Prof. Linda Daniela. Foto no privātā arhīva.

Mēdz teikt, ka neesot neaizvietojamu cilvēku. Toties noteikti ir neaizvietojamas profesijas – viena no tādām ir skolotājs. Jo bez ieinteresēta un zinoša skolotāja nevar izaugt jauna gudru cilvēku un labu profesionāļu paaudze. Diemžēl sabiedrībā ilgstoši ticis attīstīts stereotips, ka skolotāja profesiju labprātīgi izvēlas vien naivi sapņotāji vai tie, kuri nav varējuši iestāties citās studiju programmās. Lai mēs spētu izaudzināt zinošu, iedvesmojošu un sabiedrībā cienītu skolotāju paaudzi, mums jāsāk ar savas domāšanas maiņu par skolotāja profesiju kā teicamu izaugsmes iespēju profesionālajā karjerā un personīgajā attīstībā.

Ar skolotāja profesijas izvēli ir saistīti vairāki aizspriedumi. Viens no tiem – lai kļūtu par skolotāju, nav jābūt īpaši augstām sekmēm. Patiesībā Latvijas Universitāte (LU) izvirza ļoti augstas prasības tiem, kas vēlas kļūt par skolotājiem. LU jau kopš tās dibināšanas ir augstskola, kas sagatavo augstas kvalifikācijas speciālistus dažādās jomās. Lai kļūtu par matemātikas skolotāju, topošajam studentam jābūt vērtējumam vismaz "7" matemātikā, bet ja vēlies apgūt angļu valodas skolotāja kvalifikāciju, bez augsta vērtējuma angļu valodā augstskolā neiestāties. Tāpat tiek vērtēta arī vidējā atzīme atestātā. Mēs redzam, ka par skolotājiem izvēlas kļūt motivēti un zinoši jaunieši, kas jau vidusskolas laikā mērķtiecīgi gatavojas studijām un pievērš uzmanību tiem mācību priekšmetiem, kas viņiem būs svarīgi studiju procesā.

Īpašs atbalsts topošajiem skolotājiem

Šobrīd Latvijā akūti trūkst skolotāju, tāpēc valsts ir gatava finansēt studijas daudz lielākam interesentu skaitam. LU studiju programmu klāstā ikviens topošais pedagogs var atrast savām interesēm, karjeras mērķiem un iepriekšējai izglītībai atbilstošu piedāvājumu. Tiem, kas vēlas kļūt par skolotājiem, LU piedāvā šādas studiju programmas: bakalaura studiju programmu “Sākumizglītības skolotājs”, kas apvieno pirmsskolas un sākumskolas skolotāja kvalifikāciju, un “Skolotājs”, ļaujot izvēlēties specializāciju kādā mācību priekšmetā – matemātikā, angļu valodā, u.c. Šajā studiju programmā iespējams iegūst divu mācību priekšmetu kvalifikācijas.

Šajās studiju programmās par valsts budžeta līdzekļiem šogad varēs studēt ne vien pilna laika bakalaura un maģistra studiju programmās, bet arī nepilna laika jeb neklātienes studijās. Studiju programmā “Sākumizglītības skolotājs” budžeta vietas pieejamas arī LU filiālēs reģionos – Bauskā, Cēsīs, Jēkabpilī, Kuldīgā, Madonā un Tukumā, kur līdz šim bija pieejamas tikai maksas studijas.

Studijām filiālēs konkrētajā programmā paredzētas 130 budžeta vietas, Rīgā – 60. Studiju programmā “Skolotājs” plānotas 315 budžeta vietas. Liela pieteikumu skaita gadījumā budžeta vietu skaits abās programmās var tikt palielināts. Tāpat studenti var pretendēt uz palielinātu stipendiju 300 eiro apmērā.

Praksē balstīta pieeja

Arī studiju saturs mūsdienās vairs nenozīmē “pliku” pedagoģijas teoriju – tā tiek papildināta ar praksēm skolās kuratoru un mentoru pavadībā. Specializētos priekšmetus topošie skolotāji apgūst attiecīgajās fakultātēs, piemēram, fiziku – Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātē, bet didaktiku un metodoloģiju – Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātē. Īpaša uzmanība tiek pievērsta dažādu profesionālo pramju attīstīšanai – klasvedībai, darbam ar talantīgiem bērniem, īpašām atbalsta metodēm bērniem ar mācīšanās grūtībām u.tml.

Mācītspēks

Tie, kas jau ieguvuši ar pedagoģiju nesaistītu augstāko izglītību, bet vēlas savu dzīvi turpmāk saistīt ar skolu, var uzsākt studijas LU īsā cikla programmā “Skolotājs”. Šajā programmā, ko plašāk pazīstam ar nosaukumu Mācītspēks, skolotāja kvalifikāciju iespējams iegūt gada laikā.

Tas ļauj piesaistīt darbam skolās dažādu jomu profesionāļus. Šī studiju programma ir unikāla ar to, ka tās ir darba vidē balstītas studijas. Šogad vasarā Mācītspēka programmu absolvēja vairāk nekā 70 speciālistu, bet šogad mācības uzsāks 102 studētgribētāji.

Kombinē savas intereses

Tiem, kas vēlas kļūt par skolotāju un iegūt bakalaura grādu šajā specialitātē, LU piedāvā profesionālā bakalaura studiju programmu “Skolotājs”. Tās priekšrocība ir dažādie moduļi, kas ļauj izvēlēties dažādu mācību priekšmetu kombinācijas. Piemēram, studējošie var vienlaikus apgūt latviešu valodas, dizaina un tehnoloģiju skolotāja kvalifikācijas. Tādējādi jau uzsākot studijas, topošais skolotājs var plānot savu nākotnes noslodzi, izvēloties priekšmetus ar potenciāli lielāku vai mazāku slodzi.

Atbalsts visas karjeras laikā

LU ne tikai sagatavo jauno skolotāju, bet arī piedāvā kursus un dažādus atbalsta mehānismus esošajiem skolotājiem. Tie ir gan profesionālās pilnveides kursi, gan iespējas iegūt papildu kvalifikāciju citos mācību priekšmetos. Turklāt tālākizglītībai LU var pieteikties visa gada garumā neatkarīgi no tā, kad sākas izvēlētais studiju kurss.

Ar Izglītības un zinātnes ministrijas atbalstu LU īsteno arī skolotāju atbalsta projektu “Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās”.  Tas sniedz atbalstu pedagoģijas studiju programmu absolventiem pēc studiju pabeigšanas, lai palīdzētu viņiem veiksmīgāk iekļauties izglītības iestādes vidē un motivētu palikt skolotāja profesijā. Jaunajam pedagogam ir svarīgs ne tikai finansiālais atbalsts un darba novērtējums, bet arī kopējā atmosfēra skolā, pašizaugsmes iespējas, atbalsta personāls un, protams, sabiedrības attieksme pret skolotājiem kopumā.

Tāpēc es aicinu mūs kā sabiedrību domāt ne tikai par to, ko mēs sagaidām no skolotāja, bet arī par to, kā mēs varam atbalstīt skolotāju darbā ar bērniem. Bet tiem, kuri apsver iespēju kļūt par skolotāju, novēlu drosmīgi spert soli sava sapņa īstenošanas virzienā!

Dalīties