Projekta nosaukums: Multilingvālā un multikulturālā universitāte: sagatavošanas platforma starptautiskiem studentiem
Projekta līguma numurs: 1.1.1.2/VIAA/1/16/019/
Projekta sadarbības partneris: Pekinas Starptautisko studiju universitāte (BISU)
Karadenizas Tehniskā universitāte (KTU)
Vītauta Dižā universitāte (VDU)
Projekta īstenošanas termiņš: 01.10.2017.-30.09.2020.
Projekta kopējais finansējums, LU daļa: 133 806,00 EUR (no LU bāzes finansējuma centralizētajiem līdzekļiem 6 690,30 EUR)
Projekta mērķis: Vispārējais projekta mērķis ir veicināt sekmīgu potenciālo starptautisko reflektantu integrāciju, sniedzot sagatavošanās pakalpojumus studijām Latvijas augstākās izglītības iestādēs.
Projekta rezultāti: 15 zinātniskās publikācijas
Visaptveroša teorētiskā un metodoloģiskā bāze
Informācija par projekta īstenošanu: pētījuma ietvaros tiks veiktas sekojošas darbības:
1. darbība: Konceptuālo un prakstisko pamatprincipu izstrāde
Apraksts: Vispārējais 1. darbības mērķis ir attīstīt koncepciju un sniegt pamatprincipus pētniecībai, lai īstenotu galveno projekta mērķi - veicinātu sekmīgu potenciālo ārzemju reflektantu integrāciju Latvijas AII. Pamatojoties uz potenciālā projekta vadītāja akadēmiskajām un zinātniskajām interesēm un promocijas darbā (“Svešvalodu mācības augstākās izglītības internacionalizācijas kontekstā”) veikto izpēti, tiks izveidots praktiskajā paradigmā balstīts teorētisks un empīrisks projekta ietvars, izmantojot multi-stratēģijas pētniecību.
2. darbība: Izglītības tehnoloģiju izpēte
Apraksts: Vispārējais 2. darbības mērķis ir izveidot izglītības shēmas mērķa grupai (potenciālajiem ārzemju un vietējiem studentiem Latvijas AII), balstoties uz pētījuma rezultātiem. Šī darbība ir veltīta pētniecībai visaktuālākajā izglītības zinātņu pētniecības virzienā, proti, inovatīvām izglītības tehnoloģijām.
3. darbība: Inovatīvo mācīšanas metodiku izpēte
Apraksts: Apraksts: Vispārējais 3. darbības mērķis ir izpētīt inovatīvas mācīšanas metodikas. Pamatojoties uz teorētisko un empīrisko pētījumu par mācīšanas/mācīšanās inovācijām un pētniecības gaitā gūto zināšanu apkopojumu, tiks izstrādāts metodoloģiskais pamats mācīšanas/mācīšanās procesa īstenošanai.
4. darbība: Rezultātu izmantošanas iespēju izpēte
Apraksts: Vispārējais 4. darbības mērķis ir rezultātu izmantošanas iespēju izpēte un plāna izveide, kura mērķis ir noteikt potenciālās ieinteresētās puses, lai nodrošinātu projekta rezultātu un tā produktu izmantošana pēc projekta termiņa beigām.
Starpposma projekta rezultāti
4 raksti (publicēti/pieņemti publicēšanai):
Web-based Projects to Develop Transversal Skills in Secondary School (UL 76th International Scientific Conference Proceedings)
ABSTRACT
It is apparent that the system of education is one of the key actors in shaping knowledge, skills and attitudes necessary for students to live and work in the 21st century. The world is rapidly changing, therefore, these changes have to be considered within all the education cycles. However, the education system in Latvia does not always succeed in equipping students with the knowledge they can transfer and use in real-life context to meet the requirements of the 21st century. The modern realities substantiate the necessity for young people to possess transversal competences and soft skills being able to adjust to the rapidly changing world facing and resolving challenges in diverse contexts. The new generation of learners strives to be actively involved in the learning process and acquire skills which link traditional knowledge with research and inquiry-based active learning through collaboration and networking. Therefore, inquiry based web-based projects can become the instrument for paradigm change to reinforce the shift towards more relevant competency-based education programmes.
