Foto no pētījuma “Kā izglītības sistēma var atbalstīt skolotāju, lai skolēni varētu apgūt 21. gadsimta prasībām atbilstošu izglītību?”

15. jūnijā Latvijas Universitātes (LU) Akadēmiskā centra Zinātņu mājā LU Starpnozaru izglītības inovācijas centrs (SIIC) ekspertiem un politikas veidotājiem prezentēs piecu gadu garumā veikto pētījumu “Kā izglītības sistēma var atbalstīt skolotāju, lai skolēni varētu apgūt 21. gadsimta prasībām atbilstošu izglītību?”

Pasākuma laikā LU SIIC publiskos daļu no ilgtermiņa pētījuma (2017.–2022.), kura ietvaros ir radīti rīki, kas dod iespēju iegūt datus par mācīšanas praksi. Prezentācijas noslēgumā tiks piedāvāti risinājumi skolotāju atbalstam, lai skolēni varētu apgūt 21. gadsimta prasībām atbilstošu izglītību, un dalībnieki tiks aicināti iesaistīties diskusijā par tiem.

LU SIIC pētnieki radījuši un praksē aprobējuši metodiku un rīkus, ar kuriem var izvērtēt skolotāju mācīšanas sniegumu, noteikt viņu profesionālās pilnveides vajadzības un piedāvāt atbilstošākos profesionālās izaugsmes risinājumus. Tā dod iespēju skolu vadībai un dibinātājiem pieņemt datos balstītus lēmumus tālākam skolotāju profesionālajam atbalstam, lai uzlabotu mācīšanas kvalitāti visiem skolēniem. 

Šī metodika ir izstrādāta un aprobēta vairāku publiskotu pētījumu ietvaros, pie kuriem darbs vēl turpinās. Metodika aprobēta, vērojot 633 mācību stundas 50 skolās, analizējot interviju, aptauju, lauka pētījumu datus skolās, īstenojot daudzveidīgus profesionālās pilnveides risinājumus.

Pētījumā konstatētas statistiski nozīmīgas atšķirības skolotāju mācīšanas praksē gan starp jomām, gan vienas skolas ietvaros, gan starp skolām, identificēti 6 atšķirīgi skolotāju mācīšanas profili – no profesionālas mācīšanas līdz neprasmīgai mācīšanai un novērotas būtiskas atšķirības profesionālā atbalsta pieejamībai skolās, jo dati parāda ievērojamas atšķirības skolu vadības darbā – gan attiecībā uz vadītāju spēju vadīt skolas kā organizācijas attīstību, gan spēju identificēt un sniegt nepieciešamo profesionālo atbalstu skolotājiem.

Nepanākot būtiskas izmaiņas mācību pieejā un mācīšanas kvalitātē, Latvijas skolēniem arī turpmāk būs ierobežotas iespējas iegūt 21. gadsimta prasībām atbilstošu izglītību.

   

Share