Projekta nosaukums latviski: Digitālas mācību programmas efektivitātes izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai Latvijas izglītības iestādēs (no 1. līdz 12. klasei)

Projekta nosaukums angliski: Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)

Projekta numurs: lzp-2021/1-0385

Projekta īstenotājs: Latvijas Universitāte (LU)

Projekta vadītājs: Manuel Joaquin Fernandez Gonzalez

Projekta īstenošanas vadošā struktūrvienība LU ir Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts

Projekta īstenošanas periods: 03.01.2022. – 30.12.2025.

Projekta kopējais finansējums: 299 999,70 EUR.

Informācija par projektu:

Projekta mērķi ir izpētīt tikumiskās audzināšanas programmas “e-TAP” efektivitāti un pilnveidot to, izveidojot interaktīvus materiālus 7.-9. klasei un jaunus materiālus 10.-12. klasei. Programmas efektivitātes izpētei tiks veikts longitudināls pētījums (3 gadi) trīs pamatizglītības vecumposmos (1.-3., 4.-6. un 7.-9. klasēs), izmantojot eksperimentālu dizainu (trīs kontroles grupas un trīs eksperimenta grupas). Programmas pilnveidošanā papildināto un digitalizēto materiālu piemērotība un īstenojamība tiks izpētīta, pilotējot materiālus vismaz trīs izglītības iestādēs. Programmas īstenotāji – pamatskolas un vidusskolas skolotāji – tiks iesaistīti piemērotības, īstenojamības un efektivitātes izpētē, izmantojot interpretatīvi fenomenoloģiskās analīzes metodi.

Projekta rezultāti tiks publicēti zinātniskos izdevumos un konferencēs. Sadarbībā ar izglītības politikas veidotājiem programma “e-TAP” tiks izplatīta visā Latvijā, izmantojot arī projekta digitālo platformu. Projekta rezultāti pozitīvi ietekmēs morālās audzināšanas kvalitāti no pirmsskolas līdz 12. klasei Latvijas izglītības iestādēs, samazinot COVID-19 pandēmijas radītās sekas šajā jomā.

Zinātniskā grupa: Projekta vadītājs: vadošais pētnieks Manuel Joaquin Fernandez Gonzalez. Projektā piedalās vēl 3 vadošie pētnieki (Svetlana Surikova, Marc Depaepe, Tamāra Pīgozne), divi vecāki eksperti (Irina Maslo, Andrejs Mūrnieks), divi eksperti (Linda Kovaļevska, Beāte Balandīna), trīs doktoranti/doktora grāda pretendenti (Anna Sidorova, Gunita Elksne, Reinis Vējiņš) un maģistrante Patricija Keiša.

Projekta aktivitātes:

Janvāris

Projekta pirmajā mēnesī 2022. gada 28. janvārī projekta vadošie pētnieki M. Fernandezs un S. Surikova attālināti uzstājās Latvijas Universitātes 80. starptautiskās zinātniskās konferences sekcijā “Izglītības kvalitāte un izglītības sistēmas efektīva pārvaldība” ar referātu “Theoretical insights for and parents’ views about family-school collaboration to implement character education in Latvia” . Referāts apskatāms LU Akadēmiskā apgāda tīmekļvietnē.

Janvārī projekta komanda arī lepojas ar to, ka tika atjaunots biedru statuss Apvienotās Karalistes vadošajā rakstura izglītības asociācijā “Association for Character Education”. Vairāk informācija par asociāciju pieejama šeit!

Februāris

Programmas “e-TAP+” ietvaros uzsākta vidusskolas programmas izveide, kuras koncepta izstrādē piedalās 7 projekta komandas pētnieki un eksperti. Pirmajā posmā tiek definēta programmas pieeja: tā balstīsies uz eksistenciālo jautājumu apspriešanu ar vidusskolas skolēniem, izmantojot dialoģisko pieeju.

Februārī norisinājās Latvijas Universitātes 80. zinātniskā konference, kuras ietvaros projekta eksperte P. M. Keiša un projekta vadītājs M. Fernandezs sekcijā “Teacher resilience: problems and solutions” uzstājās ar referātu “Supporting teachers for implementing moral education in secondary education: a model of Socratic inquiry about existential questions”.

Marts

Projekta ‘e-TAP+’ ietvaros tiek paredzēts īstenot longitudinālu pētījumu (03.01.2022. - 30.12.2024.) par skolēnu attieksmi pret sava morālā rakstura attīstīšanu. Marta mēnesī klases audzinātāji, kas strādā 2., 5., un 7. klasēs, tika aicināti iesaistīties pētījumā “e-TAP+” par skolēnu attieksmi pret sava morālā rakstura attīstīšanu. Vairāk par pētījumu lasīt šeit!

