
“Studiju kursam ir vairāki mērķi. Viens – dot iespēju izprast mācīšanās un mācīšanas procesu, dažādas pieejas, atšķirības vecuma posmos un dzīves situācijās. Tas ir labs pašizaugsmes treniņš un ieguldījums paša izaugsmē,” skaidro LU IZPF dekāne profesore Linda Daniela. “Savukārt “otra puse” šim kursam ir iespēja saprast, vai cilvēkam ir prasmes un arī vēlme padziļināti apgūt pedagoģiju, lai savai pamata izglītībai Universitātē pievienotu arī iespēju kļūt par skolotāju attiecīgajā nozarē. Proti – šis kurss ir kā pirmais solis motivācijai kļūt par skolotāju. Un nav būtiski, vai jaunietis studē ķīmiju, filoloģiju vai datoriku – pamata prasmes pedagoģijā būs noderīgas ikvienam.”
Studiju kurss “Mācību procesa metodika” iekļauj universālu zināšanu kopumu, kas tā apguvējam ļauj labāk izprast sevi un citus, apgūt mācīšanās un arī mācīšanas principus, proti – kā es varu organizēt savu mācīšanās procesu un kā palīdzēt to darīt citiem. Students, kas apguvis šo studiju kursu, spēs veiksmīgāk organizēt savu studiju procesu, izmantojot apgūtās mācīšanās stratēģijas.
Studiju kursā studenti apgūs zināšanas par cilvēka izziņas un informācijas apstrādes procesiem, motivācijas veidošanās priekšnosacījumiem, kā mācību nodarbību veidošanu un vadīšanu. Pedagoģijas zināšanas noderēs dažādās dzīves situācijās, izprotot savu un citu cilvēku uzvedību, kā arī attīstīs komunikācijas prasmes.
"Pedagogu izglītības attīstība, skolotāju sagatavošana, profesionāls atbalsts un skolotāja profesijas popularizēšana ir LU prioritāte, jo skolotāji ir tie cilvēki, kas vislielākajā mērā ietekmē jauno cilvēku izaugsmi, viņu nākotnes iespējas un ambīcijas. Mērķtiecīgi, zinoši un zinātkāri skolu absolventi ir Latvijas sekmīgas attīstības un ilgtspējas priekšnoteikums.
Mācību procesa metodikas studiju kursa piedāvājums ikvienam studentam ir viens no soļiem kopējā LU pedagogu sagatavošanas un profesijas popularizēšanas plānā,” uzsver LU Studiju inovācijas nodaļas vadītāja Mārīte Seile. "Mēs ceram, ka šis kurss gan sekmīgi papildinās studējošo kompetences, kas noderēs jebkurā profesionālās karjeras ceļā, gan arī mudinās daļu jauniešu pievērsties ne vien savas nozares, bet arī pedagoģijas studijām. Un, kas zina – kādu no viņiem nākotnē redzēsim arī skolotāju rindās!”
Latvijas Universitātes jebkuras studiju programmas un studiju līmeņa students var izvēlēties apgūt “Mācību procesa metodiku” kā C daļas jeb brīvās izvēles studiju kursu.
Studiju kurss norisināsies četru mēnešu garumā, katru nedēļu – divas nodarbības. To docēs vairāki pasniedzēji, kuri katrs ir savas jomas eksperts, sniedzot kvalitatīvas un jēgpilnas zināšanas, piedāvājot arī praktiskus uzdevumus un piemērus, lai veidotu dziļāku izpratni par studiju kursa saturu.
Studiju process notiks LU Akadēmiskajā centrā, Zinātņu mājā. Plānots, ka kursā uzņems līdz 60 studentiem.
Studiju kursa apraksts
Norises vieta | LU Akadēmiskais centrs, Zinātņu māja, Jelgavas iela 3, Rīga, 401. auditorija. |
Norises laiks | Katru trešdienu no plkst.16.00 līdz 19.30. Četru mēnešu garumā. |
Studentu skaits grupā | Līdz 60 studentiem. |
Pieteikšanās | No 28. janvāra, savā LUIS profilā pēc reģistrēšanās studiju semestrim. |
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Pārbaudījums | Vērtējums | Apraksts |
---|---|---|
1.starppārbaudījums | 15% no gala atzīmes | Mācīšanās procesa paradigmu salīdzinājums un analīze. Studenti demonstrē zināšanas un izpratni par dažādām mācīšanās paradigmām (pieejām), to būtiskākajām atšķirībām, kā arī izpausmēm mācību procesā. |
2.starppārbaudījums | 35% no gala atzīmes | Mācību nodarbības plānojums. Studentu veidots un prezentēts nodarbības plāns, atbilstoši kursa ietvaros apgūtajām teorētiskajām nostādnēm. |
Eksāmens | 50% no gala atzīmes | Rakstisks pārbaudes darbs. |
Nodarbību tematiskais izklāsts
Tematiskais bloks | Nodarbību skaits* | Apraksts | Pasniedzējs |
---|---|---|---|
Ievads mācīšanās procesa likumsakarībās | L1 | Studenti tiek iepazīstināti ar likumsakarībām, kas var ietekmēt mācību procesu - uztvere, uzmanība, atmiņas procesi, kā arī iepazīstināti ar jēdzieniem, kas būs būtiski tālākajā kursa apguvē. | Mg.soc.sc., Mg.paed. Santa Dreimane |
