© Foto: Toms Grīnbergs, Latvijas Universitātes Komunikācijas un inovāciju departaments

Latvijas Universitātes (LU) Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (PPMF) Izglītības pētniecības institūta pētnieki uzsāk darbu pie Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma (IEA International Civic and Citizenship Education Study, IEA ICCS 2022) Latvijā. Pētījums tiks īstenots no 2020. gada vidus līdz 2023. gada beigām. To paredz 2020. gada 16. jūlijā, noslēgtais sadarbības līgums starp Izglītības un zinātnes ministriju un Latvijas Universitāti.

2020. gada jūnijā Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētnieki un viespētnieki no Liepājas Universitātes un Latvijas Nacionālā aizsardzības akadēmijas Drošības un stratēģiskās pētniecības centra ministrijas uzdevumā uzsāks darbu pie IEA ICCS 2022 izmēģinājuma pētījuma, iesaistot 1600 skolēnu un gandrīz  400 skolotāju no aptuveni 30 skolām visā Latvijā. IEA ICCS 2022 pamatpētījums tiks veikts laikā no 2021. līdz 2023. gada pirmajai pusei un tajā tiks iesaistīti gandrīz 4000 skolēnu un apmēram 3000 skolotāju no 150 Latvijas skolām. Starptautiskie un Latvijas rezultāti, kā arī plašāka analīze salīdzinājumā ar citām pētījuma dalībvalstīm gaidāma 2023. gada otrajā pusē. Par IEA ICCS 2022 pētījumu interesi ir izrādījušas 38 valstis no četriem kontinentiem. Tāpat šajā pētījuma ciklā Latvija ir viena no 28 dalībvalstīm, kas datus plāno ievākt elektroniski nevis papīra formātā.

IEA ICCS 2022 pētījuma vadītāja Latvijā Ireta Čekse stāsta: “Latvija IEA ICCS pētījumā piedalās jau ceturto reizi, pirmo reizi tam notiekot jau 1999. gadā. Pētījums sniedz Latvijai priekšrocību sekot līdzi 13 gadus vecu skolēnu pilsonisko zināšanu izaugsmei, un pētīt, kāda ir dinamika jauniešu sagatavotībai pildīt savus pilsoņa pienākumus. Salīdzinot 2009. un 2016. gada rezultātus, Latvijas skolēnu pilsoniskās zināšanas ir nedaudz palielinājušās, bet aizvien starptautiskā salīdzinājumā atpaliekam no Baltijas jūras reģiona demokrātiskajām valstīm, tostarp Igaunijas un Lietuvas.”

Šoreiz daļa no skolēnu testa veidota līdzīgi spēļošananas uzdevumu pamatprincipiem. Tas skolēniem nozīmēs aizraujošāku atbildēšanu uz jautājumiem, jo daļa no tiem vairs nebūs lineāri, kā tas bijis līdz šim. Savukārt izglītības politikas veidotājiem un pētniekiem elektroniskā datu ievākšana un pētījuma rezultāti ļaus novērtēt jaunā kompetencēs balstītā mācību satura pieejas efektivitāti.

Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāres vietniece Gunta Arāja norāda: “Dalība Starptautiskajā pilsoniskās izglītības pētījumā sniegs starptautiski salīdzināmus datus, tādēļ tas būs būtisks ieguldījums Latvijas izglītības kvalitātes uzlabošanā turpmāk. Pētījuma analizē gūsim atbildes uz tādiem jautājumiem kā skolēnu loma attiecībā uz globālo pilsonību, vides ilgtspējība, sociālā mijiedarbība skolā, jaunu sociālo mediju izmantošana pilsoniskai iesaistei, digitālā pilsonība, kā arī migrācija un daudzveidība.”

IEA ICCS ir pasaulē lielākais starptautiskais un vienīgais šāda mēroga pilsoniskās izglītības pētījums. Tā mērķis ir izpētīt jauniešu sagatavotību pildīt savus pilsoņu pienākumus un noskaidrot 8. klašu skolēnu zināšanu līmeni pilsoniskajā izglītībā. Detalizētai situācijas analīzei nacionālā līmenī tiks sagatavoti aptaujas jautājumi, kas ļaus padziļināti izpētīt Latvijas izglītības sistēmai un pilsoniskās izglītības saturam nozīmīgus jautājumus. Līdztekus IEA ICCS pētījums ļauj iekļauties Eiropas Savienības un UNESCO ziņojumos un pārraudzīt valsts progresu Apvienoto Nāciju Organizācijas ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā.

Pētījums notiek Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros.

Papildu informācija: Ireta Čekse, IEA ICCS 2022 pētījuma vadītāja Latvijā; Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētniece, ireta.cekse@lu.lv

Dalīties