The study analyses the ways and forms for integrating web-based projects in foreign language teaching within the 21st century perspective. WebQuests developed within the research framework prove to be an effective tool to address the necessity to connect the learning process to real life. The article provides selected results of the study exploring the application of learning technologies within the teaching and learning process.
The research is conducted in the framework of the project “Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students” (Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019_) co-funded by ERDF.
Language Education Curriculum Design for the Multilingual and Multicultural University (CLUTE International Conference Proceedings, 2018)
Increased inbound mobility builds the basis for Latvia to utilise its potential for education and research as well as serves as a means to strengthen the image of Higher Education Institutions (HEI) and promote the positive image of the country globally. The report introduces the selected results of the research conducted in the framework of the post-doctoral research project “Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students” (1.1.1.2/VIAA/1/16/019 Co-funded by ERAF). The overall objective of the project is to contribute to successful integration of prospective international applicants by providing the preparation service for the studies in Higher Education Institutions accessible prior to arrival in the host country.
The empirical research was carried out in the pragmatic paradigm. Mixed-method or multi-strategy research was used as the approach to research design.
The report reveals how internationalization impacts language education within the higher education curriculum and faculty staff professional development and introduces the framework for the elaboration of higher education curriculum placing language studies in the focus of attention to facilitate the implementation of the higher education internationalization.
SUPPORT PROVISION FOR THE INTEGRATION OF INTERNATIONAL STUDENTS IN HOST UNIVERSITIES (5th International Multidisciplinary Scientific Conference on SOCIAL Sciences & Arts, SGEM 2018)
Assist. Prof. Dr. paed. Anna Stavicka1
Prof. Dr. paed. Indra Odiņa2
MA. paed. Jekaterina Srebnaja3
ABSTRACT
Increased mobility and international cooperation are crucial objectives for Latvia to foster integration to the European Higher Education Area and European Research Area, which builds the basis for Latvia to utilise its potential for education and research as well as serves as a means to build research capacity, strengthen the image of Latvian Higher Education Institutions (HEI) and promote the positive image of the country globally.
The paper introduces the selected results of the study conducted in the framework of the project "Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students" (N0. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019), which aims to internationalize the prospective students’ experience before arriving to a host country or enrolling in higher education programmes in the framework of study mobility. The overall objective of the project is to contribute to successful integration of prospective international applicants by providing the preparation service for the studies in host country Higher Education Institutions. Based on the research conducted in the pragmatic paradigm applying mixed-method research approach, the selected interim results of the study are introduced describing the application of web-based projects as one of the tools for the development of 21st century skills in diverse classrooms.
The research is conducted in the framework of the project "Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students" (Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019) co-funded by European Regional Development Fund.
INTEGRATION OF INTERNATIONAL STUDENTS IN LATVIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS (5th International Multidisciplinary Scientific Conference on SOCIAL Sciences & Arts, SGEM 2018)
Assist. Prof. Dr. paed. Anna Stavicka1
Prof. Dr. paed. Indra Odiņa2
MA Sc. pol. Anna Sedova 3
1 University of Latvia, Latvia
2 University of Latvia, Latvia
3 Beijing International Studies University, China
ABSTRACT
Internationalization of education space and international collaboration have become one of the top global priorities, which is reiterated in the missions and visions of education institutions worldwide, as it is a significant indicator of global competitiveness. It is widely acknowledged that countries with high number of international students benefit from the contribution they make to domestic research and sustainable development of the society.
In the case of Latvia, strengthening international cooperation and establishing new forms of collaboration are aligned with the overall national strategies:
• Promoting intercultural understanding and mutual learning to foster social cohesion;
• increasing academic competitiveness;
• Tightening economic ties through ensuring positive environment for intercultural communication.
The paper introduces the selected results of the study conducted in the framework of the project "Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students" (Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019). The study explored the peculiarities of the integration process of international students coming from various specific contexts in the Latvian higher education institutions. The results of the survey revealed the benefits international students find in the Latvian higher education space, as well as challenges and drawbacks which should be taken into account to ensure successful integration of international students in Latvian higher education institutions.
The research is conducted in the framework of the project "Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students" (Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019) co-funded by ERDF.
