Tautasdziesmas ir viens no latviešu kultūras stūrakmeņiem. Tās gadsimtiem ilgi uzskatītas par tautas priekšstatu, vēstures un vērtību atspoguļotājām. Folkloras, īpaši tautasdziesmu vākšana 19. gs. uzskatāma ne tikai par tautas garamantu dokumentēšanas talku, bet par būtisku notikumu grūtajā nācijas apliecināšanās ceļā. 19. gs. otrās pusē savākto teju 219 tūkstošus lielo tautasdziesmu pūru sakrājis un sakārtojis K. Barons, izveidojot nu jau par latviešu tradicionālās kultūras simbolu kļuvušo Dainu skapi. Kopš 2001. gada Dainu skapis ir iekļauts UNESCO programmas „Pasaules atmiņa” starptautiskajā reģistrā.
Aktualizējot latvisko kultūras mantojumu un atzīmējot UNESCO programmas “Pasaules atmiņa” 30. jubileju, Latviešu folkloras krātuve ir izstrādājusi digitālu, tiešsaistē spēlējamu spēli “Saliec tautasdziesmu!” https://saliectautasdziesmu.garamantas.lv/. Tā veidota, lai mudinātu spēlētāju iepazīt pēc iespējas vairāk daudzveidīgu un mazāk zināmu tautasdziesmu tekstu, izceltu dažādas tautas tradīcijas un prakses. Iekļautās tautasdziesmas izvēlētas, lai rādītu latviešu valodas un poētiskas izteiksmes bagātību.
Spēlē izmantota puzles ideja – tautasdziesma “salauzta” daļās: pirmajos līmeņos uz pusēm vai vairāku rindu daļās, tad pa rindai un atsevišķiem vārdiem. Pēdējos divos līmeņos spēlētājam tukšajās vietās jāieraksta savs piedāvājums iztrūkstošajiem vārdiem jeb jāveido variācija. Pavisam spēlē ir 14 līmeņi, katrā 3 tautasdziesmas. Par darbībām spēlē tiek piešķirti vai noņemti punkti, tādējādi dalībnieki piedalās sacensībās. Balvā spēlētājam atkarībā no saņemtajiem punktiem tiek piešķirts Dziesmu Zinātājas Lakstīgalas, Zinošā Krauklīša, Līdzsvilpēja Strazda vai Viendziesmītes Griezes tituls.
Lai atvieglotu grūtības atrast pareizo vārdu kārtību, spēlē iestrādātas arī dažādas iespējas saņemt palīdzību: parādīt pieturzīmes vai arī ieskatīties lapiņā no Dainu skapja. Spēle pieejama reģistrējoties.
Spēlē izmantoti tautasdziesmu teksti, kas publicēti “Latvju dainās”. Savukārt katru reizi, saliekot tautasdziesmu, iespējams redzēt atbilstošo lapiņu, kas glabājas Dainu skapī. Uzmanīgs vērotājs, varēs pamanīt K. Barona veiktos labojumus. Otrkārt, šajās lapiņās fiksēta 19. gs. otrās puses rakstība, t. i., čupu burti, patskaņu pagarinājums, pievienojot “h”, no mūsdienām atšķirīgā divskaņu rakstība u. c.
Par spēles dizainu pateicamies māksliniekam Krišam Salmanim.
Spēle izstrādāta ar Erasmus+ stratēģiskās partnerības projekta “Die Zukunft des kulturellen Erbes im modernen Europa” finansiālu atbalstu.