Foto: "Mācītspēks" arhīvs.

Kā studentiem un īpaši jaunajiem pedagogiem noslēgt mācību semestri, kādas metodes labāk izmantot apgūtā satura atkārtošanai un kā strādāt ar apjomīgu informācijas daudzumu – šīs un citas tēmas sarunā “Skolotāju skolā” aplūko Ieva Gailīte, skolotāju izglītības projekta “Mācītspēks” pilnveides grupu vadītāja, un asociētā profesore Dr. Paed. Ieva Margeviča-Grinberga, Latvijas Universitātes 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Skolotājs” direktore.

2023. gada janvāra beigās tiks izsludināta jauna dalībnieku uzņemšana projektā “Mācītspēks”, īpašu aicinot pieteikties dalībai projektā profesionāļus ar augstāko izglītību, kas vēlētos kļūt par otrās svešvalodas (vācu, franču u.c. valodu) un STEM mācību priekšmetu pedagogiem. 

Skolotāju izglītības projekta “Mācītspēks” dalībnieki gan studē, gan strādā skolā ar skolēniem. Projekta pirmajā gadā jaunie pedagogi piektdienas pavada intensīvās studijās Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē  vai Liepājas Universitātē, savukārt pēc  skolotāja kvalifikācijas  iegūšanas otrajā jeb indukcijas gadā skolotāji turpina savu profesionālo attīstību, izvēloties vienu no četrām tālākizglītības programmām Latvijas Universitātē. Līdz ar to decembris, mācību gada vidus, “Mācītspēks” dalībniekiem ir īpaši saspringts. Ieva Margeviča-Grinberga dalās pieredzē, kā veiksmīgāk noslēgt semestri, īsi ieskicējot dažādas metodes:

  • Metode “saruna trijatā” jeb “triāde”, lai, izspēlējot stāstnieka un klausītāja lomas, radoši atkārtotu terminus un definīcijas, kuras apgūtas mācību semestra laikā. Kā uzsver Ieva, šī metode labi strādā, jo trīs reizes no dažādām perspektīvām, papildinot un kopsavelkot cita teikto, iespējams nostiprināt savas zināšanas par konkrēto tēmu.
  • Zibkartīšu veidošanas metode – noder gadījumā, ja nav iespējams atrast mācību partnerus. Tā paredz īsu, kodolīgu tematu pārskatu radīšanu uz reālām kartītēm vai, piemēram, izmantojot dažādus rīkus (Knots u.c.). Pēc tam kartītes var izspēlēt kā jautājumu-atbilžu sēriju: uz kartītes vienas puses ir tēma vai jautājums, uz kuru jāatbild, savukārt uz otras puses ir iepriekš sagatavotā atbilde.
  • “Zinu/nezinu” metode – to iespējams spēlēt gan pedagogu kompānijā, gan vienatnē. Spēle paredz, ka iepriekš sagatavotās tēmas – kartīšu formātā vai digitāli – tiek sašķirotas pēc tā, vai termins ir zināms vai ne, tā arī labi ilustrējot to, kas jau apgūts vai kādas tēmas vēl papildus jāmācās.
  • Video skaidrojumi – ja ir kāda tēma, kuru būtu nepieciešams padziļināti vēl apgūt, iespējams, vieglāk sākumā atrast kādu skaidrojošu video (piemēram, Youtube), iegūstot vispārīgu priekšstatu un pamatu, un tikai tad ķerties pie mācību materiāliem.

Gatavojoties sesijai vai citiem noslēguma darbiem, kā norāda Ieva Margeviča-Grinberga, nereti studentus un jaunos pedagogus satrauc darbs ar lielu informācijas apjomu, tomēr arī šādus mācību uzdevumus iespējams viegli veikt, izvēloties atbilstošas metodes, piemēram, vienaudžu mācīšanos, efektīvu pierakstu sistēmu veidošanu un izmantošanu, atslēgas vārdu atcerēšanos un akronīmu izmantošanu, kā arī grafisko organizatoru izmantošanu. Par šīm metodēm padziļināti iespējams noklausīties Ievas stāstījumā projekta “Mācītspēks” Facebook vai Youtube profilos.

Noslēdzot sarunu, Ieva Margeviča-Grinberga, atbildot uz Ievas Gailītes jautājumu par veiksmīgu jaunā gada uzsākšanu, uzsver – lai būtu jauda strādāt, ir jāsmeļas iedvesma savā laimes avotā, kas katram var būt cits. Gada noslēgums ir īstais brīdis, lai pārdomātu, ko esi labu izdarījis, kā esi palīdzējis citiem, ar ko esi dalījies un ko pats guvis. Nākamo gadu iesākot, jāatceras pārdomas risināt pozitīvā virzienā, vairāk koncentrējoties uz izdarīto un to, kā vēl ko paveikt labāk, nekā negatīvo. “Ir jāplāno pozitīvi, un tad ir lielāka cerība, ka tā arī notiks,” aicina Ieva Margeviča-Grinberga.

Lai iepazīstinātu ar dažādajiem pedagogiem, skolotāju izglītības projekta “Mācītspēks” dalībniekiem, absolventiem un kuratoriem, viņu mērķiem un motivāciju strādāt skolā, gan arī lai dalītos noderīgos padomos pedagoģiskajā darbā, ir uzsākta tiešsaistes sarunu ciklu “Skolotāju skola”. Sarunu sērijā līdz šim ir jau piedalījusies Ādažu vidusskolas latviešu valodas un literatūras skolotāja Gunta Maijere, Laurenču sākumskolas sociālo zinību un vēstures skolotāja Ance Irmeja, kurators, Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas vēstures skolotājs Edgars Plētiens, Siguldas pilsētas vidusskolas skolotāja Diāna Granta, projekta “Mācītspēks” vadītāja Ruta Zaharova, projekta "Mācītspēks" kuratore Agnese Būmeistare un O. Kalpaka Liepājas 15. vidusskolas angļu valodas skolotāja Linda Sausiņa. Pavasara semestra pirmā saruna plānota 12. janvārī plkst. 19.00.

Plašāka informācija par skolotāju izglītības projektu “Mācītspēks” pieejama mājaslapā https://macitspeks.lv/, savukārt informācija par veidiem, kā kļūt par pedagogu vai profesionāli augt pedagoģijas jomā pieejama https://esiskolotajs.lu.lv/ .

Par projektu “Mācītspēks”
Projektu “Mācītspēks” īsteno Latvijas Universitāte, Liepājas Universitāte un Daugavpils Universitāte, to pārrauga Izglītības un zinātnes ministrija. Pieteikuma anketa un plašāka informācija par projektu “Mācītspēks” un citām pedagoģijas studiju iespējām pieejama www.esiskolotajs.lv. Projekts “Mācītspēks” tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta Nr. 8.2.1.0/18/I/004 „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena „Izglītība un pedagoģija” studiju programmas” un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas „Skolotājs” licenču ietvaros.

Share

Related Content

“Mācītspēks” uzsāk tiešsaistes sarunu sēriju “Skolotāju skola”
26.10.2022

“Mācītspēks” uzsāk tiešsaistes sarunu sēriju “Skolotāju skola”

Licencēta jaunā pirmsskolas skolotāju studiju programma
17.06.2020

Licencēta jaunā pirmsskolas skolotāju studiju programma

Jaunās skolotāju sagatavošanas programmas motivēs jaunu skolotāju ienākšanu skolās
20.12.2019

Jaunās skolotāju sagatavošanas programmas motivēs jaunu skolotāju ienākšanu skolās