Pēcdoktorantūras projekta “Multilingvālā un multikulturālā universitāte: sagatavošanas platforma starptautiskiem studentiem” (Vienošanās nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019/) paveikto darbību un starprezultātu apraksts (par periodu no 01.07.2018-30.09.2018)
Padziļinātas zināšanas par kultūratšķirībām studiju procesā, lai izveidotu sistēmu ārzemju studentu integrācijai uzņemošās valsts sociālajā un kultūras vidē.
Notika dalība divās ārzemju konferencēs ar referātiem un ( publicēti 2 raksti).
ERTE Congress, 2018 (International Education Research and Teacher Education Congress
http://www.ertecongress.org/en_US/
SGEM Multidisciplinary International Scientific Conference
Novadītas diskusijas par kultūratšķirībām studiju procesā ar izglītības ekspertiem Turcijā.
Pēcdoktorantūras projekta “Multilingvālā un multikulturālā universitāte: sagatavošanas platforma starptautiskiem studentiem” (Vienošanās nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019/) paveikto darbību un starprezultātu apraksts (par periodu no 01.10.2018-31.12.2018)
Laikā no 01.10.2018-31.12.2018 tika turpināts darbs pie 1., 2. un 3. darbībām.
1. darbības mērķis (Konceptuālo un prakstisko pamatprincipu izstrāde) ir attīstīt koncepciju un sniegt pamatprincipus praktiskai darbībai, lai īstenotu galveno projekta mērķi - veicinātu sekmīgu potenciālo ārzemju reflektantu integrāciju Latvijas AII.
Turpināts darbs pie vajadzību analīzes (vērsta uz potenciālajiem ārzemju un vietējiem studentiem (no dažādām vidēm)); Metodoloģija: aptauja kā pētniecības stratēģija; anketas un intervijas kā datu vākšanas metodes.
2. darbība (Izglītības tehnoloģiju izpēte) ir veltīta pētniecībai visaktuālākajā izglītības zinātņu pētniecības virzienā, proti, inovatīvām izglītības tehnoloģijām.
Vispārējais 3. darbības (Inovatīvo mācīšanas metodiku izpēte) mērķis ir izpētīt inovatīvas mācīšanas metodikas.
2. un 3. Darbību ietvaros turpināts darbs pie paraugprakšu metaanalīzes, kā avotu izmantojot būtiskākos pētījumus un praksi Eiropā un ārpus tās, un apsekoti esošie no dažādām vidēm nākušie studenti, lai uzzinātu viņu viedokli par svarīgākajām studiju programmas iezīmēm.
No 07.11.2018. līdz 10.11.2018. projekta darba tikšanās ar partneri - Vītauta Dižā universitāte (VDU) (Kauņa, Lietuva): projekta starpposma rezultātu apspriede.
Laikā no 01.01.2019-31.03.2019 tika turpināts darbs pie 1., 2. un 3. darbībām.
3 publikāciju sagatavošana:
- The Impact of Native Language and Culture on Foreign Language Learning: The Case of Chinese Students Learning the Latvian Language
Multilingual and multicultural learning space has become the apparent reality students need to function in. Foreign language (FL) teaching methodology is one of the key areas FL educators focus attention on in view of the necessity to elaborate practices taking into account the cultural peculiarities and background of diverse target audiences. While the elaboration of FL teaching methodology for common languages is obviously the core activity of numerous scholars worldwide, less common languages within foreign language teaching and learning need conscious and thought-through attention to be paid to.
The introduction of the Latvian language as a foreign language to Chinese students dates back to 2011 when the first comprehensive programme on Latvian studies as an elective course was launched in Beijing Foreign Studies University (BFSU) in the People’s Republic of China. Since then another university – Beijing International Studies University (BISU) – introduced the programme with the Latvian major in 2015. The BISU bachelor level programme comprises the Latvian language course corresponding to A1-B2 CEFR levels, the Latvian Culture course and the History of Latvia course. The article explores the case of Chinese students of BISU learning the Latvian language as a foreign language focusing specifically on the impact of their native language and cultural background on foreign language learning.
The article reports the selected results of the action research focusing on the peculiarities of the acquisition of phonetical, grammatical and semantic aspects of the Latvian language and using the four skills: reading, speaking, listening and writing by students of diverse native languages and cultural backgrounds.