2022. gada 16. martā M. Fernandezs vadīja 1,5 h garu tiešsaistes lekciju 25 Krāslavas Varavīksnes vidusskolas 1.-12. klases skolotājiem, kurā tika diskutēts par jauniešu morālo izaugsmi.

Martā sadarbībā ar virtuālās realitātes kompāniju “Vividly” tika iesniegts Erasmus+ projekta pieteikums “Immersive learning for moral education”. Kā projekta partneri izvēlēti eksperti no Valmieras Latvijā, kā arī no Spānijas un Turcijas.

Aprīlis

Līdz 15. aprīlim norisinās pedagogu pieteikšanās “e-TAP+” pētījumam par skolēnu morālo izaugsmi. Vērojama fantastiska atsaucība, jo sākotnēji projekta komanda bija iecerējusi sadarboties ar 60 klašu audzinātājiem, bet līdz šim pieteikušies jau vairāk kā 120 pedagogi.

Projekta komanda strādā pie datu vākšanas instrumentu izveides. Tiek sagatavotas anketas gan pedagogiem, gan skolēniem. Datu vākšana iecerēta maija pirmajā pusē.

12. aprīlī projekts ieguva LU Humanitāro un sociālo zinātņu pētījumu ētikas komitejas atzinumu (Ētikas atzinuma nr. 30-95/5).

Maijs

Maijā tika pabeigta datu vākšana un projekta komanda uzsāka to apstrādi. Kopumā tika iegūti dati no aptuveni 2000 skolēniem no 120 Latvijas skolām dažādos reģionos.

2022. gada 27. maijā M. Fernandezs un S. Surikova uzstājās Rēzeknes zinātniskās konferences “Society. Integration. Education” sesijā ar referātu “Conceptualizing the effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvia”, kas tika publicēts konferences rakstu krājumā. Raksts pieejams šeit!

Viena no projektā plānotajām aktivitātēm saistīta ar morālās dilemmas izmantošanu virtuālajā realitātē. Šīs aktivitātes īstenošanai projekta komanda sadarbojās ar virtuālās realitātes (VR) kompāniju Vividly un Olaines 2. vidusskolu, kurā strādā arī mūsu projekta eksperte Anna Sidorova.

Projekta komanda un VR uzņēmums kopā ar skolēniem strādāja 2 stundas, kurās skolēni tika iepazīstināti ar morālās dilemmas metodi un tika iesaistīti jaunas morālās dilemmas veidošanas procesā. Skolēnu izveidotās morālās dilemmas tiks izmantotas tālākajā pētījuma gaitā, un tās plānots pilotēt sadarbībā ar Vividly. Metodes efektivitāti plānots pārbaudīt nākamajā gadā.

Jūnijs

8. jūnijā mūsu projekta eksperte P. M. Keiša aizstāvēja maģistra darbu “Sokrātiska saruna morālajai izglītībai vidusskolā: konceptuālais modelis praksei (Socratic conversation for moral education in secondary school: a conceptual model for practice)”. Maģistra darbu vadīja un izstrādes gaitā konsultēja projekta vadītājs M. Fernandezs. Maģistra darbs pieejams Latvijas Universitātes e-resursu repozitorijā.

Viena no būtiskākajām aktivitātēm projektā ir randomizēta kontroles pētījuma veikšana (randomized control trial). Tādēļ jūnija mēnesī tiek uzsākta dalībskolu sadalīšana divās grupās – kontroles un eksperimentālajā.

2022. gada 12.-14 jūnijā M. Fernandezs un A. Sidorova devās uz Birmingemas universitāti Lielbritānijā, un piedalījās zinātniskajā seminārā “Supporting the Establishment of Character Education Research Centres in Europe”, lai apspriestu kopā ar kolēģiem no citām valstīm iespēju dibināt rakstura un tikumu pētniecisku centru Latvijā.

Šajā projekta primajā psomā projekts ir ieguvis zināmu atpazīstamību Latvijas sabiedrībā. Tā rezultātā neatkarīgajā laikrakstā “Rīgas Apriņķa Avīze” tika publicēta intervija ar M. Fernandezu par maijā veikto pētījuma pirmo posmu, kas saistīts ar skolēnu tikumisko audzināšanu Latvijas skolās. Raksts pieejams šeit!

Jūlijs

2022. gada jūlijā M. Fernandezs, prof. I. Maslo un S. Surikova publicējuši zinātniskā raksta kopsavilkumu “Moral Education Effectiveness in Latvia: Lessons Learned after 50 Years of Virtue Education in a post-Soviet Country”, kas tapis 50. ikgadējās Morālās izglītības konferences “Moral Development & Moral Education in Global Transition” ietvaros. Šī raksta ziņojums tika prezentēts šajā konferencē, kas norisinājās no 20.-23. jūlijam Mančestrā, Lielbritānijā.

