Viena no šādām tehnoloģijām ir paplašinātā realitāte (angļu val. - Augmented reality - AR), kas ļauj integrēt informāciju ar reālās pasaules objektiem teksta, datorgrafikas, audio un citu atveidojumu veidā reāllaikā. Lietotājam informācija tiek sniegta, izmantojot displeju, paplašinātās realitātes brilles vai ķiveres (HMD) vai citu cilvēka grafikas projekcijas veidu, piemēram, viedtālruni vai projekcijas video.
Lai gan AR pēdējos gados ir guvusi popularitāti, bija nepieciešama pandēmija, lai patiesi mudinātu uzņēmumus apzināties visas priekšrocības, ko sniedz AR, un iekļaut tos savā darbībā. Lai gan dažas no paplašinātās realitātes tendencēm bija vērojamas pirms 2021. gada, pandēmija ir paātrinājusi procesu un ļāvusi AR reāli izmantot daudzās nozarēs.
Pirmkārt, veselības aprūpe. Saskaņā ar Business Wire datiem paredzams, ka globālais AR un virtuālās realitātes (angļu val. - Virtual reality - VR) tirgus veselības aprūpes nozarē līdz 2025. gadam sasniegs 10,8 miljardus ASV dolāru. Salīdzinot VR ar AR – tā ir lielākā daļa, un tai ir tendence pieaugt (vairāk nekā 38% gadā no 2019. līdz 2026. gadam ). Tuvākajā nākotnē ar paplašinātās realitātes palīdzību medicīnas speciālistu apmācība kļūs ne tikai efektīvāka, bet arī tiks izmantota ārstniecības procedūrās.
Piemēram, FundamentalVR ir akreditēta apmācības programma, kas ļauj ķirurgiem izmēģināt un uzlabot savas prasmes, izmantojot paplašinātās realitātes simulāciju, kas ietver taustes elementus. Tas ļauj lietotājiem strādāt kopā operācijas laikā, imitējot reālu darbību. Vēl viens piemērs ir Microsoft HoloLens austiņu izmantošana anatomijas nodarbībās. Šīs austiņas ļauj medicīnas studentiem ieskatīties ķermenī 3D un interaktīvā veidā. 15 minūtes ar HoloLens varētu ietaupīt desmitiem stundu nodarbību tradicionālajās anatomijas laboratorijās.
AR tiek izmantota arī pacientu ārstēšanai. OxfordAR ir programmatūra, ko izmanto, lai ārstētu pacientus ar fobijām un trauksmes traucējumiem. Tehnoloģija spēj samazināt pacientu bailes vidēji par 68% (piemēram bailes no augstuma).
AccuVein — paplašinātās realitātes rīks, kas palīdz medmāsām veikt intravenozas (IV) injekcijas, parādot, kur atrodas vēnas. Šī tehnoloģija palielina vēnu noteikšanas iespējamību ar pirmo mēģinājumu 3,5 reizes, kur reālajā dzīvē 40% gadījumi ir neveiksmīgi ar pirmo mēģinājumu.
Otrkārt, remonts un diagnostika. Paplašināto realitāti var izmantot remontam un diagnostikai, parādot vizuālas norādes, kas saistītas ar video vai reālu objektu attēliem. No vienkāršiem uzdevumiem, piemēram, kafijas automāta iestatīšanas, līdz sarežģītiem uzdevumiem, piemēram, sporta automašīnas dzinēja remontam.
Tech Live Look" (Porsche) ļauj samazināt remonta laiku līdz pat 40%. Tas ievērojami uzlabo problēmas diagnosticēšanas efektivitāti, jo sarežģītu problēmu risināšana pa tālruni vai ar citām metodēm ir pārāk lēna. Tā kā lielākajā daļā izplatītāju bija ieviesti sociālās distancēšanās ierobežojumi, paplašinātās realitātes izmantošana Porsche darbnīcās no 2020. gada februāra līdz martam bija trīskāršojusies.
Treškārt, vizuālā māksla. Paplašinātā realitāte palīdz nodrošināt trīs darbības - izraisīt skatītāju interesi, raisīt emocijas un mudināt viņus uzzināt vairāk par mākslas darbu vai mākslinieku. Piemēram, Taipejas Tēlotājmākslas muzejā apmeklētāji, kuri izmantoja paplašinātās realitātes ceļvedi, var uzzināt vairāk, ilgāk uzturēt saderību un iegūt labāku mijiedarbības pieredzi nekā apmeklētāji bez paplašinātās realitātes. Līdzīgi AR instalācijā ReBlink Ontario mākslas galerijā (AGO) apmeklētāji izmantoja savus tālruņus, lai redzētu, kā esošie AGO kolekcijas priekšmeti atdzīvojas un tiek pārnesti uz 21. gadsimtu. Tika konstatēts, ka no visiem apmeklētājiem, kuri apmeklēja šo AR pieredzi, 84% ziņoja, ka jūtas saistīti un 39% skatīja attēlus pēc lietotnes izmantošanas. Paplašinātā realitāte paver iespējas mākslas pasaulē un ļauj māksliniekiem izpaust savu radošumu jaunos interaktīvos veidos, laikā, kad māksliniekiem ir jāizdomā veidi, kā demonstrēt mākslu.
Ceturtkārt, mazumtirdzniecība. Lai gan daudzi patērētāji zina AR, pateicoties tā izplatībai sociālajos medijos, piemēram, Snapchat vai Instagram, uzņēmumi savos mārketinga pasākumos jau ir sākuši izmantot AR filtru viralitātes un iesaistes aspektus. Šī tendence tikai pastiprināsies, paplašinātās realitātes reklāmas kļūs pieejamas reklāmdevējiem visā pasaulē.
Ir skaidrs, ka paplašinātā realitāte mārketinga nozarē strauji attīstās. Deloitte lēš, ka 88% vidēja lieluma uzņēmumu jau ievieš AR savās mārketinga stratēģijās, lai veicinātu iesaisti un konversiju.
AR komerciālā izaugsme ir pārsteidzoša. Pastāv liels skaits iespēju komerciālam pielietojumam, jaunas iespējas izglītībā, rūpniecībā, medicīnā, celtniecībā, tirdzniecībā un pat tūrismā.
Mēs dzīvojam laikā, kad nozarēs notiek nepārtraukti pētījumi. Pat tehnoloģiju gigantiem nav skaidra priekšstata par paplašinātās realitātes turpmāko attīstību. Šis ir laiks, kad nepārtraukti rodas idejas, meklējot negaidītus izmantošanas veidus un apzinoties visas šīs kādreiz fantastiskās tehnoloģijas – paplašinātās realitātes – spēku.