UNESCO ziņojumā par izglītības attīstību nākotnē “Pārdomas par mūsu kopīgo nākotni. Jauns sabiedriskais līgums izglītības jomā” tiek uzsvērts, ka izglītībai jāpalīdz cilvēkiem tikt galā ne tikai ar profesionālajiem, bet arī sociālajiem izaicinājumiem. Tai nav jācentrējas tikai uz racionālo prātu, bet arī uz sociāli lietderīgajām jeb caurviju kompetencēm, kas palīdz saglabāt sabiedrību un vairo kopējo labumu.
Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskajā institūtā no 2020. līdz 2023. gadam divās kārtās tika īstenots projekts “Augstākā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā”, kura noslēguma konference notiks 27. oktobrī plkst. 14.00 LU Zinātņu mājas Alfas zālē, Jelgavas ielā.
Konferencē tiks prezentēti pētījuma rezultāti, no kuriem nozīmīgākie ir Latvijas studējošo caurviju kompetenču attīstības līmeņa izpēte 2022./2023. akadēmiskajā gadā studijas uzsākušajiem un pēdējā studiju gadā studējošajiem. Novērtēšanā piedalījās vairāk nekā 1500 studenti no 22 Latvijas augstākās izglītības institūcijām. Mērījumā tika ņemti vērā šādi kritēriji: izglītības tematiskās grupas, LKI līmenis, akadēmiskā/profesionālā izglītība, valsts/privātās izglītības iestādes.
Konferences dalībniekus sveiks UNESCO LNK ģenerālsekretāre Baiba Moļņika un Latvijas Universitātes rektors profesors Indriķis Muižnieks.
Būs iespēja iepazīties arī ar ziņojumiem par augstākajā izglītībā studējošo caurviju kompetenču novērtēšanas aktualitāti, augstskolu personāla profesionālās pilnveides pieredzi caurviju kompetenču ilgtspējas nodrošināšanai studijās, kā arī ar vadlīnijām pētījuma rezultātu izmantošanai augstākās izglītības iestādēs. RISEBA rektore, profesore Lūcija Rutka sniegs ieskatu tajā, kāda ir saistība starp caurviju kompetencēm un darba sniegumu.
Konferences otrajā daļā tiks ziņots par pedagogu profesionālās kompetences novērtēšanas rezultātiem, kā arī LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne, profesore Linda Daniela sniegs ieskatu skolotāju profesionālās kompetences attīstības monitoringa plānā un raksturos tā ieviešanu.
Interesentus aicinām reģistrēties konferencei šajā saitē: https://forms.gle/YQM3EnBDMujdds9s8
Pētījumā abās kārtās kopumā bija iesaistīti vadošie pētnieki, pētnieki, eksperti un zinātniskie asistenti no Latvijas Universitātes, Daugavpils Universitātes, Liepājas Universitātes, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas, Rīgas Tehniskās universitātes, Rīgas Stradiņa universitātes, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas, Helsinku Universitātes (Somija) un Groningenas Universitātes (Nīderlande). Pētījums tapa sadarbībā ar izglītības uzņēmumu “Lielvārds” un UNESCO Latvijas Nacionālo komisiju.
Pētījuma vadītāja – LU prof. Zanda Rubene.
Pētījuma „Augstākajā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā” 2. kārta īstenota ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu projektā Nr. 8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana”.