Šajā pašā mēnesī publicēšanai žurnālā “Teacher and teaching - theory and pratice” tika iesniegts I. Maslo, M. Fernandeza un S. Surikovas zinātniskais raksts “Teachers’ Capabilities to Implement Virtue Education in Classroom Practice in Latvia: Implications from Feasibility Narratives”. Žurnāls indeksēts Web of science datu bāzes 1. kvartilē.

Tāpat turpinājās 1. veiktā mērījuma apstrāde, kurā piedalījās 1983 skolēni no 63 skolām un 122 klasēm dažādos Latvijas reģionos. Tiek apstrādāti dati un uzsākta pētījuma ziņojuma sagatavošana par iegūtajiem rezultātiem.

Augusts

Augustā turpinājās vidusskolas programmas izveide. Projekta komanda regulāri tikās un diskutēja, lai definētu galvenos tematus un plānotu to saturu, kā arī, lai meklētu nepieciešamos materiālus un video, kas būtu noderīgi morālās audzināšanas jautājumu aktualizēšanai vidusskolā.

Augusta sākumā katrai pētījumā iesaistītajai klasei tika aizsūtīta pa e-pastu individualizēta prezentācija, kurā tika apkopoti 1. mērījuma rezultāti šajā klasē. Tas bija ļoti apjomīgs darbs, un klases audzinātāji augsti novērtēja personalizēto uzmanību, kas viņiem tika veltīta. Šie dati palīdzēs viņiem turpmākajā darbā ar savu klasi, jo varēja konstatēt audzēkņu stiprās un vājas puses morālas izaugsmes jomā.

Augusta beigās tika organizēti seši ievada semināri eksperimentālās grupas klases audzinātājiem, lai iepazīstinātu viņus ar veicamās intervences būtību – īstenot pilnībā savās klasēs programmu “eTAP+” divus mācību gadus pēc kārtas. Kopā piedalījās 53 klases audzinātāji: 14 no 3. klases, 18 no 6. klases un 21 no 8. klases. Skolotāji izteica pateicību par materiāliem un atbalstu intervences īstenošanai.

Septembris

2022. gada septembrī ievērojamā žurnālā “Journal of Baltic Studies” (indeksēts SCOPUS un Thomson Reuters Social Sciences Citation Index) tika publicēts M. Fernandeza un S. Surikovas zinātniskais raksts “The short-term impact of a character growth intervention during a week-long summer camp among 10–15-year-old Baltic Sea region boys”. Raksts pieejams šeit!

Starptautiskās konferences ECER+ 2022 “The European conference on educational research” ietvaros publicēts M. Fernandezs, A. Sidorovas, R. Vējiņa un T. Pīgoznes zinātniskā raksta kopsavilkums “Conceptualization of a Virtual Reality Solution for Using Moral Dilemmas in Virtue Education at Lower Secondary Education Level”.

Pirmajā septembrī A. Sidorova un R. Vējiņš konferencē uzstājas ar referātu par šo rakstu. Informācija par referātu un konferences programma pieejama šeit.

12. septembrī M. Fernandezs un P. M. Keiša vadīja 1,5 h garu klātienes semināru 25 Valmieras Viestura vidusskolas 1.-12. klašu audzinātājiem. Semināra gaitā tika prezentēts “e-TAP+” projekts un norisinājās praktiska darbošanās kopā ar pedagogiem, kuras gaitā tika izteikti viedokļi par programmas pozitīvajām pusēm, ieguvumiem no tās, kā arī dažādi priekšlikumi programmas turpmākai pilnveidei un uzlabošanai.

26. septembrī M. Fernandezs un G. Elksne piedalījās Aizkraukles vidusskolas 5.-6. klašu vecāku sapulcē, kurā viņi vadīja 45 minūšu lekciju 35 skolēnu vecākiem un 6 klašu audzinātājiem. Diskusijas laikā tika izcelta tikumiskās audzināšanas nepieciešamība un sadarbības nozīmīgums starp visām iesaistītajām pusēm – skola, skolēni un vecāki.

Šajā mēnesī eksperimentālās grupas 60 klases uzsāka intervences īstenošanu, klases audzinātājiem vadot programmas e-TAP+ nodarbības saviem skolēniem.

Oktobris

2022. gada oktobrī zinātniskajā žurnālā “Paedagogica Historica” publicēts projekta galvenā īstenotāja M. Depaepes zinātniskais raksts “Paedagogica Historica, quo vadis? An epilogue on the ambivalences and paradoxes of doing educational history”, kurā atrunāti dažādi morālās izglītības aspekti arī Baltijas valstīs. Raksts ar atsauci uz projektu pieejams šeit.

Viena no projektā plānotajām aktivitātēm ir eTAP+ programmas 8. klases mācību prezentāciju digitalizācija, lai pārbaudītu digitālā rīkā “ClassPoint” efektivitāti. Projekta digitalizācijas komanda pārveidojas 8. klases prezentācijas un iestrādāja tajās “ClassPoint” digitālo rīku. Attiecīgi šobrīd norisinās darbs ar 9 prezentācijām, kuras šobrīd tiek digitalizētas un tiek pārveidoti un papildināti arī nodarbību plāni.

