Baltijas valstu zinātņu akadēmijas sadarbībā ar UNESCO nacionālajām komisijām jūnijā izsludināja kopīgu stipendiju konkursu zinātniecēm "Baltijas stipendija sievietēm zinātnē 2024".
Šogad deviņas izcilas Baltijas zinātnieces katra saņems stipendiju 7000 eiro. Konkursa laureātu darbības jomas pārstāv gan humanitāro un sociālo zinātņu bloku, gan biotehnoloģiju un nanotehnoloģiju izmantošanas iespēju izpēti.
Latvijā stipendijai bija pieteikušās 63 pretendentes. 50 pieteikumi tika saņemti dabaszinātņu, inženierzinātņu un tehnoloģiju, medicīnas un veselības zinātņu jomā, bet 13 pieteikumi - humanitāro un sociālo zinātņu jomā. Stipendiju ieguvušas trīs Latvijas jaunās zinātnieces, neskaitot Anni Sauku, vēl arī Daniela Godiņa un Līga Ignatāne.
Stipendijas laureātes Annes Saukas intereses filozofijā ir pamatā saistītas ar vides filozofijas un ētikas, biofilozofijas, ķermeņa fenomenoloģijas un jaunā materiālisma jomām. Sauka akcentē humanitāro zinātņu nozīmi un ieguldījumu ilgtspējīgas nākotnes nodrošināšanā, sevišķi, meklējot ētiskos risinājumus cilvēka-dabas attiecību uzlabošanai.
Pētniece uzsver, ka dzīvoto materialitāti, proti, vidi ap mums un mūsos būtiski ietekmē arī cilvēku vērtības, prakses un attieksmes - un tātad arī dominējošie naratīvi, jeb stāsti, ko stāstām par pasauli. Šis vadmotīvs virza pētnieces interesi meklēt jaunus un jau pastāvošus, bet marginalizētus stāstus, kas atspoguļo cilvēku pieredzi attiecībās ar pasauli, lai aprakstītu un pieredzētu attiecības ar dabu nehierarhiskā un simbiotiskā veidā.
Par piešķirto stipendiju Sauka strādās pie projekta "Dzīvība, vide un situētas zināšanas: Baltu mitoloģija kā zināšanu avots vides filozofijā". Projektā pētniece apsvērs folkloras kā situētu, kopienas pieredzi atainojošu zināšanu nozīmi vides filozofijā, tostarp iezīmējot filozofiju un folkloru kā savstarpēji papildinošas jomas.
Kopīgās stipendijas mērķis ir atbalstīt sievietes zinātnieces, lai viņas varētu veidot karjeru zinātniskās pētniecības jomā Baltijas valstīs, kā arī popularizēt jauno zinātnieču sasniegumus un iedrošināt talantīgākās studentes izvēlēties zinātnieces profesiju.