Dienvidu tilts
Foto: A/S "Dienvidu tilts |
Vērienīgākais, sarežģītākais un lielākais projekts Baltijas valstīs pēdējo 25 gadu laikā – Dienvidu tilts – uzsākts 2002. gadā. Dienvidu tilta trases kopējais garums būs 2,5 kilometri, tas turpināsies no Bauskas ielas līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam. Dienvidu tilts būs 34,28 metrus plats, 803 metrus garš, ar sešām satiksmes joslām, pa trim katrā virzienā, kā arī gājēju ietvēm un veloceliņiem abās tilta pusēs. Tiks ierīkoti arī seši piloni ar vantīm koši oranžā krāsā. Projektētais kustības ātrums pa tiltu būs 80 kilometri stundā.
Foto: A/S "Dienvidu tilts" |
Foto: A/S "Dienvidu tilts" |
Dienvidu tilta trases būve sadalīta trīs kārtās.
Pirmā kārta (2004.–2008. g.) ir no Bauskas ielas Daugavas kreisajā krastā līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam labajā krastā. Trases garums – 2,5 km, izmaksas – 85,12 miljoni latu (2004. g. prognoze). Posms ietver ceļu daļu no Bauskas ielas līdz Daugavai un no estakādes pāri Krasta un Maskavas ielām līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam. Nozīmīgākās pirmās kārtas inženieru būves ir Dienvidu tilts pār Daugavu un trīslīmeņu estakāde pāri Krasta un Maskavas ielām, kas būs pirmā trīslīmeņu transporta būve Latvijā. Balsti tilta laiduma uzbīdīšanai pabeigti 2005. gada decembrī. Tilta laiduma metāla konstrukcijas piegādā a/s Voroņežstaļmost, kas ir viena no Krievijas lielākajām specializētajām tiltu metāla konstrukciju ražotnēm. Konstrukciju sagatavošana un montāža notiek uz vietas, Dienvidu tilta būvlaukumā. Tilta laiduma konstrukciju uzbīdīšana tika sākta 2006. gada 22. maijā un pabeigta 2007. gada 22. aprīlī. Laiduma metāla konstrukciju kopējais svars būs 6700 tonnas, bet kopējais garums – 803 metri. Dienvidu tilta pirmās kārtas būvniecību iecerēts pabeigt 2008. gada vasarā. Būvnieki sola, ka reāli braukt pa jauno tiltu varēs 2008. gada novembrī vai decembrī.
Otrajā kārtā (2008.–2011. g.) paredzēts veikt Slāvu dzelzceļa pārvada rekonstrukciju, darbi tiek plānoti 1 km garā posmā. Izmaksas – 313,4 miljoni latu, ko veido 170,3 miljoni latu projektēšanai un būvniecībai, kā arī 143,2 miljoni latu – maksājumi par finansējuma piesaisti. Dienvidu tilta otrā kārta nepieciešama, lai tiltu savienotu ar Austrumu maģistrāli, kas pēc divu atlikušo posmu pabeigšanas veidotu ērtu apvedceļu pilsētas centram un savienotu ar Rīgas ostu. Otrā kārta ir darbietilpīgāka un sarežģītāka no darba organizācijas puses. Gan Dienvidu tiltu pār Daugavu, gan Slāvu dzelzceļa pārvadu paredzēts būvēt ar vienu un to pašu paņēmienu, t. i., tilta tēraudbetona laiduma konstrukciju montēs ar gareniskās uzbīdīšanas metodi. Arī estakādes tiks būvētas līdzīgi kā pirmajā kārtā – no monolīta dzelzsbetona. Lai, realizējot otro kārtu, nevajadzētu pārtraukt Slāvu tilta darbību, sākumā tiks uzbūvēts jauns Slāvu dzelzceļa pārvads ar četrām satiksmes joslām blakus vecajam pārvadam, tad vecais tiks nojaukts un tā vietā būvēts jauns ar četrām satiksmes joslām, kopā veidojot astoņas satiksmes joslas. Vienlaikus būvēs gan uzbērumus, gan estakādes, kuru būves laikā būs jāveic divas reizes vairāk betona darbu (apmēram 50 tūkstoši m³ attiecībā pret 25 tūkstošiem m³) nekā pirmajā kārtā. Ja tilts pār Daugavu un lielākā daļa estakāžu pirmajā kārtā tiek būvēti lielā slēgta tipa būvlaukumā, tad Daugavas Dienvidu tilta labā krasta pieejas tiks būvētas, tā teikt, “ierobežotos” apstākļos, nepārtraucot ne dzelzceļa, ne autotransporta kustību, tāpēc noteikti var teikt, ka otrā kārta darba organizācijas ziņā uzskatāma par sarežģītāku būvi.
Trešajā kārtā (2010.–2012. g.) plānots izbūvēt autoceļu no Vienības gatves līdz Bauskas ielai, izveidojot divu līmeņu krustojumus ar Ziepniekkalna un Bauskas ielām. Darbi notiks 4,5 km garā posmā, plānotais finansējums – 25,52 miljoni latu. Ziepniekkalna iela tiks veidota kā galvenā iebraukšanas maģistrāle Rīgā no dienvidiem. Attīstoties Daugavas kreisajam krastam, uzmanība tiks pievērsta sabiedriskā transporta infrastruktūras sakārtošanai, veidojot jaunus autobusu un trolejbusu maršrutus, uzlabojot esošos, kā arī izveidojot pilsētas nozīmes lielas ietilpības auto novietnes ap Rīgas dzelzceļa loku (ietilpība līdz 1500 automobiļiem) un Park& Ride tipa stāvvietas (orientējošā ietilpība līdz 6000 automobiļiem) pie pilsētas robežas. Lai atrisinātu transporta problēmas Rīgas pilsētā, tostarp Daugavas kreisajā krastā, tiks domāts par dažādiem ļoti stingriem personiskā autotransporta lietošanas ierobežojumiem.