Sagatavotās prezentācijas plānots izmēģināt kā pilotpētījumu nākamā gada pavasarī.

Projektā uz laiku tiek iesaistītas 4 Latvijas Universitātes pedagoģijas fakultātes maģistrantūras studentes, kuras akadēmiskās prakses ietvaros, sadarbojoties ar vidusskolas programmas komandu, palīdz tās izstrādes un pilnveides procesā.

Novembris

2022. gada novembrī tika izdots M. Fernandeza un S. Surikovas sagatavots pētījuma populārzinātniskais ziņojums “Latvijas skolēnu morālā rakstura attīstīšana: 1. mērījuma rezultāti” (Developing the Latvian pupils’ moral character: The results of the 1st measurement). Ziņojums pieejams Latvijas Universitātes e-resursu repozitorijā.

Projekta komanda turpina rūpīgi strādā pie vidusskolas programmas izveides, fokusējot katras nodarbības saturu ap galveno ziņu, kuru plānots nodot skolēniem. Tiek veidota nodarbību plānu struktūra un secīgi sakārtoti līdz šim apkopotie materiāli.

M. Fernandezs tika uzaicināts kā viens no četriem īpašajiem viesiem Latvijas starptautiskajā vadītāju konferencē “GLS Latvija“, kurā uzstājās sakarā ar projekta

gaitā veikto pētījumu un dalījās zināšanās par cieņpilnu attiecību veidošanu, personīgu izaugsmi un uz morālām vērtībām un tikumiem balstītu līderības stilu. Konference norisinājās 25.,26. novembrī Rīgā. Sīkāka informācija par “GLS Latvija” norisi pieejama šeit.

Decembris

2022. gada decembrī LU zinātnisko rakstu krājumā “Cilvēks, tehnoloģijas un izglītības kvalitāte, 2022” (Human, technologies and quality of education - 2022.) publicēts P., M. Keišas un M. Fernandeza zinātniskais raksts “Teacher’s role and attitude during Socratic conversations for moral education at high school “.

Decembra mēnesī Latvijas sabiedrība tika plaši iepazīstināta ar pētījuma populārzinātnisko ziņojumu. Sadarbībā ar LU Komunikācijas departamenta pārstāvjiem M. Fernandezs piedalījās LTV raidījuma “Panorāma” sižeta filmēšanā par jauniešu tikumiskās un morālās izaugsmes sekmēšanu skolās un sabiedrībā kopumā. Sižets pieejams šeit! Projekts ieguvis arī plašu rezonansi Latvijas izglītības sistēmā. Iegūtie dati no Google analytics liecina, ka projekta mājaslapu https://www.arete.lu.lv/ 2022. gadā aplūkojuši 5600 dažādi lietotāji un kopumā tā skatīta aptuveni 20000 reizes!!

Janvāris

Janvāra sākumā tika publicēts raksts LU mājaslapā par izstrādāto pētījuma ziņojumu. 5. janvārī Rīta Panorāmā tika demonstrēts sižets par projekta vadītāja M. Fernandeza pētniecības ceļa uzsākšanu Latvijā un tikumiskās audzināšanas projektu. Tika arī uzturēta komunikācija ar pedagogiem, kas darbojas projektā. Kopumā izsūtīti vairāk par 120 e-pastiem par projekta aktualitātēm un turpmāko norisi.

No 19. līdz 21. janvārim Tillbergā Nīderlandē norisinājās zinātniskā konference “Resilience in the face of adversity: A core textual approach”, kurā projekta eksperte P. M. Keiša uzstājās ar referātu “A National Fairytale of Suffering and Forgiveness: Revisiting Pussy's Watermill through Adult Eyes” par K. Skalbes pasaku ‘Kaķīša dzirnavas” aktualitāti morālās audzināšanas jomā.

Februāris

Februārī žurnālā Journal of Moral Education (pirmās klases žurnālā, kas pozicionē sevi kā unikālu starpdisciplināru forumu diskusijām un analīzei par morālo audzināšanu un attīstību visa mūža garumā) publicēšanai tika iesniegts M. Fernandeza, I. Maslo un S. Surikovas raksts par rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratni skolas vidē “Comprehension of character and virtue education: Analysis and synthesis of narratives from school practice”.

Marts

1. martā Olaines 1. vidusskolā norisinājās klātienes tikšanās ar 8 pedagogiem un 47 skolēnu vecākiem no 1.-10. klasei, kurā par tikumiskās audzināšanas jautājumiem un projekta materiāliem uzstājās projekta eksperte A. Sidorova.

