Neatkarīgi no sezonas ekonomistus visā pasaulē interesē dažādi tautsaimniecībā notiekošie procesi un fenomeni. Viens no būtiskākajiem ir preču un pakalpojumu apmaiņa, kam pārējā sabiedrība īpašu uzmanību pievērš svētku laikā un sauc to par dāvināšanas prieku.
Jau šo svētdien atzīmēsim otro Adventi un daudzi no mums jau gatavojas Ziemassvētku svinēšanai, kuru neatņemamam sastāvdaļa ir maiņas darījumi – savstarpēja apdāvināšanās. No sociālo zinātņu skatupunkta savstarpējā apmaiņa ar dāvanām ir ne tikai skaista tradīcija, bet arī sabiedrības un cilvēku sadarbības un saliedētības forma. Tas ir altruisms, kam ir arī ekonomisks efekts. Piemēram, cilvēki, kas paši ir saņēmuši dāvanas, daudz biežāk sniedz atbildes dāvanas citiem. Tādejādi veidojas “sniega bumbas” efekts jeb “dāvināšanas lavīna”.
Ekonomisti bieži izmanto spēļu teoriju, lai pētītu cilvēku savstarpējo rīcību, un šīs teorijas atziņas bieži liecina, ka cilvēki savu racionālo interešu dēļ mēdz būt savtīgi. Savukārt tas nebūt nav sabiedrības interesēs. Bet labā ziņa ir tā, ka ārpus spēļu teorijām cilvēki nebūt nav racionāli!
Varbūt tas, ka mēs esam irracionāli, reizēm liedz mums izvēlēties labāko naudas investīciju formu, izdevīgāko darījumu vai pareizāko dzīves ceļu. Tomēr racionāla egoisma trūkums ir tieši tas, kas mūs kā cilvēkus mudina dāvināt, neprasot neko pretim.
Tas nav loģiski, bet Ziemassvētkos loģika nav jāmeklē – tie ir jāizbauda!