Given that language is one of the key markers of identity, the results of the study revealed that such factors as similarities and differences in the structure of languages impact the successful FL acquisition and should be taken into account in the process of the development of FL courses for students of diverse backgrounds. Every level of linguistic structure is to be addressed in a particular way providing the comprehensive framework for learning the Latvian language from the Chinese speakers’ perspective.
The research was conducted in the framework of the project "Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students" (No. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019) co-funded by ERDF.
Keywords: higher education internationalization, foreign language teaching, foreign language learning, language and identity, Latvian language, Chinese national-cultural identity
2. Fostering Global Awareness: the Case of Chinese Students Enrolled in Latvian Higher Education Programmes
The issues related to higher education internationalization have become one of the most important trends in research and practice, which is reiterated in the missions, visions and strategies in higher education institutions worldwide. One of the key questions underlying the attempts to build the truly internationalized universities is “what for”. At the same time, this is also one of the most challenging questions to formulate the answer to. It is generally agreed upon the idea that internationalization should primarily aim at equipping students to successfully function in the global world. However, it is apparent that this goal is very ambitious given the ongoing transformations of the environment at all levels.
The article explores the challenges related to the formation of global awareness based on the case of Chinese students enrolled in higher education programmes in Latvia and Chinese students from one of the higher education institutions in Beijing (China) – the prospective international students in Latvian higher education institutions. The survey was conducted applying interviews, focus-group discussion and narrative analysis as the data collection methods. Given that over the last few decades Chinese students have become increasingly visible in the European learning space, the findings introduced in the article can be applied for the development of quality preparatory education programmes for the target group aimed at promoting one of the key objectives of the internationalization process – fostering global awareness.
The research is conducted in the framework of the project "Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students" (No. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019) co-funded by ERDF.
Keywords: internationalization, integration, culture, values, multilingual and multicultural university, China, Europe
- Multilingual and Multicultural Classroom: Support Provision for International Students of Different Cultural Backgrounds
The importance of higher education internationalisation, its modes, benefits and possible challenges, is the apparent focus of theoretical research within this scope. Many researchers in the field highlight the conclusion that recruitment of international students and academic staff are not the key in the foundation of the truly internationalized university. The internationalized university would build its mission, vision and strategy based on the understanding that internationalization is an ongoing process incorporating many different aspects, such as curriculum development, research and practice collaborations, continuous professional development of both the academic and support staff, research on the student experience, both local and international student support services, etc.
The article reports the selected results of the research conducted in the framework of the project "Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students" (No 1.1.1.2/VIAA/1/16/019), which aims to internationalize the prospective students’ experience before arriving to a host country or enrolling in higher education programmes in the framework of study mobility. The study is being conducted in the pragmatic paradigm applying mixed-method approach as the research strategy. The aim of the study reported on in the article was to explore and accumulate the experience of international students hosted in Latvian higher education institutions focusing specifically on the benefits and challenges of the multilingual and multicultural classroom as well as language issues international students face outside the classroom. The research sample comprised 20 students from diverse backgrounds. The findings were processed through the prism of the context of Latvia as a specific context revealing the language situation from the perspective of international students. Based on the data obtained, the main conclusion can be drawn that common and unified support provision frameworks to enhance quality education in the multilingual and multicultural classrooms do not work for all the students coming from diverse backgrounds. Unique and specific support provision should be ensured for each target group based on the research on the peculiarities of integration of specific target groups in the host country.
The research is conducted in the framework of the project "Multilingual and Multicultural University: Preparation Platform for Prospective International Students" (No. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019) co-funded by ERDF.
Keywords: internationalization, integration, culture, values, multilingual and multicultural university
Dalība ziemas skolā: 19.01.2019. - 02.02.2019. Krievija Sanktpēterburga Sanktpēterburgas Elektrotehnikas Universitāte (LETI) Ziemas Skola (Training in Intercultural Communication) ((“Multilingvālā un multikulturālā universitāte: sagatavošanas platforma starptautiskiem studentiem". Vienošanās Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019, LU reģistrācijas Nr. ESS2017/242.)