8. martā M. Fernandezs Ventspils 1. pamatskolā vadīja klātienes semināru 22 pedagogiem, kuri strādā no 1.-9. klasei, bet pēc semināra kopā ar 8. klases audzinātāju L. Ozolu vadīja diskusiju ar 23 8. klases skolēniem par morālo izaugsmi un tikumiskās audzināšanas jautājumiem.

16. martā norisinājās LU 81. Zinātniskā konference, kurā M. Fernandezs, A. Sidorova un S. Surikova uzstājās attālināti ar referātu par tikumiskās audzināšanas programmas izveidi vidusskolām “Facilitating conversation about virtues and values with high school students – insights from the elaboration process of an innovative programme”. Turklāt, 21. un 22. martā M. Fernandezs un projekta eksperte G. Elksne klātienē sadarbojās ar 4 LU PPMF studentu grupām (58 studenti), lai sāktu izvērtēt vidusskolas programmas iestrādes.

Marta beigās biedrībā “Svētā ģimenes māja” M. Fernandezs un A. Mūrnieks tikās ar 12 biedrības pārstāvjiem, kuri strādā ar jauniešiem un viņu ģimenēm, lai runātu par tikumiskās audzināšanas programmu, tās saturu un izstrādātajiem materiāliem. Sīkāka informācija par tikšanos pieejama šeit !

Aprīlis

1. un 22. aprīlī M. Fernandezs un G. Elksne tikās attālināti ar divām bakalaura līmeņa studentu grupām (31 students), lai turpinātu izvērtēt vidusskolas programmas iestrādes. Kopumā saņemtas 169 atgriezeniskās saites anketas par visām 36 nodarbībām, kas iekļautas vidusskolas programmā. 11. aprīlī projekta mājaslapā tika publicēta ziņa par plānoto programmas efektivitātes izpētes 2. mērījumu, kurā aicināti piedalīties120 klašu audzinātāji, kas strādā 3.,6. un 8. klasēs. Vairāk lasiet šeit!

Programmas digitalizācijas jomā, šajā mēnesī arī tika saņemtas 11 atgriezeniskās saites anketas no pieciem 8. klases skolotājiem, kuri praksē pārbaudīja digitalizētās prezentācijas, strādājot ar “Classpoint” rīku. Aprīļa beigās (27.04.) projekta komandas pārstāvji (M. Fernandezs, T. Pīgozne, R. Vējiņš) sadarbībā ar diviem VR kompānijas “Vividly” pārstāvjiem viesojās Lietuviešu vidusskolā un darbojās ar 11. klases skolēniem. Tikšanās mērķis bija pilotēt projektā izveidoto virtuālās realitātes pieredzi un diskutēt par morālo dilemmu, kas tajā ir attēlota. Tikšanās laikā tika savākti dati, kas tiks prezentēti ECER starptautiskajā konferencē augusta beigās.

Maijs

12. maijā M. Fernandezs un S. Surikova attālināti uzstājās Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes 16. starptautiskajā zinātniskajā konferencē “Rural Environment. Education. Personality - REEP 2023” ar referātu “Early adolescents’ beliefs about the development of their moral character: The case of Latvia”. Referāts tika publicēts un ir pieejams šeit!

Maijā intensīvi tiek strādāts pie datu vākšanas. Kopumā pētījumā piedalījās aptuveni 1500 skolēni no 96 klasēm dažādos Latvijas reģionos (36 8.klases, 33 6. klases un 27 3.klases).

Jūnijs

Jūnijā turpinās vidusskolas programmas izvērtēšana, izmantojot kritiskā drauga sistēmu starp projekta darbiniekiem. Žurnālā Journal of Moral Education tika iesniegti pēdējie labojumi rakstam “Comprehension of character education and virtue education in Latvia: Analysis and synthesis of school actors’ views”, kas jau tika publicēts un ir pieejams šeit: https://doi.org/10.1080/03057240.2023.2236800 

No 28. – 30. jūnijam Madridē norisinājās “Eiropas rakstura un tikumiskās audzināšanas” (ECVA) biedrības zinātniskā konference, kurā M. Fernandezs, kā galvenais runātājs, uzstājās ar lekciju “Character and virtue education in Latvia: challenges and opportunitie” un arī ar referātu “Lessons learned over 70 years of transformations of moral education in Latvia”, kā arī piedalījās ECVA biedrības tikšanās, stiprinot zinātnisko tīklu ar vairākiem zinātniekiem no UK, Spānijas, Čehijas par iespēju pieteikt kopīgus projektus. Plašāka informācija par kongresu pieejama šeit!

