Latvijas Universitātes Zinātņu māja
Foto: Toms Grīnbergs, LU Komunikācijas departaments

Turpinot dalību starptautiskajos salīdzinošajos izglītības pētījumos, Latvijas Universitāte šodien noslēdz līgumu par Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma ICCS 2027 īstenošanu. Šis ir nozīmīgs solis, kas ļauj sākt konkrētus darbus pētījuma norises nodrošināšanai. Pētījuma rezultāti sniegs datus, lai sekmētu izglītības sistēmas attīstību un turpinātu darbu pie skolēnu pilsonisko prasmju pilnveides.

Šogad Latvijai tika piešķirts Eiropas Komisijas līdzfinansējums, kas Erasmus+ programmas ietvaros sedz 75% no ICCS 2027 dalības maksas. Lai samazinātu kopējās izmaksas, Izglītības un zinātnes ministrija noslēdza vienošanos ar Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociāciju (IEA), apmaksājot visu pētījuma ciklu vienā maksājumā, tādējādi izmaksas tika samazinātas vēl par 5%. 

Septembrī Izglītības un zinātnes ministrija uzsāka sadarbības partnera - pētījuma īstenotāja -atlasi. Decembra sākumā atlases process noslēdzās, un tika parakstīts līgums ar Latvijas Universitāti. Līgums paredz Latvijas Universitātes iesaisti ICCS 2027 īstenošanā, tādējādi paplašinot jau esošo sadarbību un nodrošinot nepieciešamos resursus pētījuma veikšanai. Kopējā līguma summa ir 1,4 milj. eiro. 

Turpmākajos gados Latvijas Universitātes pētnieki sadarbībā ar IEA speciālistiem veiks nozīmīgu darbu ICCS 2027 pētījuma īstenošanā. 2025. gadā plānots uzsākt pētījuma instrumentu – uzdevumu un aptaujas anketu – izstrādi. 2026. gadā notiks izmēģinājuma pētījums, savukārt 2027. gadā tiks veikts pamatpētījums. Sagaidāms, ka pirmie ICCS 2027 rezultāti būs pieejami 2028. gadā, sniedzot ieskatu skolēnu pilsoniskajās prasmēs un kompetencēs.  

Latvijas dalība šajā pētījumā ir solis ceļā uz valsts izglītības mērķu sasniegšanu. Viens no galvenajiem Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam mērķiem ir nodrošināt izaugsmes iespējas ikvienam, kas mācās.  

Kā viens no rezultatīvajiem rādītājiem, kas mēra šī mērķa sasniegšanu, ir skolēnu pilsoniskās prasmes, tostarp, cik liels īpatsvars skolēnu sasniedz augstāko līmeni pilsoniskajās kompetencēs. Šīs kompetences ietver ne tikai zināšanas, bet arī uzvedības un līdzdalības prasmes, kas ir būtiskas aktīvam un atbildīgam sabiedrības loceklim. Šos rezultātus mēra ar ICCS pētījuma palīdzību. Piemēram, 2016. gadā Latvijas 8. klašu skolēnu vidū augstāko pilsonisko prasmju līmeni sasniedza 19,5%. Pandēmijas ietekmētajā 2022. gadā šis īpatsvars pieauga līdz 20%, taču būtiska izaugsme netika sasniegta. 

Lai sniegtu atbalstu pedagogiem un veicinātu skolēnu prasmju, tai skaitā pilsonisko prasmju, attīstību, Valsts izglītības satura centrs nesen izveidoja Izglītības iestāžu profesionālā atbalsta departamentu. Šis departaments jau sācis sniegt metodisko atbalstu sociālo zinību skolotājiem, izmantojot ICCS 2022. gada rezultātus un tajos balstītas rekomendācijas. 

Viena no būtiskākajām rekomendācijām ir skolēnu aktīva iesaiste diskusijās par pilsoniskiem un sociāliem jautājumiem, mudinot jauniešus paust savu viedokli un piedalīties sabiedriskajos procesos. Tāpat tiek uzsvērts, cik svarīgi ir iedrošināt skolēnus iesaistīties skolas pašpārvaldē, lai veicinātu atbildību un līdzdalības prasmes. 

Šīs iniciatīvas tiek papildinātas ar jaunatnes politikas atbalstu, kur izglītības iestāžu pašpārvaldes saņem finansējumu savu ideju un projektu īstenošanai. Šāda pieeja palīdz veidot aktīvus un pilsoniski atbildīgus jauniešus, stiprinot viņu iesaisti sabiedrības dzīvē. 

Par ICCS pētījumu   
Starptautiskais pilsoniskās izglītības pētījums (ICCS) ir plašākais un vispatverošākais pilsoniskās izglītības pētījums pasaulē, kuru nodrošina Starptautiskā izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācija (IEA). Tā mērķis ir noskaidrot, cik labi jaunieši ir sagatavoti pilsoniskajām lomām mūsdienu mainīgajā pasaulē, īpaši demokrātijas un sabiedriskās līdzdalības jomā. 

Latvija pētījumā piedalās kopš 1999. gada. Dalība ICCS 2027 dos iespēju izvērtēt skolēnu zināšanu un prasmju izmaiņas, kā arī izvērtēt izglītības politikas ietekmi. Plašāka informācija par pētījuma 2027. gada ciklu pieejama šeit.  

 

Nacionālais attīstības plāns un Eiropas Savienības logo 

Pētījums tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.   

Share