Projekta nosaukums:  Daudzpusīgas metodikas izstrāde skolēnu tekstuālās pieredzes un tekstpratības snieguma padziļinātai izpētei valodas mācību procesā

Projekta numurs: LU-BA-PG-2024/1-0014

Projekta vadītājs (pēcdoktorants): Solvita Berra

Projekta īstenošanas termiņš: 01.09.2024.-31.08.2025.

Projekta kopējais finansējums: 61 380,00 EUR

Projekta mērķis: Projekta mērķis ir izstrādāt starpdisciplināru metodi ar pētniecības rīku kopu, kas ļauj daudzpusīgi un padziļināti izpētīt tekstus un tekstpratības attīstīšanas stratēģijas valodas mācību procesā. Metode būs vairāku nozaru pētniecības pieeju un rīku kopums datu ieguvei, klasifikācijai un analīzei, ar kura palīdzību pētnieki iegūst informāciju par skolēnu tekstuālās pieredzes (tekstu iepazīšana, analīze un izveide) un tekstpratības snieguma mijiedarbību valodas mācību procesā. Mērķis tiks sasniegts trīs fāzēs: metodes sagatavošanā, aprobācijā un izvērtēšanā. 1. fāzi veido metodes apraksts un pētniecības rīku izstrāde. 2. fāze ir pilotpētījums 8 Latvijas un latviešu diasporas skolās. Iegūtie dati un lauka pētījuma piezīmes ir 2. fāzes rezultatīvie rādītāji. 3. fāzē metode, tās aprobācijas process un sākotnējie rezultāti tiks apspriesti zinātniskā publikācijā, konferences prezentācijā un tiešsaistes seminārā. Projekts galvenais rezultāts ir gala ziņojums ar metodes aprakstu, pētniecības instrumentu veidnēm un lietošanas instrukcijām, komentāriem par metodes aprobāciju un pilotpētījuma rezultātiem. Tā kā projekts ir pirmais solis tekstpratības mācīšanas stratēģiju izpētē valodas stundās ar nolūku ilgtermiņā uzlabot plašas skolēnu grupas tekstpratības sniegumu (piem., tekstpratības rādītāju Latvijā), projekta laikā tiks sagatavots lietišķā pētījuma projekta pieteikums.

Projekta rezultāti: iesniegta publikācija – 1, iesniegts projekta pieteikums – 1, citi-3

 

01.10.2024. – 31.12.2024.

Pēcdoktorante Solvita Berra 2024.gada pēdējos trīs mēnešos ir pabeigusi pirmo projekta darba paketi “Metodoloģijas izstrāde”, t.i., ir sagatavojusi septiņus pētniecības rīkus: 1) jautājumu kopu skolotāju daļēji strukturētajai intervijai, 2) jautājumu kopu skolēnu ekspresintervijai, 3) elektroniskās skolēnu anketas drukas versiju, 4) mācību stundu novērojumu veidlapu, 5) novērotajā mācību stundā izmantoto tekstu satura, formas un satura analīzes principus, 6) novērotajā mācību stundā skolēnu veidoto tekstu izvērtējuma parametrus un kritērijus, 7) skolu lingvistiskās ainavas tekstu analīzes parametru un kritēriju kopu. 

Tā kā pētījuma nākamajā fāzē – metodes aprobācijā – tiks iesaistīti respondenti (skolotāji un skolēni) Latvijas un latviešu diasporas skolās, pēcdoktorante ir sagatavojusi un iesniegusi LU Humanitāro un Sociālo zinātņu ētikas komisijai nepieciešamos dokumentus (t.i., iesniegumu, informētās piekrišanas formu, elektroniskās aptaujas ievadtekstu) pētījuma ētisko aspektu izvērtēšanai. iev

Tāpat atskaites periodā pēcdoktorante ir iesniegusi referāta “Literacy-developing strategies in the heritage language classroom: The case study of Latvian diaspora schools across the world” pieteikumu 16. Baltijas studiju konferencei Eiropā (The 16th Conference on Baltic Studies in Europe, CBSE 2025, Kembridžas Universitāte, Apvienotā Karaliste). Pieteikums ir apstiprināts.

01.09.2024. – 30.09.2024.

Pēcdoktorante ir sagatavojusi un iesniegusi trīs gadu ilga pēcdoktorantūras projekta pieteikums Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.9. pasākumam „Pēcdoktorantūras pētījumi”. Projekta apstiprināšanas gadījumā pēcdoktorante turpinās tekstu un tekstpratības attīstības izpēti Latvijā un latviešu diasporā, vairāk pievēršoties mācību procesa tehnoloģiskajai pusei.