Pirmie studenti jaunajās 17 studiju programmās
Visas Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projektā “Starptautiski konkurētspējīgu un Latvijas tautsaimniecības attīstību veicinošu studiju programmu izveide Latvijas Universitātē” (Nr.8.2.1.0/18/A/015) plānotās septiņpadsmit jaunās studiju programmas ir izstrādātas, licencētas un tajās uzņemti studējošie. Kopīgais studējošo skaits jaunajās programmās ir 451 students.
Latvijas Universitātē 2022. gadā licences saņēmušas vēl divas jaunas studiju programmas: jaunā doktora studiju programma “Cilvēkfaktors, drošība darbā un arodveselība” un Latvijā unikāla starpnozaru akadēmiskā bakalaura studiju programma “Kultūrvides mantojums”, kas tapusi Latvijas Universitātei sadarbojoties ar Latvijas Mākslas akadēmiju. 2022. gadā ir uzsākts deviņu studiju virzienu, kuros ietilpst jaunās studiju programmas, akreditācijas process.
2022. gadā turpinās jauno studiju programmu reklāma starptautiskajā vidē. Ir vērojams ārzemnieku intereses palielinājums par Latvijas Universitātes jaunveidotajām studiju programmām, kuras izstrādātas projekta “Starptautiski konkurētspējīgu un Latvijas tautsaimniecības attīstību veicinošu studiju programmu izveide Latvijas Universitātē” ietvaros.
Veicināta personāla izaugsme un pilnveidotas zināšanas
Kopumā līdz 2022. gada izskaņai 342 docētāji pilnveidojuši angļu valodu, 117 docētāji stažējušies izglītības iestādēs vai pie komersantiem Latvijas uzņēmumos, 603 docētāji ir pilnveidojuši savas kompetences dažādās specializētajās mācībās, savukārt 61 doktorants saņēmis mērķatbalstu akadēmiskās darbības uzsākšanai, bet 60 ārvalstu akadēmiskais personāls devis ieguldījumu augstākās izglītības internacionalizācijai un studiju kvalitātes pieaugumam. Zināšanu pilnveide 2022. gadā bija iespējama pateicoties Eiropas Sociālā fonda projektam “Latvijas Universitātes studiju virziena “Izglītība, pedagoģija un sports” motivēts, mūsdienīgs un konkurētspējīgs akadēmiskais personāls”.
Septiņas jaunveidotās izglītības un pedagoģijas studiju programmas, kas tapušas Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projektā „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena „Izglītība un pedagoģija” studiju programmas” (Nr. 8.2.1.0/18/I/004), ir novērtētas ar vērtējumiem “izcili” un “labi” un ir iekļautas studiju virzienā “Izglītība, pedagoģija un sports” un ir akreditētas.
2022. gadā skolotāju izglītības projektā “Mācītspēks” vienlaikus studijas augstskolā un darbu skolā veica 69 jaunie skolotāji Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena „Izglītība un pedagoģija” studiju programmas” (Nr. 8.2.1.0/18/I/004) un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas „Skolotājs” licenču ietvaros. Savukārt 40 “Mācītspēks” absolventi, kas iepriekš ieguva skolotāju kvalifikāciju, turpina saņemt indukcijas gada atbalstu un pilnveido savas profesionālās kompetences četrās pilnveides programmās, tostarp “Speciālā un iekļaujošā izglītība”, “Klasvadība efektīvai mācību stundai”, “Pārmaiņu vadība izglītībā”, “Tehnoloģiju bagātināta mācību procesa organizēšana”.
Īsteno atbalsta pasākumus doktorantiem
2022. gada sākumā veikta doktorantu un zinātniskā grāda pretendentu viedokļa izzināšana aptaujā, lai pilnveidotu atbalsta pasākumus un mērķtiecīgi veidotu doktorantūras skolas modeļa ieviešanu Latvijas Universitātē. Gada garumā divreiz mēnesī norisinājušās zinātnisko publikāciju koprakstīšanas sesijas, kurās bija iespēja piedalīties ikvienam doktorantam vai zinātniskā grāda pretendentam.
Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projektā “LU doktorantūras kapacitātes stiprināšana jaunā doktorantūras modeļa ietvarā” (Nr.8.2.2.0/20/I/006), kurā paredzēts iesaistīt 130 doktorantus un zinātniskā grāda pretendentus zinātniski pētnieciskajā darbā Latvijas Universitātē un LU projekta sadarbības partneru organizācijās, kā arī piesaistīt un nodarbināt desmit ārvalstu docētājus, kopumā zinātniski pētnieciskā darbā veikšanai projektā grantu ieguvuši 147 doktoranti un zinātniskā grāda pretendenti un 2022. gadā piesaistīti divi ārvalstu docētāji.
