
MI Horizonti: orientieri sociālo zinātņu un finanšu izglītības nākotnē (MIH)
Projekta nosaukums: MI Horizonti: orientieri sociālo zinātņu un finanšu izglītības nākotnē (MIH)
Projekta granta līguma numurs: LU-BA-PA-2024/1-0034
Projekta vadītājs (zinātniskais): Visvaldis Valtenbergs
Projekta īstenošanas termiņš: 01.09.2024.-28.02.2026.
Projekta kopējais finansējums: 200 000 EUR
Projekta mērķis: šī projekta mērķi ir (1) izvērtēt pedagoģiskās pieejas MI izmantošanai sociālo zinātņu un finanšu augstākajā izglītībā Projekta mērķis ir apzināt un analizēt efektīvas pedagoģiskās stratēģijas, kas pielāgotas ģeneratīvā MI iekļaušanai sociālajās zinātnēs un finanšu izglītībā. Tiks pētīts, kā ģeneratīvais MI var uzlabot tradicionālās mācīšanas pieejas un radīt dinamiskāku un līdzdalību veicinošu mācību vidi; (2) novērtēt, kā pedagogi un studenti izmanto ģeneratīvo MI Projektā tiks pētīts arī tas, kā Latvijas Universitātes un Banku augstskolas pedagogi un studenti šobrīd savā izglītībā integrē ģeneratīvo MI ietverot esošās prakses, lietošanas plaisu (barjeru) un precīzu iespēju noteikšanu, lai uzlabotu MI rīku izmantošanu augstākās izglītības iestādēs; (3) veikt svarīgāko ieskatu sintēzi un izplatīt pētījuma rezultātus Projekta noslēgumā pētniecības rezultāti tiks apkopoti izmantojamās zināšanās un izplatīti dažādās platformās, lai ietekmētu izglītības praksi abās augstākās izglītības iestādēs. Zināšanas tiks izplatītas akadēmiskajās kopienās un ārpus tām nolūkā sekmēt MI lietojumu integrācijas stratēģijas izglītībā.
Projekta rezultāti: iesniegta publikācija – 1, konferenču materiāli – 1, ziņojumi par rīcībpolitikas ieteikumiem un rīcībpolitiku ietekmi – 1, iesniegts projekta pieteikums – 1, aizstāvēts maģistra darbs – 1
PROJEKTA GAITAS ATSKAITE
Pārskata periods: 2024. gada 1. septembris – 2024. gada 31. decembris
Projekts “MI Horizonti: orientieri sociālo zinātņu un finanšu izglītības nākotnē (MIH)” koncentrējas uz ģeneratīvā mākslīgā intelekta (MI) lomu un potenciālu sociālo zinātņu un finanšu izglītības procesā Latvijas Universitātē un Banku Augstskolā.
Projekta sākuma posmā tika pievērsta uzmanība ciešas sadarbības komandas izveidei, komandā integrējot pārstāvjus no Latvijas Universitātes Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultātes, Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes, Datorikas fakultātes, kā arī Banku augstskolas.
Projekta komanda veikusi zinātniskās literatūras izpēti, kas kalpos par pamatu empīriskā pētījuma poziconēšanai. Šī izpēte ir būtiska, lai izprastu MI pielietošanas iespējas, pieņemšanas faktorus, labās prakses, kā arī attīstītu datos un teorētiskās perspektīvās pamatotus pētniecības virzienus.
Ir sagatavots pētījuma dizains fokusgrupu izveidei ar LU un BA studentiem un mācībspēkiem, kas palīdzēs labāk izprast esošo pieredzi un pārdomas par nākotni. Paredzēts, ka 18. februārī notiks pirmās fokusgrupas izmēģinājums, kvalitatīvā pētījuma veikšanu turpinot februāra un martā.
Papildus tam sākta kvantitatīvā pētījuma instrumentārija izstrāde, ņemot vērā pieredzi no citām mācību iestādēm. Datu ievākšanu paredzēts veikt 2025. g. aprīlī un maijā.
Sagatavots un iesniegts projekta pieteikums Latvijas Zinātnes padomes fundamentālo un lietišķo pētījuma projektos (iesnieguma Nr. VPP-IZM-Izglītība-2024/2-0002 "Mākslīgais intelekts izglītības transformācijai: Fokusā saturs, datu analītika un iekļaujošā izglītība" Projekta vadītāja: Linda Daniela. Uzsākts darbs pie projekta pieteikuma iesniegšanas arī Nordforsk projektu konkursā “Atbildīga mākslīgā intelekta izmantošana.”