Līdzās lasītprasmei, rakstītprasmei un rēķināšanai digitālā pratība mūsdienās kļuvusi par ikdienas nepieciešamību. Digitālo kompetenci veido ne tikai tehniskās prasmes, bet arī kognitīvie, sociālie un emocionālie darba un dzīves aspekti digitālajā vidē.
Digitālā kompetence ir būtiska pedagogiem, kuri vēlas būt informēti un iesaistīti vietēja un starptautiska mēroga izglītības nozares procesos. Šī kompetence var palīdzēt pedagogiem veikt savus tiešos darba pienākumus, profesionāli pilnveidoties, kā arī veicināt karjeras attīstību.
“Ņemot vērā notiekošās pārmaiņas gan izglītības, gan tehnoloģiju jomā, ir svarīgi pētīt aktuālās vajadzības pedagogu un izglītības jomas studentu digitālo kompetenču pilnveidošanai, un sniegt viņiem nepieciešamo atbalstu izvirzīto profesionālo mērķu īstenošanā,” norāda Edīte Sarva, Pedagoģijas zinātniskā institūta zinātniskā asistente.
Pētījuma rezultāti atklāj, ka studenti savu digitālo kompetenci vērtē kā augstu un izglītības studentu digitālās kompetences pašnovērtējums neatšķiras no citu studiju jomu studentiem. Tomēr izglītības jomas eksperti uzsver skolotāju digitālās kompetences nepietiekamību, lai nodrošinātu kvalitatīvu tehnoloģijām bagātinātu mācīšanās pieredzi skolēniem un pedagogu negatīvo attieksmi pret izglītības digitalizāciju, kas saistīta ar atbalsta un resursu trūkumu šo procesu īstenošanai savā darbā.
Digitālo resursu un atbalsta tehnoloģiju ieviešanai mācībās pieejamība, kā arī organizācijas līmeņa stratēģiju ieviešana, kas prasa digitālās kompetences pielietošanu un uzlabošanu varētu veicināt skolotāju digitālās kompetences pilnveidi, uzsver pētījuma īstenotāji. “Covid-19 pandēmijas un attālināto mācību pieredzes dēļ ir palielinājies pieprasījums pēc citādas pieejas izglītībā – tādas, kas veicina studentu autonomiju. Izglītības iestādēm savā ikdienas praksē jāiestrādā digitālie risinājumi. Sniedzot nepieciešamo atbalstu, mēs varam veicināt pozitīvu attieksmi pret digitalizāciju un nodrošināt, ka pedagogiem piemīt digitālā kompetence, kas nepieciešama, lai nodrošinātu efektīvu mācīšanos digitālajā laikmetā,” norāda pētījuma autori.
Vairāk ar projekta “Augstākā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā”, rezultātiem varēs iepazīties 27. oktobrī LU Zinātņu mājas Alfas zālē.
KONFERENCES PROGRAMMA
Publikācija Development of Education Field Student Digital Competences—Student and Stakeholders’ Perspective lasāma brīvpieejā Sustainability žurnālā.