Pusotra gada laikā kopš programmas sākuma “Olpha” un “Centrālās laboratorijas” jauno skolotāju atbalsta programmā “Starp mums ir ķīmija!” stipendijas saņēmuši jau 15 jaunie speciālisti, kopējam ieguldījumam sasniedzot 45 000 eiro.
Šajā rudenī 3000 eiro lielu stipendiju no “Olpha” saņēma LU Izglītības zinātņu fakultātes students, Jūrmalas valstspilsētas Pumpuru vidusskolas dabaszinību skolotājs Rihards Elmārs Vanka-Treifelds un LU Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultātes students, Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas ķīmijas skolotājs Toms Pulle. Savukārt stipendiju no “Centrālās laboratorijas” ieguva LU Izglītības zinātņu fakultātes studente un Siguldas Valsts ģimnāzijas dabaszinību skolotāja Izolde Helma Gūtmane un LU Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultātes studente, RTU Olaines Tehnoloģiju koledžas bioloģijas skolotāja Margarita Baranova.
“Latvijas ekonomiskā izaugsme un labklājība nav iespējama bez skolotājiem! Tieši viņi rūpējās par to, lai jauniešiem, kuri ir mūsu valsts nākotne, ir labas zināšanas un prasmes. Šajā mācību gadā LU studijas sāka krietni vairāk topošo skolotāju nekā pirms gada vai diviem. Īpašs prieks mums ir par tiem jauniešiem, kuri ir izvēlējušies kļūt par dabaszinību priekšmetu skolotājiem, jo viņu skolās īpaši trūkst. Studentu pieaugums pedagoģijas studijās ir nozīmīgs rezultāts mūsu sadarbībai ar nozarei. Mūsu sadarbības partneru “Olpha” un “Centrālā laboratorija” devums skolotāju profesijas prestiža celšanā ir ļoti liels. Jaunie speciālisti jūtas novērtēti un vienlaikus redz savu vajadzību būt noderīgiem veselības un farmaceitiskās aprūpes nozarei, kas novērtē viņu kā skolotāju darbu un ieguldījumu,” teic LU rektors, stipendiju programmas “Starp mums ir ķīmija!” 2024.gada patrons Gundars Bērziņš.
Darbs pie jauno skolotāju motivācijas un iedvesmošanas darbam skolās sniedz arī konkrētus rezultātus, ko apliecina tas, ka šogad pedagoģijas pamatstudiju programmās Latvijas augstskolās uzņemti 937 topošie skolotāji, kas ir par 112 vairāk nekā pērn, un par 303 vairāk nekā pirms diviem gadiem. Pieaudzis arī studentu skaits darba vidē balstītajā “Mācītspēks” programmā – šogad studijas uzsākuši 94 topošie pedagogi. Vienlaikus skolotāja profesijas prestiža celšana ir ļoti cieši saistīta ar motivāciju gan studēt pedagoģiju, bet arī strādāt skolā ilgtermiņā. Tieši nepietiekamā viņu darba un aroda novērtēšana sabiedrībā ir galvenais motivācijas trūkuma iemesls katram trešajam Latvijas skolotājam, liecina Latvijas Zāļu ražotāju asociācijas un pētījumu kompānijas “Norstat” šogad pavasarī veiktā aptauja.
“Bez izciliem skolotājiem nav ne inovāciju un attīstības, ne demokrātiskas un patriotiskas sabiedrības. Mēs nevaram gaidīt, ka nākotnes līderi un zinātnieki radīsies paši no sevis. Tāpēc mēs, “Olpha”, ieguldām skolotājos, lai viņi, savukārt, ar prieku un gandarījumu turpinātu likt spēcīgus pamatus Latvijas nākotnes izaugsmei. Šie jaunie speciālisti ir mūsu sabiedrības mugurkauls un arī cerība. Tāpēc mūsu visu pienākums ir viņus šajā ceļā atbalstīt. Stipendijas ir veids, kā mēs varam nevis tikai runāt, ka bērniem jāmācās fizika, ķīmija vai bioloģija, bet praktiski palīdzēt jaunajiem skolotājiem un parādīt, ka viņu darbs tiek novērtēts, pamanīts un vērtīgs visai sabiedrībai,” uzsver “Olpha” valdes priekšsēdētājs Juris Bundulis.
Lai gan jauniešu interese par dabaszinību skolotāja arodu palielinās, tā joprojām nav pietiekama, lai nodrošinātu veselīgu skolotāju ataudzi ilgtermiņā. Trūkst ne tikai ķīmijas skolotāju, bet vēl augstskolu pedagoģijas programmu absolventu vidū kritiski maz ir arī topošo bioloģijas skolotāju, liecina Valsts Izglītības informācijas sistēmā apkopotie dati.
“Skolēnu interese par bioloģiju nozīmē, ka mums nākotnē būs veselības un farmaceitiskās aprūpes speciālisti, zinātnieki un eksperti, kuri rūpēsies par mūsu visu veselību un labbūtību. Bez šādiem cilvēkiem ar zināšanām un interesi par bioloģiju nav iedomājama pilnvērtīga sabiedrības funkcionēšana, jo viņi būs tie, kuri attīstīs jaunas tehnoloģijas un terapijas veselības aprūpē un farmācijā, kas savukārt uzlabos nozares efektivitāti un pieejamību. Tieši tādēļ atbalsts jaunajiem bioloģijas skolotājiem, ko nodrošina “Centrālā laboratorija”, ir tik būtisks harmoniskai Latvijas veselības aprūpes sistēmas izveidei un funkcionēšanai ilgtermiņā,” pārliecināta ir SIA “Centrālā laboratorija” valdes priekšsēdētāja Zane Kaktiņa.
Šajā rudenī stipendijai “Starp mums ir ķīmija!” pieteicās 30 topošie un esošie ķīmijas un bioloģijas skolotāji no dažādām Latvijas skolām. Izvērtējot pretendentu motivācijas vēstules un arī sekmes, tika izvēlēti četri nākamie stipendijas saņēmēji. “Olpha” un “Centrālā laboratorija” pateicas visiem jauniešiem, kuri pieteicās stipendijai un izvēlējušies šobrīd un nākotnē veltīt savu profesionāli dzīvi darbam ar skolēniem. Stipendijas tiek pasniegtas divas reizes gadā – pavasarī un rudenī, un kopējais uzņēmumu atbalsts skolotāju ataudzes veidošanai piecu gadu laikā plānots 135 000 eiro apmērā.
Foto no pasākuma var apskatīt un lejupielādēt foto galerijā!
Par stipendiju programmu
Stipendiju programma jaunajiem skolotājiem izveidota 2023.gada pavasarī pēc AS “Olpha” un SIA “Centrālā laboratorija” īpašnieku un zvērināta advokāta Artūra Spīguļa iniciatīvas, lai sniegtu ieguldījumu jauno skolotāju ataudzes veidošanā un jau skolas līmenī sekmētu jauniešu interesi par dabaszinātņu priekšmetu apguvi. Topošo ķīmijas pedagogu atbalstam “Olpha” piecu gadu laikā investēs 75 000 eiro, atbalstot 25 izcilākos jaunos ķīmijas skolotājus. Savukārt “Centrālā laboratorija” 20 talantīgāko bioloģijas skolotāju atbalstam ir iecerējusi novirzīt 60 000 eiro.
Vairāk informācijas: https://starpmumsirkimija.lv/