Bakalaura studiju programma "Matemātika"
Programmas līmenis: akadēmiskā bakalaura
Studiju valoda: latviešu
Studiju forma un ilgums: pilna laika klātiene - 6 semestri
Apjoms kredītpunktos: 180 ECTS
Iegūstamais grāds vai kvalifikācija: Dabaszinātņu bakalaura grāds matemātikā
Vietu skaits uzņemšanai 2025./2026. ak. gadā: budžeta - 40, maksas - 20
Studiju maksa 2025./2026. ak. gadā: 2700 EUR ES/EEZ/ Šveices Konfederācijas pilsoņiem, pastāvīgajiem iedzīvotājiem un viņu ģimenes locekļiem. 2700 EUR citu valstu pilsoņiem
Studiju īstenošanas vieta: Rīga, Torņakalns
Matemātikas bakalaura studiju programma nodrošina kvalitatīvu akadēmisko izglītību matemātikas zinātnē. Studējošie iegūst gan teorētiskās zināšanas, gan iemaņas pētniecībā, kas nodrošina pamatu profesionālajai darbībai. Zinātniskās analīzes spējas attīsta prasmi patstāvīgi risināt problēmas, kā arī sagatavo studējošos turpmākām zinātniskās pētniecības studijām.
Programmas direktors Prof. Uldis Strautiņš
Matemātikas bakalaura studiju programma nodrošina pamatzināšanas matemātikas zinātnes fundamentālajās apakšnozarēs, matemātikas praktiskajiem pielietojumiem aktuālās apakšnozarēs. Vienlīdz liela vērība tiek veltīta matemātikas teorētiskajiem aspektiem un iegūto prasmju un iemaņu praktiskai izmantošanai. Teorijas un prakses mijiedarbību veicina vairāki semināri, kursa un bakalaura darbi.
Studiju programmā A daļā paredzēts apgūt kursus 91 kredītpunkta apjomā, B daļā kursus 60 kredītpunktu apjomā, bet C daļā 9 kredītpunktu apjomā. A daļā apgūstamie studiju kursi ir Programmēšana un datori, Algebra, Analītiskā ģeometrija, Matemātiskās loģikas un kopu teorijas elementi, Matemātiskā analīze, Diferenciālvienādojumi, Skaitliskās metodes, Matemātiskā statistika, Kompleksā mainīgā funkciju teorija, Varbūtību teorija.
Programma nodrošina nepieciešamo akadēmisko zināšanu bāzi augstas kvalifikācijas profesionāļu sagatavošanai matemātikas lietojumiem tautsaimniecībā (matemātiskā modelēšana, matemātiskā statistika), zinātnē un visu līmeņu matemātiskās izglītības nodrošināšanai. Programmas mērķis ir sagatavot speciālistus, kuri spēj patstāvīgi un radoši apgūt jaunākos matemātikas zinātnes sasniegumus un tos efektīvi pielietot praksē.
Dabaszinātņu bakalaura grāda matemātikā ieguvēji ir sagatavoti studijām maģistra studiju programmās matemātikā kā Latvijas, tā arī citu ES valstu universitātēs. Izmantojot studiju programmas piedāvātās iespējas, absolventi var turpināt maģistra studijas arī zinātņu nozarēs, kuru attīstībai kvalificētas matemātikas zināšanas ir būtiskas, tā dodot ieguldījumu šo zinātņu nozaru attīstībā. Dabaszinātņu bakalaura grāda matemātikā ieguvēji kā analītiķi vai pētnieki ir arī gaidīti tūlītējā darbā dažādos uzņēmumos.
