Foto: Toms Grīnbergs, LU Komunikācijas departaments

Latvijas Universitāte (LU) kopā ar citām Eiropas universitātēm strādā pie ietvara un pamatprincipiem, lai turpmāk par konkrēta neliela apjoma apmācību kursa vai vairāku kursu, kā arī studiju moduļa apguvi varētu izsniegt Eiropā atzītu mācīšanās pieredzes apliecinājumu jeb tā saukto mikroapliecinājumu. Šādus mikroapliecinājumus varēs kombinēt un savstarpēji pielīdzināt un atzīt lielākos mikroapliecinājumos, tādējādi nodrošinot elastīgu un studentcentrētu mācīšanos, kā arī iespējas iegūt papildu prasmes un kompetences, kas būtu noderīgas darba tirgū.

Eiropas Savienības (ES) Padome 2022. gadā pieņēma "Rekomendācijas Eiropas pieejai mikroapliecinājumiem mūžizglītībai un nodarbinātībai”, kur mikroapliecinājums (angļu val. microcredential), citkārt saukts arī par mikrokvalifikāciju, tiek definēts kā “izziņa par mācīšanās rezultātiem, kurus izglītojamais ir ieguvis mazāka apjoma mācīšanās ceļā”. Mikroapliecinājumu ietvars un nodrošināšanas procesa shēma tiek izstrādāta FORTHEM alianses – deviņu Eiropas universitāšu sadarbības tīkla, kurā darbojas arī LU, – ietvaros.  

“Mikroapliecinājumu ieviešana pavērs jaunas iespējas pieaugušo izglītībā, dodot plašākas iespējas studējošam izvēlēties savu studiju veidu, pielāgojot to savām interesēm, konkrētā brīža nepieciešamībai un iespējām. Katrs interesants varēs izvēlēties salīdzinoši neilgā laikā apgūt kādas profesionālas iemaņas, kā arī pakāpeniski veidot to kombināciju. Šādas iespējas, kas   atbilst mūsdienu mainīgās pasaules prasībām, varētu būt pievilcīgas gan personām, kuras sapratušas nepieciešamību pēc kādas profesionālu prasmju iegūšanas un pilnveides, tā arī potenciālajiem darba devējiem,” norāda LU Studiju prorektore Kristīne Strada-Rozenberga

Ņemot vērā pieredzi un izpēti, kas veikta vairāk nekā gada laikā LU sadarbībā ar FORTHEM aliansi, ir secināts, ka, lai varētu nodrošināt šādu mikroapliecinājumu izsniegšanu, pielīdzināšanu un atzīšanu, nepieciešama, pirmkārt, valsts līmenī vienota diskusija par to, kas ir mikroapliecinājums un kādi ir tā izsniegšanas, pielīdzināšanas un atzīšanas kritēriji visos studiju līmeņos un mūžizglītībā. Otrkārt, nepieciešams veikt atbilstošas izmaiņas un papildinājumus iekšējo un ārējo normatīvo aktu regulējumos un izsvērt universitāšu iekšējos procesus, iespējas un vajadzības. Tāpat iesaistītās puses FORTHEM aliansē pēta citu Eiropas un pasaules augstskolu līdzšinējo pieredzi un nacionālos regulējumus, kā arī ES piedāvātos tehnoloģiskos risinājumus šādu mikroapliecinājumu izsniegšanai digitāli, piemēram, Eiropas digitālie apliecinājumi un Europass piedāvātās iespējas.  

“Līdzšinējā sadarbība ar LU mikroapliecinājumu izveides jomā ir bijusi inovatīva, konstruktīva un efektīva. Mums ir izdevies izstrādāt jaunu konceptu, kas vienlaicīgi balstās uz mūsu esošo izglītības piedāvājumu un paver jaunas iespējas un elastību novatoriskā veidā. FOTHERM alianses sadarbības līmenis pārsniedz valsts un institucionālās robežas, un, veidojot šos mikroapliecinājumus, mūsu mērķis ir nodrošināt to savstarpēju savietojamību visās partnerus pārstāvošajās valstīs. Mēs pētām visus 10 ES noteiktos kritērijus šādu dokumentu veiksmīgai izveidei, salīdzinām iesaistīto valstu līdzšinējo pieredzi un pieeju un cenšamies veicināt atbilstošus risinājumus alianses līmenī. Šie centieni rezultēsies iespējās elastīgi izmantot mikroapliecinājumus, īstenojot starptautiskas mācību programmas,” stāsta Maria Ranta, vecākā padomniece Akadēmisko sakaru departamentā Agderas Universitātē (Norvēģija), FORTHEM Mikroapliecinājumu uzdevuma grupas vadītāja

Šī gada jūnijā mikroapliecinājumu izstrādes darba grupa nāks klajā ar galīgo mikroapliecinājuma kritēriju definīciju, kam sekos to apstiprināšana FORTHEM alianses vadības grupā. Šī gada rudenī Latvijas Universitātē sadarbībā ar Jiveskiles Universitāti (Somija) un Agderas Universitāti sāksies darbs pie starpdisciplināras starptautiskas mikroapliecinājumu programmas.

Dalīties