attiecībā uz tekstpratību un rēķinpratību.
5.darbība – Projekta rezultātu ietekme un izplatīšana.
2024.gada 7.maijā notika ekspertu diskusija par skolotāju specifiskajām vajadzībām, strādājot etniski un lingvistiski atšķirīgās klasēs.
Otrajā pusgadā uzsākta 3. un 4.darbību īstenošana, darbu aktīvi uzsākusi sadarbības partneris Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 2024.gada oktobrī sekmīgi tika aizstāvēts Kārļa Greitāna promocijas darbs “Dabaszinātņu skolotāju profesionālā pilnveide prakses pārmaiņām”. Notika sagatavošanās konferencei Itālijā, kas notiek 2025.gada februārī, tajā piedalās Ilze France un Marta Mikīte.
1.darbība - Konceptuālā modeļa un aprakstoša ietvara izstrāde daudzpakāpju atbalsta sistēmas modelim.
Pabeigts darbs pie literatūras apskata par tekstpratību no dažādām perspektīvām, t.sk., iekļaujošo izglītību, diferencētu apmācību un dažādu skolēnu specifiskajām vajadzībām (Marten & Martena, 2024). Apkopota gadījumu izpēte, lai noteiktu labāko praksi, stratēģijas un reālus piemērus iekļaujošas izglītības un diferencētas apmācības īstenošanai, t.sk. sadarbībā ar Dr. Ilonu Brūveris. Identificētas un apkopotas to pedagogu īpašās vajadzības, kuri strādā etniski un lingvistiski atšķirīgās klasēs. Apkopoti ekspertu diskusiju rezultāti par dažādu mācīšanas un mācīšanās stratēģijas efektivitāti dažādās klases. Uzsākta atbalsta sistēmas konceptuālā ietvara/modeļa izstrāde skolotājiem, skolu vadītājiem un profesionālās pilnveides vadītājiem, izvērtējot izpētes posmā apkopotos rezultātus. Piesaistīta Dr. Psych. Baiba Martinsone izstrādātā modeļa precizēšanai.
2.darbība - Skolēnu mācīšanās progresa diagnostikas rīka izstrāde.
Ekspertu grupas ir precizējušas ietvarus katrai no fundamentālajām pratībām (rēķinpratība, tekstpratība un dabaszinātniskā pratība), lai būtu iespējams veikt snieguma diagnostisko vērtēšanu un identificētu mācīšanās vajadzības.
Ir veikta esošās situācijas analīze un aprakstīti mācīšanās mērķi matemātiskās un dabaszinātniskās pratības apguvei 1.-6.klašu posmā.
Precizēti tekstpratības un rēķinpratības konstrukti un izstrādāti ietvari uzdevumu klasifikācijai. Izplānota divu līmeņu vērtēšanas struktūra, lai vērtēšanas rezultāti ļautu plānot atbalstu dažādos izglītības sistēmas līmeņos.
Ir uzsākta vērtēšanas uzdevumu piemēru izstrāde diagnosticēšanas vajadzībām attiecībā uz tekstpratību un rēķinpratību.
Veikta digitālo tiešsaistes vērtēšanas sistēmu izpēte un izvēlēta TAO assessment bezmaksas versijua, kura pielāgota atbilstoši projekta vajadzībām un pieejama saitē: pratibutesti.lv
3.darbība – Caurviju prasmju un trīs fundamentālo pratību mācīšanas un mācīšanās trajektoriju izstrāde un pilotēšana
Uzsākta tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinību mācīšanas trajektoriju izstrāde, balstoties uz dabaszinības, latviešu valodas un matemātikas priekšmetu programmu sasniedzamajiem rezultātiem, stundu vērojumos konstatēto un skolotāju-ekspertu darba grupu rezultātiem.
4.darbība – Profesionālās pilnveides risinājumu izstrāde un pilotēšana caurviju prasmju un trīs fundamentālo pratību mācīšanās atbalstam
2024. gada oktobrī projekta ietvaros sekmīgi aizstāvēts Kārļa Greitāna promocijas darbs “Dabaszinātņu skolotāju profesionālā pilnveide prakses pārmaiņām”. Šajā promocijas darbā operacionalizētas efektīvas (tādas, kuras panāk pārmaiņas mācīšanas praksē) skolotāju profesionālās pilnveides pazīmes, piedāvāts efektīvas skolotāju profesionālās pilnveides modelis. Balstoties uz promocijas darbā izveidotajiem praktiskajiem rīkiem un formulētajām teorētiskajām atziņām tālākajā projekta gaitā tiks veidoti atbilstoši profesionālās pilnveides risinājumi, kurus varēs izmantot dažādos kontekstos (tekstpratība, rēķinpratība).
Uzsākta zinātniskās literatūras analīze par caurviju prasmju un trīs fundamentālo pratību mācīšanas iespējām, ņemot vērā iekļaujošas vajadzības. Apkopoti pētījumos balstīti labās prakses piemēri, kurus paredzēts izmantot veidojot profesionālās pilnveides risinājumu saturu.
Uzsākta stundu vērošana, lai identificētu pieredzē balstītus labās prakses piemērus profesionālas pilnveides risinājumu satura izstrādei.