24.10.2023. sēdē LU Akadēmiskās ētikas komisijas (turpmāk – Ētikas komisija) šādā sastāvā: Agnese Arāja, priekšsēdētāja, Olga Ošeniece, priekšsēdētājas vietniece, Dace Raipale, sekretāre, Dace Kazāka, Lauris Liepa, Eva Borska un Laima Geikina, izskatīja X fakultātes studenta/-es X iesniegumu, kurā lūgts izvērtēt docētāja/-as X iespējamos Akadēmiskās ētikas kodeksa pārkāpumus, kas izpaudušies ideoloģiskajā nostājā un viņa veiktajās darbībās 1972. gadā, kurās viņš attaisnoja Latvijas padomju okupāciju, tāpat docētāja/-as X pausto viedokli šī gada 03.10.2023. lekcijā.
Ētikas komisija vienbalsīgi nolemj:
- ka docētājs/-a X ar saviem izteikumiem 03.10.2023. lekcijā nav pārkāpis/-usi LU Akadēmiskās ētikas kodeksu, jo tajos nav saskatāma necienīga, pazemojoša attieksme vai citāds savstarpējās komunikācijas pārkāpums, kā arī Ētikas komisija izteikumos nesaskatīja pasniedzēja/-as ideoloģisko nostāju.
- Vienlaikus Ētikas komisijas uzsver, ja radušās problēmsituācijas cēlonis ir akadēmiskās kvalitātes jautājums, kas ir ciešā saistībā ar studējošā/-ās darbu novērtējumu, tas ir risināms struktūrvienības, šai gadījumā X fakultātes ietvaros.
- Ņemot vērā studējošā/-ās un docētāja/-as savstarpējo attiecību saasinājumu, Ētikas komisija aicina abas iesaistītās puses uz cieņpilnu un koleģiālu turpmāko sadarbību. Ja arī turpmāk studentam/-ei rodas pamatoti iebildumi pret darbu novērtējumu, lūgt X fakultātes dekānam/-ei vai attiecīgās studiju programmas direktoram/-ei nodrošināt iespēju saņemt darbu vērtējumu no situācijā neiesaistīta docētāja/-as.
Lai gan LU Akadēmiskās ētikas kodekss paredz, ka mācībspēkiem savā akadēmiskajā darbībā ir jāatturas no politisko spēku, interešu grupu vai reliģisko organizāciju uzskatu aģitācijas, taču, līdztekus tam, jāuzsver, ka docētāji nedrīkst vairīties un norobežoties no pieredzētajiem vēsturiskajiem aspektiem viņu pagātnē, kas saistīti arī ar mūsu valsts vēsturi. Situācijā, kad ir saņemts studējošā/-ās jautājums saistībā ar konkrētiem notikumiem docētāja/-as biogrāfijā, Ētikas komisija rekomendē aicināt studējošo uz dialogu, kurā tiktu izskaidrots pagātnes notikumu konteksts un atklāti nozīmīgi fakti, kas nešaubīgi atspēkotu iepriekš docētājam/-ai izvirzītos pārmetumus.