Valdība ir atbalstījusi informatīvo ziņojumu par jaunā skolotāju izglītības projekta “Mācītspēks” ieviešanu, paredzot 100 jaunu, īpaši apmācītu skolotāju ienākšanu Latvijas skolās jau no šī gada 1. septembra. Šī ir Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) iniciatīva, kas aicināja partnerus kopīgi risināt jautājumu par kvalitatīvu pedagogu trūkumu un efektīvu finansējuma piesaisti pedagoģiskā personāla nodrošinājumā. Apņemšanās īstenot pedagogu izglītības programmu “restartu”, ceļot pedagoga profesijas prestižu, pausta arī valdības deklarācijā.
“Šis ir efektīvs un mūsdienīgs veids, kā darbam skolās piesaistīt spējīgus profesionāļus. Esmu pārliecināta, ka jaunais skolotāju izglītības projekts “Mācītspēks” būs izrāviens skolotāju izglītībā Latvijā kopumā,” sacīja izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska.
Savukārt jaunās otrā līmeņa augstākās profesionālās izglītības programmas „Skolotājs” vadītāja Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes asociētā profesore Ieva Margeviča-Grinberga uzsvēra, ka īsā cikla programmas skolotāju izglītībā ir arī Somijā un Vācijā, kurās piesaista konkrētas jomas profesionāļus un kas pastāv paralēli tradicionālajām akadēmiskajām pedagoģijas programmām: “Baltijas valstīs līdzvērtīgas studiju programmas skolotājiem vēl nav. Esam pirmie, radot iespēju personībām ar jau iegūtu augstāko izglītību uzsākt pedagoģisko darbu skolā, vienlaikus studējot darba vidē balstītā skolotāju izglītības programmā. Profesionālās studiju programmas „Skolotājs” unikalitāti Latvijā pamato tās īstenošanas forma – darba vidē balstītas studijas. Studiju programma ir iespēja jaunajiem speciālistiem pārkvalificēties un kļūt par skolotājiem, izmantojot savu iegūto kompetenci attiecīgajā zinātnes nozarē. Pretendentiem ar bakalaura un arī maģistra grādu tā ir iespēja gada laikā iegūt pedagoģisko kompetenci darba vidē balstītās studijās augsti kvalificētu mācībspēku vadībā.”
Nodibinājuma “Iespējamā misija” direktors Kārlis Kravis paskaidroja, ka kopējais apmācību posms ir divi gadi, no kuriem pirmais tiek īstenots kopā ar universitātēm un sniegs otrā līmeņa profesionālo augstākās izglītības studiju programmas pedagoga profesionālo kvalifikāciju, bet otrais gads būs gūto zināšanu un prasmju nostiprināšana, mācību turpināšana ar “Iespējamo misiju” un atbalsta saņemšana, lai veicinātu jaunā skolotāja spējas un vēlmi skolā strādāt ilgstoši.
Rīgas 64.vidusskolas direktors Ernests Sviklis apliecināja, ka jaunais projekts šobrīd ir ārkārtīgi nepieciešams, jo papildinās jau sākto pāreju uz kompetenču pieeju vidējā izglītībā, kā arī risinās skolotāju trūkuma un atjaunotnes jautājumu Latvijā.
Jauno skolotāju izglītības projektu izstrādājusi IZM sadarbībā ar Latvijas Universitāti, Liepājas Universitāti, Daugavpils Universitāti un nodibinājumu “Iespējamā misija”. Pretendenti ar jau iegūtu augstāko izglītību stingrā atlases kārtībā varēs pieteikties studiju programmai, kurā apgūs pedagoga darbam nepieciešamās zināšanas un prasmes.
Projekta īstenošanai plānotais finansējums triju gadu periodā ir 2,9 miljoni eiro, no kuriem lielākā daļa – 2,3 miljoni eiro - ir Eiropas Sociālā fonda, 522 tūkstoši – valsts budžeta, bet 110 tūkstoši – pašvaldību finansējums.
- Potenciālajiem topošajiem skolotājiem iespējams reģistrēt savu interesi par jauno projektu klikšķinot ŠEIT.
- Savukārt skolas savas vakances var reģistrēt ŠEIT.
- Plašāka informācija par jaunajām studiju programmām atrodama klikšķinot ŠEIT
Otrā līmeņa augstākās profesionālās izglītības programmu „Skolotājs” izstrādā Latvijas Universitāte kopā ar Liepājas Universitāti un Daugavpils Universitāti sadarbībā ar nodibinājumu “Iespējamā misija”. Šī programma ir viena no jaunās pedagogu izglītības sistēmas studiju programmām Eiropas Sociālā fonda projektā “Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena “Izglītība, pedagoģija un sports” studiju programmas” (Nr. 8.2.1.0/18/I/004).