Mācīšanās mērķu taksonomijas | L1, S2 | Studenti uzzinās par dažāda veida un pielietojuma mācīšanās mērķa taksonomijām, kas palīdz strukturēt un izvērtēt zināšanu līmeņus, kas ir būtiski, veidojot nodarbības, izvirzot sasniedzamos rezultātus, kā arī tos vērtējot. Tiek stāstīts par taksonomiju vēsturisko attīstību un to pielāgošanu atbilstoši mūsdienu izglītības videi, kā arī stāstīts par taksonomijām, kas palīdz strukturēt un veidot veiksmīgu mācību nodarbību vai skolēniem pašiem ļauj novērtēt savu zināšanu un prasmju līmeni. | Mg.soc.sc., Mg.paed. Santa Dreimane |
Mācīšanās procesa paradigmas | L1, S3 | Šis tematiskais bloks apkopo dažādus skatījumus uz to, kā notiek mācīšanās un kā veidot mācību procesu, atbilstoši dažādām teorētiskajām pieejām. Sākot ar izmaiņām uzvedībā, turpinot ar atmiņas procesu nozīmi, turpinot ar izpratnes attīstīšanas fokusu, digitālo tehnoloģiju un prakstikās darbošanās nozīmi izpratnes veidošanā un problēmrisināšanā, kā arī par mācīšanos, informācijas izvērtēšanu un kritiskās domāšanas nozīmi mūsdienu informācijas vidē, izmantojot digitālos medijus un sociālos tīklus. 1. starppārbaudījums | Mg.soc.sc., Mg.paed. Santa Dreimane |
Attieksmju un motivācijas loma mācīšanās procesā | L1, S2 | Tiek aplūkoti dažādi skatījumi uz to, kā attīstīt mācību motivāciju, kā arī kas to var mazināt ne tikai mācību vidē, bet jebkurā dzīves situācijā. Tiek runāts gan par iekšējās un ārējās motivācijas nozīmi ikdienā, gan par pašefektivitātes celšanu, ārējo stimulu nozīmi, verbālo ietekmēšanu, izaicinājuma un esošo zināšanu balansu, par izvairīšanos no negatīviem stimuliem un virzību uz pozitīviem un vēlamiem mērķiem u.c. teorētiskām nostādnēm, kas palīdz labāk izprast savu un apkārtēju uzvedību. | Mg.soc.sc., Mg.paed. Santa Dreimane |
Zināšanu, prasmu un kompetenču veidošanās nosacījumi | L2, S1 | Šajā sadaļā studenti uzzinās par likumsakarībām, kas jāņem vērā, lai atbalstītu skolēnus zināšanu, prasmu un kompetenču attīstībā. Tiks salīdzinātas dažādas mācīšanās pieejas un analizēts, kura no pieejām ir atbilstošāka konkrētā vecumā. Studenti izpratīs, kā attīstīt kompetences secīgi ievērojot mācīšanās taksonomijas posmus. | Dr. paed. Sanita Baranova |
Mācību procesa sasniedzamo mērķu izvirzīšana un sasniegto rezultātu vērtēšanas veidi | L2, S2 | Šajās lekcijās studenti uzzinās kā izvirzīt sasniedzamos mērķus atbilstoši domāšanas procesu attīstībai, motivāciajs līmenim un iepriekšējām zināšanām. Pēc tam studenti tiks informēti par vērtēšanas veidiem un to saskaņotību ar izvirzītajiem mācību mērķiem. Studenti tiks iepazīstināti ar vērtēšanas principu atbilstību kompetenču pieejai un kā tos piemērot dažādos vecumposmos. | Dr. paed. Sanita Baranova |
Mācību procesa organizatoriskie principi | L3, S3 | Šajās lekcijās studenti apgūs kā veidot mācību vidi gan fiziskajā, gan digitālajā telpā. Studenti tiks iepazīstināti ar veidiem kā mācību vidi padarīt par vienu no mācību atbalsta punktiem (actoru teorija). Runāsim gan par mācīšanas formām (individuāls darbs, frontālā mācīšana, grupu darbs, vienaudžu mācīšanās utt.), gan par telpu iekārtojumu, gan par to, kā virzīt skolēnu mācīšanos digitālā vidē (digitālās uzvednes uzmanības virzīšanai, mediju mācīšanās principi, SMART pedagoģija). Studenti tiks iepazīstināti ar klasvadības pamatprincipiem un idejām, kā nodrošināt, ka skolēni ievēro mācību vides noteikumus. | Mg. sc. admin. Agnese Mālere |
Mācību nodarbības plānošana un modelēšana | L2, S3 | Šajās nodarbībās studenti iepazīsies ar principiem iekļaujošas vides nodrošināšanai gan klasē, gan veidojot atbalsta materiālus, gan arī domājot par digitālo mācību vidi. | Mg. sc. admin. Agnese Mālere |
Iekļaujoša mācību procesa principi | L1, S2 | Šajās nodarbībās studenti iepazīsies ar principiem iekļaujošas vides nodrošināšanai gan klasē, gan veidojot atbalsta materiālus, gan arī domājot par digitālo mācību vidi. | Dr. paed. Dita Nīmante |
* L - lekcijas, S - semināri
Docētāji
Studiju kursu docēs vairāki pasniedzēji, kuri katrs ir savas jomas eksperts, sniedzot kvalitatīvas un jēgpilnas zināšanas, piedāvājot praktiskus uzdevumus un piemērus, lai veidotu dziļāku izpratni par studiju kursa saturu.
Pasniedzējs | Apraksts |
---|---|
Santa Dreimane | Mg.soc.sc., Mg.paed., doktora grāda (PhD) pretendente izglītības zinātnēs. |
Sanita Baranova | Dr. paed. |
Agnese Mālere | Mg. sc. admin. |
Dita Nīmante | Dr. paed. |