Projekta nosaukums latviski: Metakognitīvo intervenču izstrāde un pārbaude iesaistes mazināšanai saskarsmē ar maldinošu informāciju 

Projekta nosaukums angliski: Development and piloting of meta-cognitive interventions for reducing engagement with misinformation

Projekta numurs: lzp-2024/1-0176

Projekta īstenotājs: Latvijas Universitāte (LU)

Projekta sadarbības partneri: Nav

Projekta vadītājs: Ģirts Dimdiņš

Projekta īstenošanā vadošā iestāde LU ir Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte

Projekta īstenošanas periods: 01.01.2025. – 31.12.2027.

Projekta kopējais finansējums: 300 000 EUR, tajā skaitā LU projekta daļai piešķirtais finansējums: 300 000 EUR

Plānotie projekta rezultāti: 

  • Vismaz 4 zinātniskas publikācijas, no tām vismaz 2 Q1 vai Q2 līmeņa zinātniskajos žurnālos
  • Vismaz 4 starptautisko konferenču prezentācijas
  • Lekciju un semināru materiālu kopums, pieejams lietošanai dažādām auditorijām
  • Metakognitīvās intervences risinājuma prototips (pārlūkprogrammas spraudnis)
  • Metakognitīvo intervenču izstrādes vispārīgo rekomendāciju kopums

Zinātniskā grupa:

  • Ģirts Dimdiņš, vadošais pētnieks, projekta vadītājs
  • Ivars Austers, vadošais pētnieks
  • Zanda Rubene, vadošā pētniece
  • Mārtiņš Priedols, pētnieks
  • Klāvs Ēvelis, zinātniskais asistents
  • Rihards Olups, eksperts

Informācija par projektu 

Projekta mērķis ir izstrādāt ātras un viegli pielietojamas intervences, kas palīdzētu informācijas lietotājiem atpazīt maldinošu informāciju un mazināt motivāciju iesaistīties šādas informācijas tālākā izplatīšanā. Paplašinot esošo zināšanu bāzi par tiešsaistes informācijas apstrādes kognitīvajiem procesiem un meta-kognitīvo intervenču efektivitāti, plānots izveidot intervenču kopu, kas var tikt gan izmantotas informācijas lietotāju aktīvā apmācībā, gan arī integrētas esošajos tiešsaistes informācijas lietošanas tehniskajos risinājumos (piem., kā spraudņi Interneta pārlūkprogrammām vai mobilo lietotņu papildinājumi). Galvenais projekta fokuss ir uz lietotāju prasmes paaugstināšanu atpazīt kļūdas un tendenciozitātes savā spriešanas procesā, izvērtējot informāciju dažādos kontekstos, bet it sevišķi izvērtējot ar saviem uzskatiem, attieksmēm un vērtībām saskanīgu informāciju.

Projekts tiek veikts četros galvenajos posmos: Sākotnēji tiek veikti kognitīvo procesu mērījumi saskarsmē ar maldinošu informāciju; otrajā posmā notiek intervenču izstrāde un eksperimentāla pārbaude ar nelielām izlasēm. Trešajā posmā plānota Mācību metodoloģijas un tīmekļa pārlūkprogrammas spraudņa izstrāde, savukārt projekta noslēdzošajā posmā – izveidoto intervenču un mācību efektivitātes pārbaude lauka apstākļos. Sekojot pilsoniskās zinātnes principiem, gan izpētes un intervenču izstrādes stadijā, gan veicot intervenču efektivitātes pārbaudi plānots projektā iesaistīt dažādu lietotāju grupu pārstāvjus ne vien kā pētījumu un mācību programmu dalībniekus, bet arī kā aktīvus īstenotājus pētījumu organizēšanas un datu ievākšanas procesā, kā arī lietotāju mācību organizēšanā un vadīšanā.