Foto: Toms Grīnbergs, LU Komunikācijas departaments

Latvijas Universitāte (LU) sadarbībā ar Khan Academy Latviešu valodas platformas pārstāvi Plus Educere Foundation un nodibinājumu “Fonds AUGT” uzsākusi projektu jaunas pieejas izveidei fizikas mācīšanai vidusskolā. Šis pilotprojekts vērsts uz izglītības tehnoloģiju pielietojumu, lai veicinātu talantu attīstību un padarītu skolotāju darbu efektīvāku.

Projekta “Kombinētā mācīšanās ar Khan Academy (latv. val. – Kāna akadēmija) fizikas mācību procesa pilnveidei vidusskolā” mērķis ir praksē pārbaudīt starptautiski atzītas platformas Khan Academy1 izmantošanu kombinētās mācīšanās pieejā Latvijas skolās. Khan Academy tiešsaistes platformā ir pieejami īsi mācību video, interaktīvi uzdevumi un testi, kas palīdz skolēniem apgūt sarežģītus fizikas tematus viegli saprotamā veidā. Lai šo saturu varētu izmantot fizikas stundās Latvijā, tas jāpielāgo Latvijas mācību saturam un jāizveido atbalsta materiāli skolotājiem un skolēniem, kas palīdzētu integrēt šādu mācīšanās pieeju Fizika II kursā Latvijas skolās. Fizika II kursu 12. klasē apgūst tie skolēni, kuri izvēlējušies fiziku mācīties augstākajā līmenī. Topošais materiāls palīdzēs skolotājiem šo kursu mācīšanā.

“LU kopā ar fizikas skolotājiem un ar Valsts Izglītības satura centra atbalstu jau ir izstrādājusi lieliskas atsauksmes saņēmušo mācību materiālu Fizika I. Šis projekts ir loģisks turpinājums Universitātes ieguldījumam mācību priekšmetu didaktikas attīstībā un atbalsta sniegšanā skolotājiem. Tehnoloģijas pašlaik attīstās milzu ātrumā un to integrēšanā mācību procesā slēpjas gan milzu iespējas, gan arī gana daudz risku. Tāpēc Universitātes pētnieki sadarbībā ar skolotājiem šī projekta gaitā izstrādās pieeju, kas palīdzēs skolotājiem un skolu vadītājiem mērķtiecīgi integrēt tehnoloģijas ikdienas skolas procesā. Universitāte kā lielākais pedagogu sagatavotājs Latvijā uzskata par savu pienākumu ne tikai sagatavot topošos skolotājus, bet arī pastāvīgi atbalstīt viņus ikdienas darbā. Jāpiebilst, ka projektā ir iesaistīti gan fizikas, gan izglītības zinātņu pētnieki un iegūtā pieredze tiks integrēta arī topošo skolotāju sagatavošanā,” saka LU Studiju inovāciju nodaļas vadītāja Mārīte Seile.

“”Fonds AUGT” atbalsta iniciatīvas, kas veicina mūsdienīgu mācību vidi un ļauj praksē izmēģināt jaunas pieejas. Šis projekts dos iespēju pārbaudīt, kā kombinētā mācīšanās kopā ar starptautiski atzīto platformu Khan Academy var uzlabot mācību procesu. Pieeja tiks aprobēta fizikas apguvē, taču nākotnē tā varētu kļūt par vērtīgu risinājumu arī citiem mācību priekšmetiem. Ticam, ka, pielāgojot šo resursu Latvijas skolām, tas bagātinās mācīšanas un mācīšanās pieredzi, ko novērtēs gan skolotāji, gan skolēni,” saka projekta atbalstītāju – “Fonda AUGT” – vadītāja Guna Joma.

Projekts tiks īstenots līdz 2026. gada vasarai, sadarbojoties LU Studiju inovācijas nodaļai, Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātei, Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātei un Latvijas Khan Academy kopienai. Mācību materiālu tapšanā un aprobēšanā aktīvi tiks iesaistīti fizikas skolotāji.

Kombinētajā mācīšanās pieejā skolēni varēs piekļūt mācību materiāliem tiešsaistē pirms vai pēc stundām, kā arī apgūt tos sev piemērotā tempā, veltot tik daudz laika, cik nepieciešams pilnvērtīgai satura izpratnei. Dažādas kombinētās mācīšanās stratēģijas tiks izstrādātas un aprobētas fizikas stundās ciešā sadarbībā ar skolotājiem, lai testētu šo inovatīvo pieeju un apkopotu pieredzi. Projektā tiks izstrādāti metodiski ieteikumi un tematu plānojumi, fizikas terminu tulkojumi, kā arī vadlīnijas kombinētās mācīšanās organizēšanai

Iecerēts, ka projekts veicinās modernas, uz inovācijām balstītas mācību pieejas ieviešanu Latvijas skolās, kas ilgtermiņā var kalpot arī citu priekšmetu pilnveidei. Papildus tam, rezultāti tiks izmantoti skolotāju apmācībās, lai izglītības sistēmā ieviestu ilgtspējīgas pārmaiņas.

OECD PISA dati liecina, ka Latvijā tikai neliels skaits skolēnu sasniedz augstākos rezultātus matemātikā un dabaszinātnēs2. Būtiska problēma ir skolēnu atšķirīgās vajadzības un mācīšanās tempi, ko tradicionālā pieeja – frontālā apmācība – nespēj pilnvērtīgi risināt. Tā rezultātā cieš gan skolēnu motivācija, gan skolotāju darba kvalitāte, kā arī resursu efektivitāte. Kombinētā mācīšanās pieeja ir viens no veidiem, kā palīdzēt skolēniem un skolotājiem.

Projektu līdzfinansē nodibinājums “Fonds AUGT”.

Share