Projekta ietvaros paredzēts veikt visaptverošu esošās situācijas analīzi un izstrādāt jaunu instrumentu zinātniskuma kultūras novērtēšanai vidējās izglītības līmenī Latvijā. Zinātniskuma kultūra šajā projektā tiek skatīta kā relatīvi stabils normu, vērtību un prakšu kopums, kas veidojas izglītības procesā iesaistītu indivīdu (skolotāju, skolēnu, vecāku) un dažādu apkārtējās vides faktoru (politisko, kultūras, tiesisko un vēsturisko) mijiedarbībā.
Viens no projekta būtiskākajiem uzdevumiem projektā ir izpētīt, kā Latvijas skolu skolotāji un skolēni izprot zinātni, un kā to integrē ne tikai eksaktajos mācību priekšmetos, bet arī valodu, sociālo zinību un mākslas jomās. Pētījuma gaitā tiks gūta labāka izpratne par visu jomu pedagogu zinātnes identitāti, zinātniskuma pratību, attieksmi pret zinātni un citiem aspektiem. Tiks pētīta arī skolēnu un viņu vecāku izpratne un attieksme pret zinātni. Savukārt apkārtējās vides ietekme tiks pētīta, veicot apjomīgu politikas plānošanas dokumentu, izglītības normatīvā ietvara un pedagogu izglītības programmu satura analīzi, identificējot, kā dažādos dokumentos definēta zinātnes lomu un uzdevumus izglītībā. Projekta rezultāti būs zinātniskas publikācijas, ziņojumi konferencēs, kā arī izstrādāts un pilotpētījumā pārbaudīts modelis zinātniskās kultūras novērtēšanai vidējā izglītībā. Tiks izstrādāti un ar rīcībpolitikas veidotājiem, izglītības jomas NVO un citām ietekmes pusēm apspriesti priekšlikumi rīcībpolitikas izmaiņām un skolotāju tālākizglītības programmu pilnveidei.
Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte projektā darbojas kā projekta vadošā partnera Vidzemes Augstskolas sadarbības partneris. Projektā darbosies arī diasporas pārstāve no Lapzemes universitātes Somijā. LU pētnieki pētīs skolu zinātniskuma kultūras izveides makro kontekstuālos kritērijus, piedalīsies modeļa izveidē zinātniskās kultūras novērtēšanai vidējā izglītībā, kā arī priekšlikumu izstrādē rīcībpolitikas izmaiņām un skolotāju tālākizglītības programmu pilnveidei.
No Latvijas Universitātes projektā darbosies vadošās pētnieces Zanda Rubene un Linda Daniela, zinātniskās asistentes Zinta Zālīte –Supe un Agnese Slišāne, kā arī maģistrante Jana Altenberga.
Projekts tiek finansēts no Latvijas zinātnes padomes Fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas līdzekļiem (projekta Nr. lzp-2021/1-0135) Kopējais projekta finansējums 299 996.40 EUR. Projekts tiks īstenots līdz 2024. gada beigām.