

Projekta nosaukums latviski: Funkcionālais modelis personalizētiem un automatizētiem skolotāju profesionālās pilnveides risinājumiem
Projekta nosaukums angliski: Functional Model for Personalized and Automated Teacher Professional Development Solutions
Projekta numurs: lzp-2023/1-0122
Projekta īstenotājs: Latvijas Universitāte (LU)
Projekta sadarbības partneri: -
Projekta vadītājs: Dace Namsone
Projekta īstenošanas vadošā struktūrvienība LU ir Starpnozaru izglītības inovāciju centrs
Projekta īstenošanas periods: 01.01.2024. – 31.12.2026.
Projekta kopējais finansējums: 300 000,00 EUR
Informācija par projektu
Pētniecības projekta ietvaros tiks radīts funkcionālais modelis mākslīgā intelekta vadītas IT sistēmas personalizētiem, automatizētiem skolotāju profesionālās pilnveides risinājumiem tālākai izveidei. Projekts veidots, lai risinātu problēmu - skolās trūkst rīku, lai mērot mācīšanas kvalitāti, pieņemtu datos balstītus lēmumus plaisas pārvarēšanai starp reformas uzstādījumiem atbilstoši teorētiskajām pamatnostādnēm, praksē identificētajām ievērojamām mācīšanas kvalitātes atšķirībām. Teorētiskā ietvara izveide personalizētu profesionālās pilnveides risinājumu radīšanai atbilstoši identificētajām vajadzībām dos iespēju vienotā sistēmā savienot datus par mācīšanas kvalitāti, prioritāri nepieciešamos personalizētās attīstības risinājumus skolas mērķu sasniegšanai. Radīto zināšanu pārnesei uz skolu praksi tiks radīts pētnieciski pamatots konceptuālais modelis personāla kompetenču pārvaldības vajadzībām; izstrādātas vadlīnijas jaunradīto zināšanu praktiskai izmantošanai. Lai nākotnē vienkāršotu skolotāju kompetenču pārvaldību skolās, radīs pirmo soli atbilstošas IT sistēmas izveidē - funkcionālu modeli, kurš ietvers labāko tehnoloģisko risinājumu, balstoties analītiskajā literatūrā, izvērtējot iespējamos mākslīgā intelekta risinājumus, iespējas adaptēt šo risinājumu cilvēkresursu pārvaldības sistēmām. Sistēma dos iespēju skolām uzkrāt datus par mācīšanas kvalitāti, identificēt profesionālās mācīšanās profilus, piedāvās personalizētus, automatizētus profesionālās pilnveides risinājumus atbilstoši skolas mērķim.
Zinātniskā grupa:
- vadošā pētniece / zinātniskā vadītāja Dace Namsone;
- vadošais pētnieks / galvenais izpildītājs Ģirts Burgmanis;
- pētnieks/izpildītājs Kārlis Greitāns;
- pētniece/izpildītāja Inese Dudareva;
- pētniece / izpildītāja (studējošā) Ildze Čakāne.
10.02.2025.
2024.gadā paveiktais
Pirmais darba uzdevums
Pētniecībā balstīta konceptuāla modeļa izstrāde skolotāju profesionālās pilnveides vajadzību identificēšanai un saistīšanai ar atbilstošiem personalizētiem risinājumiem
Atbilstoši pirmajam darba uzdevumam 2024. gadā īstenota sistemātiska zinātniskās literatūras apskata veidošana par zinātniskajā periodikā publicētajiem pētījumiem, kuri apskata praktizējošu STEM jomas mācību priekšmetu skolotāju profesionālās pilnveides vajadzības. Ziņojums par izveidoto literatūras apskatu iesniegts Eiropas Dabaszinātņu izglītības pētniecības asociācijas konferencei, kura notiks 2025. Gada augustā (ESERA 2025). Veicot literatūras apskatu secināts, ka zinātniskajā periodikā publicētie pētījumi apskata praktizējošu skolotāju profesionālo pilnveidi no skolotāja vēlmju skatu punkta. Tālākajā projekta gaitā plānots redzējumu par skolotāju profesionālās pilnveides vajadzībām paplašināt, pievienojot redzējumu par praktizējošu skolotāju profesionālās pilnveides vajadzībām no citiem skatu punktiem (metodiķis, skolas vadība, u.c.).
Otrais darba uzdevums
Pētniecībā balstīta vairāk pakāpju skolotāju profesionālās pilnveides risinājumu izstrāde
Projekta ietvaros 2024. Gadā uzsākts pētījums par personalizētu praktizējošu STEM skolotāju profesionālās pilnveides risinājumu izveidi, iekļaujot mākslīgā intelekta (MI) risinājumus. Pētījuma sākotnējā stadijā izveidots adaptēts ietvars, kas ļautu plānot un īstenot personalizētu skolotāju profesionālo pilnveidi atbilstoši TPACK ietvaram. Adaptētais ietvars apspriests skolotāju fokusgrupas diskusijā 2024. gada maijā. Ziņojums par pētījuma sākotnējiem rezultātiem (adaptēto ietvaru un skolotāju redzējumu par to) iesniegts Eiropas Dabaszinātņu izglītības pētniecības asociācijas konferencei, kura notiks 2025. gada augustā.
Trešais darba uzdevums
Funkcionāla modeļa izstrāde skolotāju kompetenču pārvaldībai skolā
Sākts darbs pie darba uzdevuma. 2024. Gada nogalē un 2025. Gada sākumā uzsāktas intervijas ar skolu vadības komandu pārstāvjiem, lai analizētu vadības komandu aktuālo redzējumu par atbalsta sistēmu skolotāju kompetenču pārvaldībai.
Ceturtais darba uzdevums – Projekta rezultātu ietekme un izplatīšana
Līdz šim projektā iegūtie rezultāti komunicēti dabaszinātnu un matemātikas skolotāju konferencē 2024. Gada augustā, kā arī pirms un pēc skolotāju fokus grupas diskusijas 2024. Gada maijā. Plašāka projektu rezultātu komunikācija zinātniskā vidē plānota vairākās zinātniskajās konferencēs 2025. Gadā (83. LU starptautiskā zinātniskā konference; ESERA 2025 konference).
Publikācijas.
Bufasi, E. (2025) How effective STEM teacher professional development reaches changes in teacher practice? Iesniegts 83. Starptautiskajai LU zinātniskajaikonferencei STEM izglītībassekcijai (2025. Gada 19. Februāris)
Greitāns, K., Bufasi, E. & Namsone, D. (2025) UNDERSTANDING IN-SERVICE STEM TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT NEEDS: A LITERATURE REVIEW. Iesniegts ESERA 2025 konferencei (2025. Gada augusts)
Bufasi, E., Greitāns, K. &Namsone, D. (2025) EMPOWERING STEM TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT THROUGH AI INTEGRATION. Iesniegts ESERA 2025 konferencei (2025. Gada augusts)