Jūlijs

Jūlija beigās ievērojamā žurnālā Journal of Moral Education (Q1) tika publicēts M. Fernandesa, I. Maslo un S. Surikovas raksts par rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratni skolas vidē Comprehension of character and virtue education: Analysis and synthesis of narratives from school practice”. Ar atsauci uz projektu žurnālā Historia Scholastica publicēšanai tika pieņemts projketa galvenā izpildītāja M. Depaepes zinātniskais raksts “Jenseits der pädagogischen Illusion? Historischvergleichende Überlegungen zur Wirkungsgeschichte der moralischen Bildung von Kindern und Jugendlichen”, kurā aprakstīti vēsturiski apsvērumi saistībā ar bērnu un jauniešu tikumiskās audzināšanas ietekmes vēsturi. Jūlija mēnesī tika arī sagatavotas 97 individualizētas prezentācijas, kas tiks nosūtītas visiem klašu audzinātājiem, kuri piedalījās efektivitātes pētījuma 2. mērījumā. Arī pēc jūnija konferences Madridē tika uzsākta sadarbība ar 9 dalībvalstīm no European Character and Virtue Association (ECVA), lai gatavotu kopīgu pētniecisku projektu 2024. gadā.

Augusts

29.-31. augustam Glāzgovā norisinājās ECER konference “The Value of Diversity in Education and Educational Research” , kurā tika prezentēts referāts “Using a Virtual Reality Solution for Discussing Moral Dilemmas in Upper Secondary Education Level: Preliminary Results”. Referātu sagatavoja M. Fernandess, T. Pīgozne, A. Sidorova un R. Vējiņš. Augustā tika arī turpināts darbs ar efektivitātes pētījuma 2. mērījuma datu analīzi un interpretāciju, lai sagatavotu populārzinātnisku ziņojumu.

Septembris

18. septembrī Saeimā norisinājās konference par risinājumiem bērnu un jauniešu psihoemocionālās veselības uzlabošanā. M. Fernandess šajā konferencē dalījās ar zināšanām jautājumos, kas saistīti ar vērtībām un izglītību, tostarp vērtībizglītības nozīmi, izaicinājumiem un risinājumiem. Latvijas Zinātņu akadēmijas, Latvijas Zinātnes padomes un Latvijas Zinātnieku savienības laikrakstā “Zinātnes Vēstnesis” 25. septembrī publicēta intervija ar M. Fernandesu, kurā tiek izklāstītas tikumiskās audzināšanas prioritātes. Līdz gada beigām to izlasīja vairāk par 2500 cilvēku. Septembra mēnesī tika organizēti arī atsvaidzināšanas semināri pedagogiem, kuri turpina vai uzsāk dalību “e-TAP+” projektā. Kopumā tiešsaistes semināros piedalījās 33 pedagogi, kas pārstāv 4., 7. un 9. klases.

Oktobris

Referāti “Character and virtue education in Latvia: challenges and opportunities” un “Lessons learned over 70 years of transformations of moral education in Latvia”, kas tika prezentēti ECVA konferencē, tika izvēlēti publicēšanai 2024. gadā kopīgā grāmatā, ko izdos izdevniecība McGrawHill. Klašu audzinātājiem, kas piedalās efektivitātes pētījumā, tika nosūtītas individualizētas prezentācijas, kurās atspoguļoti 2. mērījuma rezultāti katrā klasē. 5. oktobrī Latvijas Universitātes mājaslapā tiek publicēts raksts par M. Fernandesa interviju laikrakstā “Zinātnes Vēstnesis”.

Projekta komanda saņēma augstu un ļoti atzinīgu vērtējumu par paveiktajiem darbiem līdz projekta vidum, balstoties uz vidusposma pārskatu. Starptautiskie vērtētāji atzina, ka projekta komanda "iespaidīgi pārsniedza plānotos mērķus, kas liecina par izcilību". Projekts "nepārprotami pārsniedza cerības", un sasniegtie rezultatīvie rādītāji "nepārprotami liecina par izcilu projekta īstenošanu un tā zinātnisko kvalitāti... un ievērojamu ietekmi". Projekts "neapšaubāmi radījis jaunas atziņas un jaunas zināšanas".

Novembris

Šajā mēnesī publicēšanai žurnālā  Encounters in Theory and History of Education, kas indeksēts Web of Science datu bāzē 2. kvartīle, tika iesniegts M. Fernandesa, I. Ķesteres un M. Depaepe  zinātniskais raksts “The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982”. Novembra sākumā uzsākas vidusskolas un profesionālās vidējās izglītības skolotāju pieteikšanās vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas aprobācijai. Tāpat novembra mēnesī projekta komanda sagatavoja un izsūtīja 27 apliecinājumus skolām par dalību tikumiskās audzināšanas projektā “e-TAP”. Novembrī 4 skolās norisinājās virtuālās realitātes scenārija aprobācija ar 11. klases skolēniem - 3. novembrī Rīgas Katoļu ģimnāzijā un Aizkraukles vidusskolā, 10. novembrī Olaines 2. vidusskolā, 22. novembrī Lietuviešu vidusskolā. Kopā aprobācijā piedalījās 55 skolēni. Vēl šajā mēnesī apstiprināšanai tika iesniegta arī Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centrā projekta digitalizācijas komandas izveidotā tālākizglītības programma “Atbalsts pedagogiem “Classpoint" rīka izmantošanā interaktīvu PowerPoint prezentāciju veidošanai tikumiskās audzināšanas veicināšanai”. Programma tiks īstenota 2024. gada februārī un martā.