Iepriekšējā izglītība: Vidējā izglītība
Konkursa kritēriji personām, kuras ieguvušas vidējo izglītību sākot no 2004. gada:
CE latviešu valodā*
CE matemātikā*
CE angļu valodā vai CE franču valodā, vai CE vācu valodā*
CE kopvērtējumu vidējais vērtējums procentos, kuru aprēķina no personas nokārtotajiem CE visos mācību priekšmetos *
*LU netiek noteikta prasība pēc noteikta līmeņa CE uzņemšanai, bet ir jāņem vērā, ka CE rezultātu savstarpējas salīdzināmības nodrošināšanai piemēro šādus koeficientus:
- optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem tiek piemērots koeficients 0,75, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem;
- vispārīgā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem tiek piemērots koeficients 0,50, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem;
- centralizēto eksāmenu rezultāti, kas iegūti līdz 2022. gadam, tiek pielīdzināti optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem un tiem tiek piemērots koeficients 0,75, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem.
Personām, kuras ieguvušas vidējo izglītību līdz 2008. gadam, centralizētais eksāmens matemātikā var tikt aizstāts ar vidējās izglītības dokumenta gada atzīmi matemātikā (vai vidējo atzīmi algebrā un ģeometrijā)
Konkursa kritēriji personām, kuras ieguvušas vidējo izglītību līdz 2004. gadam (neieskaitot), kā arī personām, kuras ieguvušas vidējo izglītību ārvalstīs un personām, kuras ir atbrīvotas no CE kārtošanas:
gada vidējā atzīme latviešu valodā un literatūrā
gada atzīme matemātikā (vai vidējā atzīme algebrā un ģeometrijā)
gada vidējā atzīme obligātajos mācību priekšmetos
Papildu punkti: LU Mazās matemātikas universitātes (MMU) dalībnieki 2025. gadā, kuri saņēmuši sertifikātu, papildus iegūst 100 punktus;
Priekšrocības: Latvijas valsts vai starptautiskās matemātikas, fizikas vai informātikas (programmēšanas) olimpiādes 1. – 3. pakāpes diploma un atzinības rakstu ieguvējiem no 2023. līdz 2025. gadam; Latvijas valsts skolēnu ZPD konferences dabaszinātņu nozaru grupas 1. – 3. pakāpes diploma ieguvējiem no 2023. līdz 2025. gadam; atklātās fizikas vai matemātikas olimpiādes 1. – 3. vietas ieguvējiem no 2023. līdz 2025. gadam.
Pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to un kuri atbilst studiju programmas uzņemšanas noteikumiem, bez konkursa tiek nodrošinātas no valsts budžeta finansētas studiju vietas, piesakoties ne vēlāk kā divu gadu laikā pēc dienesta termiņa beigām un atvaļināšanas rezervē.
Vecākā sekretāre Elīna Buliņa
Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultāte, Rīgā, Zinātņu mājā Jelgavas ielā 3, 731. telpa
elina.bulina@lu.lv
Absolventa atsauksme
Matemātika palīdz saskatīt un saprast sakarības apkārtējās pasaules procesos un izskaidrot tos. Matemātikas studijas dod iespēju nodrošināt labāku nākotni, iegūt labi apmaksātu darbu. Protams, jāņem vērā, ka ar to vien nepietiks - cilvēkam pašam ir jāiegulda darbs, bet studijas noteikti rada potenciālu veiksmīgākai dzīvei. Man vienmēr bijusi vēlme izzināt un pētīt. Zināju, ka Latvijā ir iespēja nodarboties ar zinātni. Es nezināju kur, kā un ko, bet zināju, ka gribu tur nonākt. Sapratu, ka ar bakalaura izglītību tur nenonākšu, bet tas ir sākums. Tomēr jāuzsver, ka zinātne nav vienīgais ceļš - mani kursa biedri strādā par skolotājiem, par datu analītiķiem, valsts kasē vai Latvijas bankā. Iespējas ir ļoti dažādas un plašas. Vērīgākais, ko ieguvu studējot LU FMOF, ir matemātiķu domāšanas veids – bija sajūta, ka starp saviem studiju biedriem esmu īstajā vietā.