Stiprina augstskolu digitālo kapacitāti
Ar mērķi stiprināt Latvijas vadošo augstskolu digitālo kapacitāti, ir uzsākta Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta “Digitalizācijas iniciatīvas studējošo iesaistei un studiju kvalitātes pilnveidei Latvijas Universitātē un projekta sadarbības partneru augstskolās” (Nr. 8.2.3.0/22/A/006) jeb “DIGITEKA” īstenošana, ko līdzfinansē REACT-EU finansējums pandēmijas krīzes seku mazināšanai.
Projekta mērķis ir stiprināt Latvijas vadošo augstskolu digitālo kapacitāti, ieviešot vienotas koplietošanas digitalizācijas iniciatīvas piecās Latvijas augstskolās – Latvijas Universitātē, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē, Vidzemes Augstskolā, Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolā RISEBA un Transporta sakaru institūtā, kā arī trīs komersanti – TILDE, Baltijas datoru akadēmija un Datorzinības centrs – studiju kvalitātes pilnveidei, tai skaitā studentu iesaistei.
Pirmo reizi saņem Ekoaugstskolas sertifikātu
Atzinīgi novērtējot Latvijas Universitātes sniegumu vides izglītības jomā, septembrī Latvijas Universitāte pirmo reizi saņēma Latvijas Ekoaugstskolas sertifikātu 2022./2023. akadēmiskajam gadam.
Pērn LU Ekopadomes rosinātas notikušas gan tematiskas darbnīcas jeb “Zaļie starpbrīži”, gan vairākas izglītojošos kampaņas par atkritumu šķirošanu un materiālu otrreizēju pārstrādi, tostarp par mazās sadzīves elektrotehnikas šķirošanu un tekstila šķirošanu, uzstādot arī pastāvīgai lietošanai tekstila šķirošanas konteineru. Pavasarī LU Ekopadomes virsvadībā notika Pavasara talka LU Botāniskā dārza teritorijā, ņemot vērā videi draudzīgu pieeju. Rudenī, iezīmējot Latvijas Universitātes jubilejas mēnesi, norisinājās Latvijas Universitātes 103. gadadienai veltīts ideju forums “Universitātes loma mainīgā un digitalizētā pasaulē”, kur diskusijā pulcējās gan Latvijas Universitātes, gan tēmu eksperti, lai spriestu par zaļās universitātes uzdevumiem.
Gada izskaņā LU Ekopadome izstrādājusi LU Ilgtspējīgas attīstības politiku, kurā balstoties tiks izstrādāts LU Zaļās rīcības plāns. LU Ekopadome ir LU Studentu padomes, LU Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programmas un LU Akadēmiskā centra attīstības programmas kopīga iniciatīva.
Erasmus+ projektos – jauni kursi un apmācību programmas
Projektā CATCHANGE (Leading Universities – Catalysts for Change) ir izstrādāti un pilotēti profesionālās pilnveides kursi “Akadēmiskā vadība”, “Dizaina domāšanas prasmes”, kā arī izstrādāta motivācijas sistēma mācībspēkiem.
Projektā TEODOR (Transeuropean Educational initiative in Organ Donation and Transplantation) ir pabeigta apmācību programma orgānu ziedošanas un transplantācijas jomā, kā arī treneri no visas Latvijas ir izgājuši šo apmācību kursu.
Projektā PHASE (Promoting Health and Access to Sport Equipment) ir izstrādāta uz skolām balstīta un uz ģimeni orientēta Eiropas veselības izglītības programma, kas vērsta uz fiziskās aktivitātes veicināšanu ar mērķi efektīvāk izmantot nepietiekami noslogotos skolu resursus, piemēram, sporta iespējas, aprīkojumu un inventāru.
Projektā MODEST (Modernization of Doctoral Education in Science and Improvement of Teaching Methodologies) projekta partnervalstīs ir izveidoti doktorantūras centri un ir notikusi projekta noslēdzošā konference.
Par LU Attīstības programmu “Ozolzīle”
Ar mērķi nodrošināt mūsdienīgas studiju programmas un pilnveidot jauno speciālistu un pieredzējušā akadēmiskā personāla prasmes un zināšanas sabiedrības ilgtspējīgai izaugsmei, tiecoties kļūt par vienu no vadošajām zinātnes universitātēm Baltijas reģionā, 2018. gada izskaņā tapa Latvijas Universitātes Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programma. Programmas pamatā ir Eiropas Savienības struktūrfondu, ERASMUS+, INTERREG+ un citu fondu finansētie projekti.