Pirmā kārta (2004.–2008. g.) ir no Bauskas ielas Daugavas kreisajā krastā līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam labajā krastā. Trases garums – 2,5 km, izmaksas – 85,12 miljoni latu (2004. g. prognoze). Posms ietver ceļu daļu no Bauskas ielas līdz Daugavai un no estakādes pāri Krasta un Maskavas ielām līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam. Nozīmīgākās pirmās kārtas inženieru būves ir Dienvidu tilts pār Daugavu un trīslīmeņu estakāde pāri Krasta un Maskavas ielām, kas būs pirmā trīslīmeņu transporta būve Latvijā. Balsti tilta laiduma uzbīdīšanai pabeigti 2005. gada decembrī. Tilta laiduma metāla konstrukcijas piegādā a/s Voroņežstaļmost, kas ir viena no Krievijas lielākajām specializētajām tiltu metāla konstrukciju ražotnēm. Konstrukciju sagatavošana un montāža notiek uz vietas, Dienvidu tilta būvlaukumā. Tilta laiduma konstrukciju uzbīdīšana tika sākta 2006. gada 22. maijā un pabeigta 2007. gada 22. aprīlī. Laiduma metāla konstrukciju kopējais svars būs 6700 tonnas, bet kopējais garums – 803 metri. Dienvidu tilta pirmās kārtas būvniecību iecerēts pabeigt 2008. gada vasarā. Būvnieki sola, ka reāli braukt pa jauno tiltu varēs 2008. gada novembrī vai decembrī.
Otrajā kārtā (2008.–2011. g.) paredzēts veikt Slāvu dzelzceļa pārvada rekonstrukciju, darbi tiek plānoti 1 km garā posmā. Izmaksas – 313,4 miljoni latu, ko veido 170,3 miljoni latu projektēšanai un būvniecībai, kā arī 143,2 miljoni latu – maksājumi par finansējuma piesaisti. Dienvidu tilta otrā kārta nepieciešama, lai tiltu savienotu ar Austrumu maģistrāli, kas pēc divu atlikušo posmu pabeigšanas veidotu ērtu apvedceļu pilsētas centram un savienotu ar Rīgas ostu. Otrā kārta ir darbietilpīgāka un sarežģītāka no darba organizācijas puses. Gan Dienvidu tiltu pār Daugavu, gan Slāvu dzelzceļa pārvadu paredzēts būvēt ar vienu un to pašu paņēmienu, t. i., tilta tēraudbetona laiduma konstrukciju montēs ar gareniskās uzbīdīšanas metodi. Arī estakādes tiks būvētas līdzīgi kā pirmajā kārtā – no monolīta dzelzsbetona. Lai, realizējot otro kārtu, nevajadzētu pārtraukt Slāvu tilta darbību, sākumā tiks uzbūvēts jauns Slāvu dzelzceļa pārvads ar četrām satiksmes joslām blakus vecajam pārvadam, tad vecais tiks nojaukts un tā vietā būvēts jauns ar četrām satiksmes joslām, kopā veidojot astoņas satiksmes joslas. Vienlaikus būvēs gan uzbērumus, gan estakādes, kuru būves laikā būs jāveic divas reizes vairāk betona darbu (apmēram 50 tūkstoši m³ attiecībā pret 25 tūkstošiem m³) nekā pirmajā kārtā. Ja tilts pār Daugavu un lielākā daļa estakāžu pirmajā kārtā tiek būvēti lielā slēgta tipa būvlaukumā, tad Daugavas Dienvidu tilta labā krasta pieejas tiks būvētas, tā teikt, “ierobežotos” apstākļos, nepārtraucot ne dzelzceļa, ne autotransporta kustību, tāpēc noteikti var teikt, ka otrā kārta darba organizācijas ziņā uzskatāma par sarežģītāku būvi.
Trešajā kārtā (2010.–2012. g.) plānots izbūvēt autoceļu no Vienības gatves līdz Bauskas ielai, izveidojot divu līmeņu krustojumus ar Ziepniekkalna un Bauskas ielām. Darbi notiks 4,5 km garā posmā, plānotais finansējums – 25,52 miljoni latu. Ziepniekkalna iela tiks veidota kā galvenā iebraukšanas maģistrāle Rīgā no dienvidiem. Attīstoties Daugavas kreisajam krastam, uzmanība tiks pievērsta sabiedriskā transporta infrastruktūras sakārtošanai, veidojot jaunus autobusu un trolejbusu maršrutus, uzlabojot esošos, kā arī izveidojot pilsētas nozīmes lielas ietilpības auto novietnes ap Rīgas dzelzceļa loku (ietilpība līdz 1500 automobiļiem) un Park& Ride tipa stāvvietas (orientējošā ietilpība līdz 6000 automobiļiem) pie pilsētas robežas. Lai atrisinātu transporta problēmas Rīgas pilsētā, tostarp Daugavas kreisajā krastā, tiks domāts par dažādiem ļoti stingriem personiskā autotransporta lietošanas ierobežojumiem.
Atsauces un papildinformācija
1. Rīgas Pilsētas attīstības departaments – www.rdpad.lv
2. Dienvidu tilta būves direkcija – Mazā Jauniela 5, 1. st.; e-pasts – dienvidu.tilts@riga.lv.
3. a/s Dienvidu Tilts – www.dienvidutilts.lv
4. Izmantota informācija no ziņu aģentūrām BNS un LETA, kā arī interneta portāls www.apollo.lv.