Decembris

Decembrī tika izdots projekta otrais populārzinātniskais ziņojums, kas apkopo skolēnu tikumiskā rakstura attīstīšanas 2. mērījuma rezultātus un ir pieejams LU repozitorija brīvpieejā. Vēl decembra sākumā tika izsūtītas 43 vēstules izglītības pārvalžu vadītājiem, kā arī 270 vēstules vidējās un profesionālās  izglītības skolu direktoriem ar aicinājumu piedalīties vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas aprobācijā. 13. decembrī projekta komandas pārstāvji M. Fernandess un A. Sidorova uzstājās Olaines 1. vidusskolā ar prezentāciju “Brīvs un principiāls - 21. gadsimta jauniešu vērtības zinātniskā skatījumā”. Pasākumā piedalījās 15 skolēni un 2 pedagogi. Decembra beigās publicēšanai grāmatā “Character education in Europe: challenges and opportunities (izdevniecība - Editorial: McGrawHill) tika iesniegts M. Fernandesa, I. Maslo un S. Surikovas zinātniskais raksts “Understandings of character education and virtue education in Latvia: Insights from school practitioners’ narratives”.

Balstoties uz Google Analytics datiem projekta mājaslapa 2023. gada laikā sasniegusi 12 226 skatījumus – no tiem 3321 lapu apmeklējuši pirmo reizi. Interesi par mājaslapā pieejamo informāciju izrādījuši lietotāji ne tikai no Latvijas, bet arī no tādām valstīm kā – Brazīlija, Francija, Apvienotā Karaliste, Vācija, Nīderlande un Spānija. Par mājaslapas nepieciešamību un funkcionalitāti liecina arī tas, ka no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim kopumā veiktas aptuveni 3900 lejupielādes ar piedāvātajiem nodarbību plāniem.

 

Janvāris

Gadu mijā tika uzsākta ievērojama tikumiskās audzināšanas programmas aprobācija Latvijas vidusskolās. Dažu nedēļu laikā vairāk nekā 120 Latvijas pedagogu brīvprātīgi pieteicās, lai savās klasēs piedalītos vidusskolas programmas aprobācijai, kas norisināsies no februāra līdz aprīlim. 2024. gada sākumā projekta pētnieku komanda pieteica dalību divās starptautiskās konferencēs: LU 82. starptautiskā zinātniskā konference un Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes 17. starptautiskā zinātniskā konference “Rural Environment. Education. Personality”, lai prezentētu projekta rezultātus. Tika arī iesniegts M. Fernandesa un S. Surikovas raksts “Age- and sex-based differences in early adolescents’ beliefs about the development of their moral character” publicēšanai Journal of Baltic Studies. 2023. gada nogalē tika iesniegts granta pieteikums “Listening to the moral resonance of friendship” projekta uzsaukumā HORIZON-ERC - Consolidator Grant 2024.

Februāris

16. februārī Latvijas Universitātes 82. starptautiskā zinātniskā konferencē ar referātu “Dynamics of primary school pupils’ beliefs about the development of their moral character: Insights from a longitudinal study in Latvia” uzstājās M. Fernandess, S. Surikova un B. Baladīna. Februārī un martā notika 8. klases digitalizēto PowerPoint prezentāciju validēšana ar skolotājiem un sadarbībā ar RIIMC tika vadīts skolotāju tālākizglītības kurss "Atbalsts pedagogiem Classpoint rīka izmantošanā interaktīvu PowerPoint prezentāciju veidošanai tikumiskās audzināšanas veicināšanai", kurā piedalījās 20 skolotāji. Februāra vidū Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā apmērām 100 vidusskolas skolēniem tika prezentēta tikumiskās audzināšanas programma, kas izstrādāta projekta ietvaros, un pēc tam projekta komanda diskutēja par turpmāko sadarbību ar pieciem skolas pārstāvjiem.

Marts

Marta sākumā projekta vadītājs M. Fernandess sadarbībā ar Igaunijas Tartu universitāti, Spānijas Navarras universitāti un profesionālās izglītības centru “Xabec” un Latvijas RIIMC un Rīgas katoļu ģimnāziju iesniedza Erasmus+ un European Solidarity Corps projekta pieteikumu “Making inclusive values attractive in secondary education – INCLUDO”. Projekta vadītājam, pētniekam M. Fernandesam un ekspertam A. Mūrniekam bija iespēja piedalīties divās intervijās Latvijas Kristīgajā radio raidījumā "Šī laika bērni". Intervijai bija divas daļas, pirmā daļa norisinājās 2024. gada 18. martā, bet turpinājums bija 2024. gada 22. martā. Notika arī viesošanās Aizkraukles novada vidusskolā, kur ar pētījuma rezultātiem iepazīstināja četras 7. klases. Projekta pētniece un klases audzinātāja G. Elksne aktīvi iepazīstināja LU studentus ar projektā paveikto LU filiālēs - Tukuma filiālē – 18 studentiem un Cēsu filiālē – 43 studentiem. Šajā mēnesī tika arī publicēts M. Fernandesa un L. Seņkānes-Sostes raksts “What is quality leadership in higher education? A case study of a Latvian institution” spāņu žurnālā “Revista Derechos Humanos y Educación”.