Dalība ziemas skolā: 19.02.2019. - 27.02.2019. Izraēla Jeruzaleme Jad Vašem Holokausta izglītības un izpētes ins titūts (Profesionālās pilnveides kursi)
01.04.2019 – 30.06.2019 veiktie pasākumi
Dalība vasaras skolā: Valsts/Pilsēta/Organizācija: Ungārija/Budapešta/Central European University Termiņš: 24.06.2019-30.06.2019 Mērķis: Vasaras skola (Internacionalizācija mājās/Internationalisation at Home) (“Multilingvālā un multikulturālā universitāte: sagatavošanas platforma starptautiskiem studentiem". Vienošanās Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019, LU reģistrācijas Nr. ESS2017/242.) (vienošanās Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019)
Darbs pie 2 rakstiem un ziņojumiem:
- Multilingvālā un multikulturālā klase: atbalsts starptautiskiem studentiem
- Dzimtās valodas un kultūras ietekme uz svešvalodu apguvi: ķīniešu studentu gadījums
Dalība konferencē: Valsts/Pilsēta/Organizācija: Lietuva/Kauņa/Vītauta Dižā Universitāte Termiņš: 23.05.2019-26.05.2019 Mērķis: 1.Konference "Sustainable Multilingualism" 2 ziņojumi 2.Projekta darba tikšanās ar partneri (“Multilingvālā un multikulturālā universitāte: sagatavošanas platforma starptautiskiem studentiem". Vienošanās Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019, LU reģistrācijas Nr. ESS2017/242.) (vienošanās Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019) Paveikts: projekta darba tikšanās ar 2iem partneriem- ziņojums, balstoties uz sagatavotiem rakstiem un vidusposma atskaites; datu apstrādes procesa apspriede
Dalība ATEE pavasara konferencē 07.-08.06.2019 (Dzimtās valodas un kultūras ietekme uz svešvalodu apguvi: ķīniešu studentu gadījums), Rīga, Latvija
Darbnīca: 10th International Week of Professors: Internationalisation and Culture 13 – 17. 05, 2019 18th International Students' Research Conference 14. – 16.05 2019 Fostering Global Awareness: Memory and Commemoration in the Global Education Curriculum (workshop) Pr. No. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019 (Rīga, Latvija)
01.07.2019 – 30.09.2019
Tiek turpināts darbs pie teorētiskās un metodoloģiskās bāzes izstrādes, paplašinot pētījuma izlasi (kā ziņots vidusposma atskaitē). Tiek sagatavots ziņojums par dažādu internacionalizācijas kontekstu īpatnībām (sadarbībā ar projekta partneriem). Darbs pie raksta ICLEL 2019 (“International Conference on Lifelong Education and Leadership for All").
Nopublicēts raksts "Managing Cultural Diversity in Latvian Higher Education Institutions" (6th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2019, www.sgemsocial.org, SGEM2019 Conference Proceedings, ISBN 978-619-7408-94-2/ ISSN 2682-9959, August, 2018, Vol 6, Issue 4).
Darbs pie raksta "The Impact of Native Language and Culture on Foreign Language Learning: The Case of Chinese Students Learning the Latvian Language" (ATEE, 2019)
Dalība darbnīcā: "Global Citizenship Education" (20.-21.09.2019, IIC, Riga, Latvija) - tika prezentēta inovatīvā mācīšanas metodika.
Dalība vasaras skolā: "Internationalization of the University at Home: Challenges and Opportunities" - dažādu internacionalizācijas iniciatīvu un kontekstu izpēte (Budapešta, Ungārija (Central European University)
1.10.2019-31.12.2019
Nopublicēti 3 raksti: "The Impact of Native Language and Culture on Foreign Language Learning: The Case of Chinese Students Learning the Latvian Language" (ATEE, 2019);
"Mentoring Support System to Foster Novice Teachers’ Well-Being and Integration in the Education Institution" International Conference on Lifelong Education and Leadership for All"(ICLEL, 2019); "Sport and Physical Activity for Subjective Well-Being of International Students in Higher Education Institutions and Barriers to Sport Participation" ( 18. Starptautiskā zinātniskā conference, Nižnijnovgoroda, Krievija).
Dalība pieredzes apmaiņas braucienā (Minhene/Augsburga, Vācija)
Tiek turpināts darbs pie rezultātu izmantošanas plāna izstrādes.
