Jaunās paaudzes mācīšanās veicināšanas kvalitātes izpētes metodoloģija

Projekta vadītāja Irina Maslo

1) Projekta ietvaros sasniegto rezultātu nozīmība izglītībā:

Projekta 2.posma īstenošanas rezultātā 

  • jauns instrumentārijs un vienotā kvalitatīvās un kvantitatīvās pētniecības integrācijas pieeja (mix-methodes) izmantota dotā projekta 12. klašu skolēnu mācīšanās veicināšanas pedagoģiskās prakses orientētajā pētījumā, kuru veica Pedagoģijas nodaļas doktora un starpuniversitāšu maģistra akadēmisko studiju ietvaros (10 pedagoģijas doktora un 20 maģistra studentu jauktajā grupā), integrējot pētniecību un akadēmiskās studijas; 
     
  • pētījuma metodoloģijas kopiestrāde ļāva paaugstināt disertāciju metodoloģiju un izpētes kvalitāti un saīsināja 6 doktora darbu izstrādes laiku ar promocijas darba aizstāvēšanu doktora studijām paredzētajā laikā: A.Fernātes, R.Birziņas, S.Surikovas, M.Čehlova, I.Lūkas un D.Nīmantes doktora darbi aizstāvēti 3 studiju gados, t.sk., 5 2008.gadā un 1 2007. decembrī (netika iekļauts 2007. gada atskaitē);

pētījuma rezultāti ļāva Latvijas Universitātei iekļauties Āzijas un Eiropas izglītības un pētniecības tīklā (ASEM) kā pētnieciskai institūcijai, kas paver starptautiskās mūžmācīšanās pētniecības integrāciju akadēmiskajās studijas un doktorantūras skolas izveides stabilu pamatu.

2)Projekta ietvaros sasniegto rezultātu nozīmība zinātnē:

Projekta 1.posma īstenošanas rezultātā izveidotā LU PPF Pedagoģijas zinātniskā institūta (PZI) doktora studiju metodoloģiskā bāze ir guvusi starptautisku atziņu, par ko liecina projekta 2.posma starptautiskā krājuma izdošana pētījumu metodoloģijas jautājumā un tajā publicēto 4 docētāju un 6 doktorantu koppublikācijas, kuras parāda kvalitatīvās un kvantitatīvās pētniecības integrācijas iespēju dažādību:

Pētnieciskā projekta 1. un 2. posma rezultāti tika interpretēti vispārējās, sociālās, skolas un augstskolas pedagoģijas aspektos. Uz tās pamata izstrādāti un iesniegti (pozitīvs ekspertu atzinums) divi konsolidēti LZP granti un pieteikti 2 ES projekti (pozitīvs ekspertu vērtējums, bet finansējums netika piešķirts).

Projekta tēmas izpētes rezultāti prezentēti:

Eiropas Izglītības pētniecības asociācijas konferencē 24.-26. novembrī Gēteborgā (Zviedrijā) –LU projekta Nr. 2008/14i finansējums un ASEM LLL Āzijas un Eiropas konferencē Beijingā (Ķīna) - no projekta komandējuma izdevumiem tika līdzfinansēta A.Fernātes, I.Maslo, I.Lūkas, R.Birziņas (strādāja bez algas) un E.Maslo (strādāja bez algas) kā LU 5 zinātniskās pētniecības tīkla pārstāvju līdzdalība (skat. projekta Nr.39 atskaiti) ar LU projekta Nr. 39 (vad. L.Daniela ) un ASEM HUB līdzfinansējumu) - un publicēti:

  1. Abi divi iesniegtie anonīmi recenzētie raksti publicēti Education-line <http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/172916.htm> (2008. gada 18. jūlijs). [Cambridge BEI index datu bāze]
    <http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/173918.htm> (August 18th 2008) [Cambridge BEI index datu bāze] 
     
  2. Fernate, A. (2008) The Jointly Established Research of Fostering the New Generation Learning. Asia – Europe Conference on Lifelong Learning: Frameworks for Supporting Lifelong Learning. Bejing, China, November 2008, 544 – 563. (tiek sagatavots publicēšanai ASEM žurnālā). 
     
  3. Ditas Nīmantes doktora darba ar projekta metodoloģiju ir iesniegts labāko doktora darbu konkursa izvērtēšanai EERA Pre-conference un iesniegts publicēšanai EERA žurnālā European Educaion research.
     

Pilnveidota PZI infrastruktūra (skat. excel pielikumu).

3) Pateicoties pilnvērtīgam projekta finansējumam, darba gaitā problēmas nav radušās un uzdevumi plānotā mērķa sasniegšanai izpildīti: 

  • veiktas aptaujas, intervēšana un fokusa grupas diskusijas 11.-12. klases skolēnu mērķgrupās (skolēni, vecāki, skolotāji, skolu vadītāji) plānotā apjomā; 
     
  • veikta kvalitatīvo datu kodēšana, kodu biežuma noteikšana, vērtību tabulu izveide un hipotēžu pārbaude AQUAD vidē (iesaistījās 26 doktoranti un 5 maģistranti 2008. gada pavasara un 10 doktoranti 2008.gada rudens semestrī); 
  • ir veikta datu pārcelšana uz SPSS vidi to padziļinātai analīzei; 
     
  • projekta starprezultāti tiki apspriesti un interpretēti semināros; 
     
  • tika izvirzītas hipotēzes pētījuma 3.posmam; 
     
  • ziņojuma izveidē, publikāciju, sagatavošanā tika iesaistīti doktoranti; 
     
  • PZI pētījuma metodoloģija ir izmantota 3 aizstāvētajos promocijas darbos.

Atbilstoši pieprasītā projekta līdzekļu samazinājumam netika veikts rezultātu starptautiskais salīdzinājums, toties projekta rezultāti tika plaši starptautiski apspriesti.