Pirmajā olimpiādes dienā skolēni pārbaudīja savas zināšanas un prasmes, risinot teorētiskos uzdevumus, kā arī no dažādiem jautājumiem sastāvošu testu. Skolēniem bija jārisina problēmuzdevumi, kas skar dažādus fundamentālus, praktiskus, kā arī aktuālus bioloģiskus jautājumus. Piemēram, 11. un 12. klases skolēniem bija jāiepazīstas ar Leiga sindromu un ģenētiski izmainītu zarnu nūjiņas celmu, kas spēj saistīt CO2, kā arī jāatsvaidzina savas zināšanas par fotosintēzi, analizējot to kaktusos un Latvijā sastopamajos laimiņos. Vēl 11. un 12. klases skolēni centās izprast cilvēka līdzsvara uztveri un kādi anatomiski pielāgojumi tai palīdz. Toties 9. un 10. klases skolēni rēķināja ūdens saprobitātes indeksu, atpazina vēžveidīgos, pētīja brūkleņu ekoloģiju un risināja ar asinsrites fizioloģiju saistītus uzdevumus.
Otrajā dienā olimpiādes dalībnieki veica četrus laboratorijas darbus. Katrs no laboratorijas darbiem pārstāvēja citu bioloģijas apakšnozari. Laboratorijas darbos gāja raibi – fizioloģijas laboratorijas darbā 12. klases skolēni preparēja aci, kamēr pārējie pētīja mugurkaula skriemeļus. Zooloģijas laboratorijas darbā skolēni iepazinās ar dažādām vaboļu īpatnībām un mēģināja izveidot savu vaboles modeli izmantojot dažādi pielāgotas ķermeņa daļas, bet botānikā piedalījās “ātro atbilžu”, jeb HOPtestā. 9.–10. klases skolēni iepazinās ar kramaļģēm, bet 11. un 12. klase pētīja augu peroksidāzes reakcijas.
Kamēr skolēni darbojās praktiski, skolotājiem bija iespēja iepazīties ar DAP ģenerāldirektora Andreja Svilāna un LVMI vadošā pētnieka Jāņa Ozoliņa ziņojumiem par aktualitātēm bioloģijā. Pēc laboratorijas darbiem studenti rīkoja galda spēļu vakaru, kurā skolēni varēja spēlēt bioloģiskas galda spēles un parunāties ar LU BF studentiem neformālā gaisotnē.
Trešajā olimpiādes dienā dalībnieki un viņu skolotāji apmeklēja daudzveidīgas lekcijas un nodarbības – “meistarklases”. Lekciju par mākslīgā zirnekļa zīda iegūšanu lasīja Organiskās sintēzes institūta vadošais pētnieks, asoc. prof. Kristaps Jaudzems. Par LU pētnieku gaitām Svalbārā stāstīja Mg. biol. Ingus Pērkons (BIOR), par aktualitātēm koku ģenētikā stāstīja Dr. biol. Vilnis Šķipars (LVMI Silava). Par jaunākajiem sasniegumiem cilmes šūnu un reģenerācijas pētījumos stāstīja LU medicīnas fakultātes vadošais pētnieks Dr. pharm. Vadims Parfejevs, bet par to, kā izmantot bioinformātiku personālajā medicīnā, stāstīja RSU vadošā pētniece, PhD. Baiba Vilne. Divās praktiskās nodarbībās dalībnieki varēja iepazīties ar metodēm, kā pēta augu mikrofloru (nodarbību vadīja Dr. biol. Anete Borodušķe) un LU Bioloģijas institūta vadošā pētnieka Dr. biol. Oskara Keiša vadībā iepazīties ar putnu anatomiju.
Šogad zelta medaļas saņēma: 9. klases grupā Ralfs Trofimovs no Cēsu Valsts ģimnāzijas un Uvis Olafs Briedis no Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas; 10. klases grupā Huberts Zimackis no Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas un Rūdolfs Brahmanis no Ernsta Glika Alūksnes Valsts gimnāzijas; 11. klasē Rolands Lopatko no Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas, bet 12. klasē zelta medaļas ieguva Mārtiņš Dāvis Apsītis no Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas un Toms Ekmanis no Āgenskalna Valsts ģimnāzijas. Apsveicam visus olimpiādes laureātus!
Olimpiādes medaļu ieguvēji 10., 11. un 12. klašu grupās piedalīsies papildu atlases sacensībās, kurās tiks noskaidroti labākie četri skolēni, kuri pārstāvēs Latviju 31. Starptautiskajā Bioloģijas Olimpiādē. Tā šogad notiks no 3. līdz 11. jūlijam Nagasaki, Japānā.
Paldies visiem iesaistītajiem: LU Bioloģijas fakultātes mācībspēkiem un studentiem par olimpiādes satura un norises nodrošināšanu, skolēniem par dalību, skolotājiem par darbu, kas ieguldīts skolēnu sagatavošanā un atbalstītājiem par sniegto ieguldījumu olimpiādes norisē!
Šogad olimpiādi ar balvām uzvarētājiem un našķiem olimpiādes laikā atbalstīja, SIA "Karšu izdevniecība Jāņa sēta", Games4You, Latvijas Valsts meži un LU Bioloģijas fakultātes studējošo pašpārvalde. Paldies par sadarbību!
Bioloģijas olimpiāde tiek organizēta ESF projekta “Nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošana izglītojamo talantu attīstībai” ietvaros, projekta numurs 8.3.2.1/16/I/002.