Aprīlis

Otrajā aprīlī tika publicēta intervija “Ģimenē audzina dzīvojot kopā, mīlot vienam otru” ar projekta vadītāju M. Fernandesu žurnālā Zinātnes Vēstnesī. Mēneša sākumā tika nosūtītas vairāk par 260 vēstules projektā skolotājiem ar informāciju par pēdējiem notikumiem un nākotnes plāniem. 4. aprīlī notika komandējums uz Viesītes vidusskolu, kur projekta vadītājs M. Fernandess satikās ar 35 vecākiem un 15 skolotājiem, vadot viņiem lekciju par tikumisko audzināšanu un projekta aktivitātēm. 16. aprīlī tika publicēts raksts Aizkraukle avīzē 'Staburags', kurā tika prezentētas projekta pamatnostādnes un padarītais darbs. 18. aprīlī Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā doktorants R. Vējiņš un projekta vadītājs uzstājās ar prezentāciju ‘Brīvs un principiāls” 7.-8. klases skolēniem. Vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas pilotēšana skolās, kas sākas 15.01.2024 un ilga līdz 30.04.2024, veiksmīgi norisinājās: tajā piedalījās 107 skolotāji un tika saņemtas 364 skolotāju atgriezeniskās saites anketas par vadītajām nodarbībām.

Maijs

Maija sākumā tika iesniegti projekti “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” LU un BA zinātnieku (profesoru) grantu konkursam un “Ģimenes vērtībās balstīta tikumiskā dzimumaudzināšana veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” LU un BA pētniecības un attīstības grantu konkursam.

Maija 2. nedēļā turpinājās longitudinālā pētījuma 3. mērījuma datu vākšana visā Latvijā. Turklāt, 10. maijā M. Fernandess un S. Surikova uzstājās REEP 2024 konferencē ar referātu “A Longitudinal Study on the Development of Moral Character in Early Adolescents: Intermediate Results”, bet 22. maijā tika arī prezentēts pētījuma komandas referāts “Teachers’ motivations, beliefs, and expectations regarding moral education in upper secondary education” Rēzeknes tehnoloģijas akadēmijas konferencē. Referāti tika publicēti abu konferenču rakstu krājumos.

Maijā arī tika pieņemti publicēšanai ar I Ķesteri un M. Depaepi sagatavotais raksts “The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982” 1. kvartiles žurnālā Encounters in Theory and History of Education un pētnieku komandas raksts “Dynamics of primary school pupils’ beliefs about the development of their moral character” LU konferences rakstu krājumā.

18.maijā projekta eksperte B. Balandīna un projekta vadītājs M. Fernandess Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā vadīja nodarbību par draudzību un piedalījās tikumiskās audzināšanas programmas “e-TAP” atklāšanas svētkos 2.-3. klases skolēniem, viņu skolotājiem un skolas vadības pārstāvjiem. Tika arī iesniegts publicēšanai žurnālā Cogent Education Apvienotās Karalistes pētnieces K. Akrivou un projekta vadītāja raksts “The ‘Person of moral growth’: A model for moral development based on personalist virtue ethics”, kā arī tika publicēti vairāki ieraksti Facebook lapā par sadarbību ar Ziepniekkalna skolu un uzstāšanos konferencēs.

Jūnijs

Šajā mēnesī tika publicētas divas pētnieku komandas grāmatas nodaļas “Current Challenges and Opportunities for Character Education in Latvia” un “Understandings of character education and virtue education in Latvia: Insights from school practitioners’ narratives” McGraw Hill izdevniecībā izdotajā grāmatā “Character education in Europe: challenges and opportunities” sadarbība ar koleģiem no Spānijas un Apvienotās Karalistes. No 26. līdz 28. jūnijam tika arī prezentēts pētījuma ziņojums “A longitudinal study on the development of basic education pupils’ moral character in Latvia” Eiropas tikumiskā rakstura asociācijas ikgadējā konferencē Romā.

Jūnijā turpinājās regulāra komunikācija ar skolotājiem, kas piedalījās projektā. Maija mēnesī tika saņemtas vairāk par 1000 skolēnu anketas, kas piedalījās longitudinālā pētījuma 3. mērījumā, un tika nosūtītas 264 informatīvas vēstules skolotājiem, kas strādāja projektā dažādās aktivitātēs.