© Sulteren, Shutterstock Republished from EU Cordis

Projekts CITADEL, kurā piedalās arī LU Eiropas un sabiedrības attīstības studiju centrs, ir viens no projektiem par digitālo pārvaldi, kuru izvēlējusies Eiropas Komisija. Projekta ietvaros ir izveidoti instrumenti un pakalpojumi, kuru mērķis ir palīdzēt Eiropas valstu pārvaldes institūcijām piedāvāt uz pilsoņiem orientētus pakalpojumus.

Vairāku pēdējo dekāžu laikā Eiropas valstu valdības ir veikušas ievērojamas investīcijas digitālo publisko pakalpojumu attīstībā. Lai gan šie pakalpojumi ir radīti, lai padarītu pilsoņu dzīvi vienkāršāku, tomēr tie ir bijuši samērā kūtri šo pakalpojumu izmantošanā. Kā skaidro CITADEL projekta vadītāja Dr. Leire Oruje- Ečevaria, tam ir vairāki iemesli, t.sk. nepietiekams internet pārklājums, digitālo prasmju trūkums, bailes pieļaut kļūdas, veicot transakcijas, kā arī vāji izstrādāti digitālie publiskie pakalpojumi.

Lai uzlabotu šo publisko pakalpojumu izmantošanu, CITADEL projekta ietvaros ir radītas vairākas metodes un rīki, lai palīdzētu valsts iestādēm uzlabot digitālos publiskos pakalpojumus. Piemēram, projekta vadošā partnera TECHNALIA pētnieciskais centrs ir izstrādājis inovatīvu rīku DIGIMAT, kas palīdzēs izvērtēt valdības digitālo pakalpojumu gatavības līmeni. Pamatojoties uz šo izvērtējumu, valdības varēs izvēlēties CITADEL rīkus, kuri nepieciešami, lai padarītu pakalpojumus personiskākus, kā arī veidotu lietotājam draudzīgu pieeju atbilstoši pastāvošajiem nosacījumiem un regulējumam.  CITADEL instrumenti ir izstrādāti, lai sniegtu valsts pārvaldes iestādēm praktiskus risinājumus to digitālo pakalpojumu uzlabošanai. Daudzi no šiem pakalpojumiem ir radīti partnerībā ar pakalpojumu veidotājiem. Projekts arī piedāvā vispārēju koprades metodoloģiju, koprades atbalsta instrument un inovāciju platformu. Koprades metodoloģija piedāvā publiskai pārvaldei detalizētas vadlīnijas visam koprades procesam, bet koprades atbalsta instruments pielāgo katram pakalpojumam vai kontekstam piemērotāko metodi. Tas arī palīdz publiskās pārvaldes institūcijām  katrā koprades procesa solī, sniedzot rekomendācijas par to, kuru rīku vai metodi izmantot. Tiklīdz tas ir īstenots, inovāciju platforma piedāvā pilsoņiem iespējas, t.sk. balsošanu un iespēju izvēlēties idejas konkrēta pakalpojuma uzlabošanai. 

CITADEL pakalpojumu pašlaik tiek testēti vairākās Eiropas valstīs. Piemēram, Antverpenē, Beļģijā, projekta pētnieki strādā kopā ar pilsētas administrāciju, lai saprastu, kā uzlabot tās E-loket digital platform, kas saistīta ar jaundzimušo reģistrāciju. Centralizējot visu rutīnas dokumentu pieprasīšanu un apmeklējumu reģistrēšanu ar administrācijas pakalpojumu platformu, mērķis ir izveidot vienas pieturas aģentūru visai publiskās administrācijas darbībai, kas saistīta ar jaundzimušajiem. Taču, pakalpojumi netiek aktīvi izmantoti un pilsoņi joprojām izvēlas zvanīt pa telefonu vai ierasties personīgi pilsētas domē, lai iegūtu nepieciešamo informāciju. CITADEL projekta partneri strādā, lai padarītu šos pakalpojumus iedzīvotājiem draudzīgākus, efektīvākus, pieejamākus un personalizētākus.

Projekts ir palīdzējis ierēdņiem vairāk iesaistīties pilsoņu problēmās ne tikai kārtojot administratīvus jautājumus, bet arī iesaistot tos lēmumu pieņemšanas procesos. CITADEL projektā radītie rīki ir pozicionēti uz to, lai palīdzētu samazināt plaisu starp valsts pārvaldi un iedzīvotājiem. Projekta rezultāti un rīko uz pieejamo CITADEL mājas lapā: https://www.citadel-h2020.eu/ un projekta GitLab public repository.

Avots: https://cordis.europa.eu/project/rcn/205682/brief/en?WT.mc_id=exp

Dalīties