Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā

Projekta nosaukums: Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā
Projekta granta līguma numurs: LU-BA-PA-2024/1-0011
Projekta vadītājs (zinātniskais): Manuels Fernandess-Gonsaless
Projekta īstenošanas termiņš: 01.09.2024.-28.02.2026.
Projekta kopējais finansējums: 200 000 EUR
Projekta mērķis: šī pētījuma mērķi ir (1) izpētīt vērtībās balstītu ģimenes pratību un seksuālo izglītību (VB-GP&SI) Latvijas izglītības sistēmā – tās izpratni, vajadzības, un esošo materiālu vērtīborientāciju; un (2) izpētīt starptautiskās labās prakses piemērus kā pamats mācību materiālu izveidei VB-GP&SI veicināšanai.
Projekta rezultāti: iesniegta publikācija – 3, zinātniskās datubāzes un datu kopas – 1, ziņojumi par rīcībpolitikas ieteikumiem un rīcībpolitiku ietekmi – 1, iesniegts projekta pieteikums – 1, citi pētniecības specifikai atbilstoši projekta rezultāti – tiešsaistes platforma atjaunināta ar VB-GP&SI materiāliem

PROJEKTA GAITAS ATSKAITE

Pārskata periods: 2024. gada 1. septembris - 2024. gada 31. decembris 

Projekta gaitā ir veikti būtiski soļi, lai izveidotu un pilnveidotu dzimumizglītības un ģimenes vērtībās balstītas izglītības teorētisko un praktisko pamatu. Pirmajā projekta posmā veikta starptautisku zinātnisku pieeju izpēte, kas ļāvusi izstrādāt teorētisko koncepciju un veidot projekta pamatdokumentus, tostarp “Projekta koncepciju” (25 lpp.), glosāriju un dzimumaudzināšanas vadlīnijas.

Ar mākslīgā intelekta rīku palīdzību izveidota sākotnējā literatūras analīze un sagatavoti kopsavilkumi prezentēšanai starptautiskās konferencēs. Piemēram, jau publicēts zinātniskā rakta kopsavilkums “Using Artificial intelligence for qualitative analysis of interviews. A case study from Latvia” konferences “World Conference on Qualitative Research: WCQR 2025” vietnē; un tiek sagatavoti kopsavilkumi dalībai “LU 83 starptautiska konferencē” (sekcijā “Perspectives of cultural heritage”), ECVA (European Character and Virtue Association) konferencē “What makes a life of flourishing? Character – Life skills – Competencies” (24.-26.06.2025., Vīne, Austrija), un ECER konferencē “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives” (Belgrade 9-12.09.2025)”

Projektā attīstīta anketa kā pētniecības rīks, kas ļauj padziļināti izprast izglītības sistēmas vajadzības. Papildus tam izveidots detalizēts "Dokumentu analīzes šablons", kas ļauj efektīvi izvērtēt pedagoģiskos un normatīvos materiālus. Nacionālajā līmenī analizēti Latvijas vēsturiskie un mūsdienu normatīvie akti, īpašu uzmanību pievēršot ģimenes vērtību atspoguļojumam. Lai paplašinātu pētījuma starptautisko dimensiju, ir uzsākta starptautisko dokumentu un programmu analīze, tostarp, UNESCO un OECD dokumentu apskats.

Lai stiprinātu projekta redzamību, ir izveidoti informatīvi materiāli un uzsākta mājaslapas izveide ar sadaļām, kas aptver pētniecības datus, dzimumaudzināšanas vadlīnijas un informatīvos resursus. Publicitātes aktivitātes ietver rakstus, intervijas un sociālo tīklu ierakstus, kas veicina projekta rezultātu pieejamību plašākai sabiedrībai (sk. www.arete.lu.lv , Facebook mājas lapā Arete research un projekta blogā).