28. novembrī Latvijas Universitātes (LU) Lielajā aulā notika ICCS Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma pirmo Latvijas un starptautisko rezultātu paziņošana un diskusija ar rīcībpolitikas veidotājiem par jauniešu pilsonisko un politisko līdzdalību.

Pasākumā uzrunu teica Izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša un Latvijas Universitātes rektors prof. Indiķis Muižnieks. Ar pētījuma pirmajiem rezultātiem iepazīstināja Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma IEA ICCS 2022 Latvijā vadītāja, LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (PPMF) Izglītības pētniecības institūta vadošā pētniece Ireta Čekse. Pēc ziņojuma sekoja diskusija ar rīcībpolitikas veidotājiem.

IEA ICCS 2022 pētījumā piedalījās 13-14 gadus veci 8. klašu skolēni no 22 valstīm un divām Vācijas zemēm. IEA ICCS 2022 rezultāti rāda, ka pētījuma dalībvalstu salīdzinājumā Latvijas skolēnu pilsoniskās zināšanas kopš 2016. gada ir palikušas nemainīgā pozīcijā, iepriecinoši, ka ir palielinājies to skolēnu skaits, kuriem ir augstas un gandrīz augstas (A un B līmenis) pilsoniskās zināšana un prasmes. Kopumā, tāpat kā citos ciklos, Latvijas skolēnu zināšanas ir zem ICCS dalībvalstu vidējā vērtējuma. Ar Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma ICCS 2022 pirmajiem starptautiskajiem un Latvijas rezultātiem plašāk var iepazīties LU PPMF Izglītības pētniecības institūta sagatavotajā ziņojumā “Jaunais atskaites punkts pilsoniskajā izglītībā Latvijā”

LU PPMF Izglītības pētniecības institūts Starptautiskajā pilsoniskās izglītības pētījumā piedalās kopš 1999. gada. Institūta veiktajā IEA ICCS 2022 pētījuma ciklā Latvijā piedalījās 147 skolas, to direktori, 1638 astoto klašu skolēnu skolotāji un 2876 astoto klašu skolēni, kuru vidējais vecums pētījuma norises laikā bija no 13 līdz 14 gadiem. Pētījumā pārbaudītas skolēnu pilsoniskās zināšanas un spēja analizēt jautājumus par pilsoniskajām institūcijām un sistēmām, pilsoniskajiem principiem, pilsonisko līdzdalību, pilsoniskajām lomām un identitāti, kā arī pētīts skolēnu viedoklis un ekspektācijas par pilsoniskās izglītības satura jautājumiem. 

Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA) Starptautiskais pilsoniskās izglītības pētījums ICCS ir veidots ar mērķi noteikt skolēnu pilsoniskās zināšanas, attieksmes un prasmes. Latvija starptautiskajos pilsoniskās izglītības pētījumos ir piedalījusies 1999., 2009., 2016. un 2022. gadā. 

Dalība starptautiskos izglītības pētījumos ir viens no pasākumiem, ko Izglītības un zinātnes ministrija īsteno, lai sasniegtu Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteikto mērķi veidot ilgtspējīgu un efektīvu izglītības sistēmu un tās resursu pārvaldību. Latvijas dalība starptautiskos izglītības pētījumos notiek ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu projektā  Nr. 8.3.6.1/16/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos" un Nr. 8.3.6.2/17/I/001 "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana".

Dalīties