01.01.2020 - 31.03.2020
Veiktie pasākumi
Komandējuma periodi: 06.01.2020. - 09.01.2020. Somija Tampere Tamperes Universitāte Pieredzes apmaiņa un projekta popularizēšana (“Multilingvālā un multikulturālā universitāte: sagatavošanas platforma starptautiskiem studentiem". Vienošanās Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/019, LU reģistrācijas Nr. ESS2017/242)
Tiek turpināts darbs pie teorētiskās un metodoloģiskās bāzes pilnveides, sakarā ar pandēmijas situācijas (COVID-19) izplatīšanu pasaulē, kā arī paplašinot pētījuma izlasi. Tiek sagatavots ziņojums par starptautisko studentu pieredzi COVID-19 apstākļos. Turpināts darbs pie raksta LU rakstu krājumam. Nopublicēts raksts: Stavicka A., Ābeļkalns I. "Sport and Physical Activity for Subjective Well-Being of International Students in Higher Education Institutions and Barriers to Sport Participation". 2019.III.cet.) Nopublicēts raksts "Managing Cultural Diversity in Latvian Higher Education Institutions" (6th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2019, www.sgemsocial.org, SGEM2019 Conference Proceedings, ISBN 978-619-7408-94-2/ ISSN 2682-9959, August, 2018, Vol 6, Issue 4). (2019.IV.cet.) Nopublicēts raksts "The Impact of Native Language and Culture on Foreign Language Learning: The Case of Chinese Students Learning the Latvian Language" (ATEE, 2019)
2. Ziņojumi (LU 78. conference): Narrative and Identity: The Case of International Students in Latvian Higher Education Institutions; International Students' Well-Being in Latvian HEIs
31.12.2020.
Projekta gaitā tika:
-veikta paraugprakšu metaanalīze, kā avotu izmantojot būtiskākos pētījumus un praksi Eiropā un ārpus tās, un apsekoti esošie no dažādām vidēm nākušie studenti, lai uzzinātu viņu viedokli par svarīgākajām studiju programmas iezīmēm;
-veikts darbības pētījums (ieviesti sagatavošanās moduļi, kas būs pielāgojami arī citiem apstākļiem, lai nodrošinātu projekta ilgtspēju pēc tā termiņa).
Ciešāki kontakti un veiksmīga integrācija uzņemošās valsts mācību telpā, kā arī kvalitatīvas proaktīvas stratēģijas, kas integrē starptautiskos studentus, pamatojoties uz jaunākajiem pētījumiem par labākajām pieejām un pielāgojot globālo pieredzi lokālajam kontekstam, nodrošināja iespēju:
• studentu apmaiņai;
- Veiksmīgai studentu integrācijai Latvijas AI telpā;
• savstarpējai darbinieku un mācībspēku apmaiņai;
• kopīgiem pētniecības projektiem;
• publikāciju, ziņojumu un citas akadēmiskas informācijas apmaiņai;
• profesionālās sadarbības attīstībai;
• un citiem pasākumiem pēc savstarpējas vienošanās.
Projekts veicinājis augstākās izglītības daudzveidību un konkurētspēju, paaugstinot starptautisko studentu plūsmas pārvaldības kapacitāti. Pētījuma atbilstība SAM MK noteikumu 3.punktā noteiktajam pasākuma mērķim:Projekta īstenošanas procesā, pēcdoktorants paplašinās un papildinās pētniecības kapacitāti un attīstīs jauno zinātnieku prasmes: līderības prasmes (piemēram, lēmumu pieņemšanu, novērtēšanu, vadību, plānošanu, pārraudzīšanu u. tml.); komunikācijas prasmes un komunikāciju daudzvalodu un daudzkultūru vidē (piemēram, konsultēšanu, paskaidrošanu, skaidru formulēšanu, instruēšanu, rakstīšanu un rediģēšanu); organizēšanas prasmes (piemēram, laika plānošanu, mērķu nospraušanu un sasniegšanu, iekļaušanos termiņos, vairāku uzdevumu veikšanu vienlaicīgi, u.c.
Pētījums papildināja pēcdoktoranta zināšanu bāzi, kas nepieciešama, lai risinātu problēmas izglītības internacionalizācijas procesā, aplūkojot šo parādību daudzvalodības, multikulturālisma, u.c. kontekstos.
Projekta rezultātu rādītāji: 17 publikācijas
Tika īstenots darbības pētījums.